تاکید ایران بر فعالیت دیوان کیفری بین‌المللی به دور از اغراض سیاسی

سفیر ایران در لاهه بر فعالیت مستقل و به دور از اغراض سیاسی دیوان کیفری بین‌المللی تأکید کرد.
کد خبر: ۳۲۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ - 07December 2018

تاکید ایران بر فعالیت دیوان کیفری بین المللی به دور از اغراض سیاسبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از هفدهمین اجلاس دولت‌های عضو دیوان کیفری بین‌المللی (ICC ) که با حضور هیات‌های نمایندگی کشورهای عضو و ناظر در لاهه برگزار شده است، ضمن تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود نسبت به آخرین تحولات و رویکردهای این دیوان از تهدید آمریکا علیه دیوان بین‌المللی کیفری ابراز تاسف کرد.

علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس طی سخنرانی، نظرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

سفیر کشورمان با اشاره به بیستمین سالگرد تصویب اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی موسوم به اساسنامه رم، تاسیس دیوان کیفری بین‌المللی را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم جامعه بین‌المللی برای تعقیب، محاکمه و مجازات مرتکبان جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، جنایت نسل کشی و جنایت تجاوز برشمرد.

وی در ادامه افزود: صلح و عدالت به عنوان دو ارزش مهم جهانی، از طریق دیوان کیفری بین‌المللی مورد توجه همزمان قرار می‌گیرد. صلح دائم با استقرار عدالت، معنا و مفهوم می‌یابد.

جهانگیری تاکید کرد که دیوان زمانی می‌تواند در راستای اهداف و اصول خود موفق شود که به هیچ عنوان در مظان اعمال استانداردهای دوگانه و عدالت گزینشی قرار نگیرد و به عنوان نهادی قضایی بین‌المللی، به طور مستقل و به دور از اغراض سیاسی فعالیت کند.

سفیر کشورمان در لاهه با اشاره تلویحی به رویکرد دولت ترامپ و حملات اخیر برخی مقامات آمریکایی علیه دیوان کیفری بین‌المللی اضافه کرد: متاسفانه علی‌رغم اهمیت این نهاد قضایی بین‌المللی ما شاهد اظهارات مخدوش کننده برخی مقامات یکی از دولت‌ها در تضعیف جایگاه دیوان و تهدید قضات و مقامات دیوان به تحریم و بازداشت بوده‌ایم.

سفیر کشورمان با اشاره به تلاش‌های اخیر دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی قضایی به جنایات صورت گرفته در برخی از کشورها اعلام کرد: رسیدگی به وضعیت فلسطین نزد دیوان آزمونی را پیش روی این نهاد بین‌المللی قضایی قرار داده است و انتظار می‌رود دیوان پاسخ لازم را برای استقرار عدالت همانند دیگر وضعیت‌ها و پرونده‌های مطروحه ارائه کند.

سرپرست هیات ایرانی در بخش پایانی سخنرانی خود به فعالیت‌های مختلف کشورمان در خصوص دیوان کیفری بین‌المللی اشاره و بر اهمیت تعاملات بین جمهوری اسلامی ایران و دیوان مزبور تاکید کرد.

وی با تبیین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نهادهای دانشگاهی و حقوقی ایران در تولید ادبیات مربوط به حقوق کیفری بین‌المللی به‌ویژه دیوان کیفری بین‌المللی، بر انجام رایزنی‌های انجام شده بین وزیر امور خارجه و دادستان دیوان و دیدار و ملاقات‌های اعضای کمیسیون حقوقی وقضائی مجلس شورای اسلامی در دیوان اشاره کرد.

کشورهای عضو ضمن ایراد سخنرانی طی دو روز گذشته در این اجلاس با تاکید بر استقلال و بیطرفی و غیر سیاسی بودن دیوان به موضوعاتی مهمی چون ضرورت رسیدگی قضائی به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و همچنین جنایات جنگی رخ داده در افغانستان، رسیدگی قضائی به جنایات علیه بشریت در رابطه با مسلمانان روهینگیا اشاره کردند.

اجلاس مزبور از 14 آذر آغاز و تا پایان هفته آینده ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار