یادداشت/ احمد حسینی

شهدای دانشجو اسناد بیداری و افتخار جامعه هستند

شهدای دانشجو به همراه دیگر شهدای قشر‌های جامعه نشان‌دهنده نبض بیدار جامعه و اسناد استقامت نظام در برابر استکبار هستند.
کد خبر: ۳۲۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ - 07December 2018

شهدای دانشجو اسناد بیداری و افتخار جامعه هستندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در یادداشتی، پاسداشت روز دانشجو را گرامیداشت شهدایی دانست که نشان‌دهنده نبض بیدار جامعه در برابر استکبار جهانی هستند.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

حماسه خونین ۱۶ آذر روز ایستادگی دانشجویان در برابر استکبار بود که با جنبش آزادی خواهی و عدالت طلبی دانشجویان به عنوان سند افتخار و سربلندی و نبض بیدار جامعه شکل گرفت و در دوران مبارزات نهضت اسلامی علیه رژیم ستمشاهی در قالب انجمن‌های اسلامی داخل و خارج کشور، همراه با روحانیت و سایر مردم بیدار دل، به اوج خود رسید و نقش ارزنده و تأثیرگذاری را در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن به ثمر رساند.

فریاد حق طلبانه و خون مطهرشهیدان احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا در کوران خفقان استبداد در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و در اعتراض به حضور نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا، در صحن مقدس دانشگاه جاری شد و مهر تاییدی بر ایستادگی دانشجویان بر قله‌های رفیع عزت و بیداری و تاثیرگذاری عمیق آنان بر معادلات و روابط اجتماعی و سیاسی و شراره آتشی بر جان و خیمه ظلم و ظالمان شد؛ دانشجویانی که در اعتراض به ورود سردمداران ظلم و ستم به کشور به اعتراض برخاستند و جسم مطهرشان به خاک و خون کشیده شد.

نقش آفرینی انقلابی دانشجویان در همه عرصه‌ها مشهود است، از جمله سال ۵۸ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان رقم خورد، در هشت سال دفاع مقدس نیز جلوه ماندگاری از این قشر فرهیخته ثبت شد و امروز بخشی از حماسه جبهه مقاومت و دفاع از حرم‌های اهل بیت (ع) با حماسه رشادت دانشجویان گره خورده است؛ حرکت دانشجویی در حال حاضر با تحول خواهی و مطالبه گری برگرفته از اصول و رهنمود‌ها و آرمان‌های امامین انقلاب، تا رسیدن به قله‌های افتخار، همچنان پویا، بانشاط و پرتحرک است.

افتخار دیگری که بر تارک دانشجویان می‌درخشد، فعالیت در عرصه تولیدات تجهیزات جبهه‌ها از جمله اقدامات و فعالیت‌های تأثیرگذار در مباحث ساخت برخی تجهیزات نظامی در دوران دفاع مقدس است، افتخار بزرگی که در اوج محدودیت‌ها و تحریم‌ها و تهاجمات ناجوانمردانه دشمنان، مصداق راستین همکاری موثر دانشگاه با صنعت در تامین نیاز‌های مورد نیاز جامعه و بخصوص تجهیزات نظامی دفاعی رزمندگان اسلام بود.

امداد رسانی دانشجویان پزشکی در جبهه‌ها و حضور دانشجویان دیگر رشته‌ها به طور داوطلبانه همچنین آمار قابل توجه شهدا و ایثارگران این قشر فرهیخته، خود سند گویای دیگری بر حضور و خدمت صادقانه دانشجویان همراه با اساتید گرانقدر در تمامی عرصه‌های مورد نیاز است؛ امروز نیز حضور پرشور و موثر در عرصه‌های جهاد علمی و فعالیت‌های و خدمت رسانی در مناطق محروم و بخصوص فعالیت موثر و پیشتاز در جبهه جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن، جلوه‌های زیبای دیگری را از سیره و منش دانشجوی انقلابی و بیدار به عنوان افسر جنگ نرم به نمایش گذارده است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) خطاب به دانشجویان به طور مکرر آرمان گرایی، اعتلا طلبی، تهذیب و معنویت، صفا و یکرنگی، شکستن مرز‌های محدودیت، راضی نبودن به وضع علمی موجود، جهاد و نوآوری علمی، هوشیاری در برابر دسیسه‌های استکبار و همه آنچه را که از ملزومات دانشجوی تراز انقلاب است، بیان فرمودند و ان شاءالله دانشجویان عزیز نیز به عنوان قشر ممتاز جامعه، همچون سال‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و پس از آن، در همه عرصه‌های مورد نیاز حضور بی بدیل خود را تا رسیدن به قله‌های سرافرازی استمرار می‌بخشند.

همفکری، همکاری و همدلی در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، باید‌های پیشرفت و اقتدار کشور در عرصه‌های مختلف همچنین گفتمان‌سازی و ارتقای کارآمدی تشکل‌های دانشجویی در نقش آفرینی برای افزایش قدرت علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی از جمله ضروریاتی است که باید بیش از گذشته هوشمندی و اقدام شایسته و تلاش مضاعف مجموعه‌های دانشجویی و دانشگاهی را به خود معطوف سازد. 

حماسه آفرینی‌های دانشجویان شهیدی همچون شهید علم الهدی و بیش از ۱۷۰ شهید دانشجوی استان قم که در دفاع مقدس و یا در دفاع از حرم‌های اهل بیت (ع) و ... قهرمانانه در مقابل دشمنان ایستادگی کردند، همچنان در صفحات دیوان زرین انقلاب و دفاع مقدس ثبت است؛ خط سرخی که پس از دوران دفاع مقدس در دسترسی به تکنولوژی هسته‌ای با خون سرخ دانشجویان و استادان شهید این عرصه، تثبیت و ظهور و بروز یافت و استمرار این راه پرافتخار توسط دانشجویان به عنوان مدیران آینده نظام مقدس اسلامی با تمسک به دوستان و همرزمان شهیدشان با رشادت و جانفشانی و جهاد علمی تا ظهور دولت یار ادامه خواهد داشت.

در ۱۸ آذر سال ۱۳۷۰ از سوی سازمان ملل متحد رژیم بعث به عنوان آغازگر جنگ تحمیلی معرفی شد. ۱۷ آذر سال ۱۳۸۱ نیز در تقویم دفاع مقدس با عنوان روز اعتراف دست نشانده نظام سلطه به استفاده از سلاح‏های شیمیایی در جنگ علیه ملت ایران ثبت شده است؛ همچون دیگر روز‌ها و لحظه‌های حیات انقلاب و نظام اسلامی، این دو رویداد مهم نیز اسنادی متقن بر حقانیت گفتمان آرمانی انقلاب اسلامی و نشان دهنده پیروزی نهایی جبهه حق و ضرورت استقامت در مسیر مبارزه با ظلم و یاری مظلومان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار