بیانیه حماس در سالروز «انتفاضه سنگ»

حماس در سی و یکمین سالروز انتفاضه اول فلسطین بر حمایت از راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق اهداف آن تأکید کرد.
کد خبر: ۳۲۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ - 08December 2018

بیانیه حماس در سالروز «انتفاضه سنگ»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، حماس در سی و یکمین سالروز انتقاضه اول فلسطین یا انتفاضه سنگ بیانیه‌ای صادر و بر ادامه حمایت کامل از راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی تأکید کرد.

راهپیمایی بازگشت از 30 مارس 2018 (10 فروردین 1397) در راستای تأکید بر حق بازگشت، اعتراض به محاصره غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس، در مرز غزه با فلسطین اشغالی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها تاکنون بیش از 230 فلسطینی در این راهپیمایی‌ها که هفته سی‌وهفتم خود را پشت سر گذاشته، به شهادت رسیده‌اند و آمار مجروحان از 24 هزار نفر عبور کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، در این بیانیه آمده است مقاومت حق مشروعی است که تمام ادیان آسمانی، عرف و قوانین بین‌‎الملل آن را به رسمت شناخته‌اند؛ بویژه مبارزه مسلحانه که گزینه راهبردی برای حمایت از مسأله فلسطین و پس گرفتن حقوق ملت آن است، آمریکا با هوچی‌گری و زورگویی نمی‌تواند فلسطینی‌ها را از این حق مشروع محروم کند.

حماس در ادامه به ایستادگی و ثبات ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری، نوار غزه، اراضی اشغالی 1948 و آوارگان فلسطینی در خارج مقابل توطئه‌ها درود فرستاد و از تأکید آن‌ها بر حقوقشان، حمایت از مقاومت و تعهد به ادامه مسیر آزادی و آزادسازی قدردانی کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است دلایلی که منجر به انتفاضه سنگ شد اکنون نیز وجود دارد؛ دشمن صهیونیستی با حمایت و پوشش آشکار آمریکا همچنان عربده می‌کشد و زور می‌گوید؛ ملت فلسطین نیز همچنان دنبال دفاع از حق خودش است و برای پرداختن بهای این موضوع آماده است.

حماس بار دیگر بر مردود دانستن معامله قرن و تمام راه‌حل‌های مطرح شده با هدف تسویه مسأله فلسطین تأکید کرد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

این جنبش فلسطینی از کشور‌هایی که در سازمان ملل در کنار دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند، درخواست کرد در موضع خود بازنگری داشته باشند و این اشتباه تاریجی و مهم علیه ملت مظلوم فلسطین را تصحیح کنند.

حماس از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان خواست اقدامات تنبیهی علیه نوار غزه را پایان دهد.

در ادامه این بیانیه ضمن تأکید بر وحدت و پروژه ملی در مقدمه اولویت‌ها آمده است ایستادن در برابر رژیم اشغالگر جز با شراکت کامل تمامی گروه‌ها و قوای مردمی سیاسی، نظامی و دیپلماتیک صورت نمی‌گیرد.

حماس اعلام کرد تلاش برخی کشور‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، موفق نخواهد بود و ملت ما در مقابل آن‌ها خواهند ایستاد حال هزینه آن هر چه می‌خواهد باشد.

این جنبش فلسطینی در پایان تأکید کرد رژیم صهیونیستی، دشمن و سرطان منطقه است که برای فساد در آن ایجاد شده است؛ تعامل با این رژیم در حالی که می‌کشد، آواره و تخریب می‌کند؛ اشتباه و مانند خنجری در پشت ملت فلسطین و مقاومت آن است.

انتفاضه اول فلسطین که به انتفاضه سنگ شهرت یافت از 1987 آغاز شد و تا زمان امضای توافق اسلو در 1993 ادامه پیدا کرد. دلیل نامگذاری آن به انتفاضه سنگ آن بود که فلسطینی‌ها برای دفاع از خود در برابر رژیم صهیونیستی از سنگ استفاده می‌کردند. بر اساس برآورد‌ها حدود هزار و 300 فلسطینی در این انتفاضه به شهادت رسیدند و تعداد صهیونیست‌های کشته شده 160 نفر اعلام شد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار