محمدرضا بایرامی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سخت‌ترین دوره جایزه جلال بدون اعمال نفوذ و حاشیه‌سازی/ با تمام وجود از داوری‌ها دفاع می‌کنم

دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان اینکه سخت‌ترین دوره جایزه جلال را سپری کردیم، گفت: قطعا از رای هیئت داوران برای انتخاب جایزه یازدهم جلال دفاع می‌کنم چراکه هیچ اعمال نفوذ و حاشیه‌سازی را که درباره برخی آثار وجود دارد و ممکن است یک تصمیمی را رقم بزند، در این دوره نداشتیم.
کد خبر: ۳۲۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ - 09December 2018

محمدرضا بایرامی دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه انتخاب برگزیدگان جایزه جلال کاملاً فنی صورت گرفته است، اظهار داشت: به طور طبیعی درباره هر داوری و جایزه‌ها، افراد با سلیقه‌های مختلف نظر می‌دهند. این حقی طبیعی است. هر کتاب دیگری نیز انتخاب شود، قطعاً چنین مراحلی را در پیش خواهد داشت.

وی گفت: ما واقعاً در یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، یکی از سخت‌ترین داوری‌ها را داشتیم. به طور یقین می‌توانیم این دوره را با دوره‌های قبل مقایسه کنیم چرا که کتاب‌ها در برخی رشته‌ها بسیار به هم نزدیک بودند.

دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد افزود: نزدیکی رقابت‌ به قدری زیاد بود که گاهی نظرات داوران طی یک هفته تغییر می‌کرد و مرتب کتاب‌ها مورد مطالعه مجدد قرار می‌گرفت و لیست رقابت حداقل چند بار عوض می‌شد و تا لحظه آخر نیز تکلیف روشن نبود.

بایرامی تاکید کرد: واقعاً رقابت در جایزه ادبی جلال سخت بود و نامزدها در مواردی بسیار به هم نزدیک بودند. قطعاٌ از رای هیئت داوری برای انتخاب جایزه یازدهم جلال دفاع می‌کنم چراکه هیچ اعمال نفوذ و حاشیه‌سازی را که درباره برخی آثار وجود دارد و ممکن است یک تصمیمی را رقم بزند در این دوره نداشتیم.

وی گفت: دوستان هیئت داوری ما زیر بار هیچ مسئله‌ای از این دست نبودند و کار خودشان را به خوبی انجام دادند. نقد ادبی، رمان و مجموعه داستان، مستندنگاری و داستان کوتاه بخش‌های این جایزه بودند. به طور طبیعی گاهی بخش‌های جنبی به جایزه اضافه می‌شود که امسال نیز شاهد آن بودیم. این بخش‌ها را بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با موافقت وزارت ارشاد انجام می‌دهد ولی در بخش داوری تصمیم نهایی با داوران است.

دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد خاطرنشان کرد: بالغ بر سه هزار و 200 اثر در یازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد وجود داشت که اتفاقاً بیشترین آثار، افزون بر یک هزار و 600 اثر متعلق به بخش رمان بود. البته گاهی اوقات عدد خیلی مهم نیست و کیفیت تعیین کننده وزن یک جایزه است.

بایرامی اظهار داشت: سختی این دوره به دلیل تشتت، خیلی زیاد بود که در بخش نقد ادبی شاهد آن بودیم. در برخی دیگر از حوزه‌ها نزدیک بودن کارها، کار را برای داوران دشوار کرده بود طوری که مجبور می‌شدیم برای رسیدن به پنج نامزد نهایی بارها کتاب‌ها را مطالعه کنیم. در مجموع این جایزه برای همه داوران و از جمله بنده دوره بسیار سختی بود.

وی درباره بخش تقدیری این دوره جایزه جلال گفت: در بخش جنبی از آقای جمشیدی تقدیر شد. ایشان از نویسندگان قدیمی حوزه انقلاب اسلامی است که یک نویسنده منحصر به فرد است. از این جهت که فقط عین خوش می‌نویسد و تقریباً هیچ کسی مثل او نمی‌نویسد. کتاب «آوازهای روسی» نیز یک اتفاق خیلی خوب بود که از نویسنده‌اش اهل افغانستان بود و از وی تقدیر کردیم اما به دلیل اینکه جایزه جلال یک اتفاق ملی است نمی‌توانستیم آن را در بخش مسابقه قرار دهیم.

دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به بخش برگزیدگان آراء مردمی نیز اشاره کرد و گفت: برگزیدگان این بخش به صورت رای گیری از طریق اینترنت انتخاب شدند و هیئت داوران جایزه جلال آل احمد به هیچ وجه در آن دخالتی نداشت.

گفت‌وگو از ولی منصوریان

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار