لاوروف: آمریکا در تدارک خروج از پیمان «استارت» است

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از اقدامات سازمان امنیت و همکاری اروپا در مرز‌های این کشور و رویکرد آمریکا در زمینه پیمان منع موشک‌های میانبرد گفت که واشنگتن می‌خواهد، مسکو موشک‌هایی را ممنوع کند که در قالب INF آزمایش شده‌اند.
کد خبر: ۳۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴ - 07December 2018

لاوروف: آمریکا در تدارک خروج از پیمان «استارت» استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز جمعه گفت که برخی از اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) فعالیت‌های نظامی خود را در مرزهای روسیه تشدید کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف تاکید کرد که شرایط در منطقه به دنبال تحرکات سازمان یاد شده متشنج شده است و گفت: «ما شاهد این هستیم که همکارانمان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پی بازدارندگی روسیه هستند و به این منظور، فعالیت‌های نظامی خود را نزدیک مرزهای ما تشدید می‌کنند و آنطور که خود می‌گویند، ساختار نظامی در نزدیکی «مرزهای شرقی» می‌سازند. (آنها) به جای اینکه به دیپلماسی روی آورند می‌کوشند تا اتهامات بی‌اساسی را مطرح کنند که (چنین اقداماتی) امکان مذاکره را ایجاد نمی‌کند. درک بهتر از نگرانی مشترک، فقط در پی مذاکره به دست می‌آید.»

لاوروف افزود: «ما، هیات روسی، نگرانی خود را با نمونه‌های محکم از شرایط نابسامان منطقه در ناحیه (فعالیت‌های) سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده‌ایم که (این موارد) افزایش تنش نظامی و سیاسی را شامل می‌شود.»

وی همچنین تاکید کرد که روسیه هرگز مدارکی از آمریکا در زمینه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) دریافت نکرده است و اتهامات واشنگتن علیه مسکو را بی‌اساس دانست.لاوروف دیروز هم تأکید کرده بود که خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های میان برد هسته‌ای (INF) خطرات جدیدی برای اروپا به دنبال دارد.

لاوروف افزود، آمریکا می ‌خواهد موشک‌هایی را ممنوع کند که در قالب INF آزمایش شده‌اند و نظر می‌رسد که آمریکا در شرایطی که از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد انتقاد می‌کند در تدارک برای خروج از پیمان استارت است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اکتبر گذشته، روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای متهم کرد و گفت که واشنگتن را از این پیمان به دلیل رفتارهای روسیه خارج می‌کند.

با این وجود مسکو این اتهامات را بی‌اساس خوانده و خواستار ارائه شواهد موثق در خصوص این ادعا شده است. اما واشنگتن تا کنون شواهدی مبنی بر نقض مفاد پیمان INF از جانب روسیه ارائه نداده است.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار