یادداشت/ علیرضا رضاخواه

آیا منطقه شاهد یک جنگ جدید خواهد بود؟

استراتژیسـت‌های صهیونیســت، از مدت هــا قبل و به دنبال شکســت توطئه تروریســتی-تکفیری داعش در عراق و ســوریه وایجاد یــک جبهه جدید برای تقابل با محور مقاومت را در دســتور کار خود قرار دادند.
کد خبر: ۳۲۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ - 09December 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، علیرضا رضاخواه در یادداشتی نوشت: استراتژیسـت‌های صهیونیســت، از مدت هــا قبل و به دنبال شکســت توطئه تروریســتی ـ تکفیری داعش در عراق و ســوریه وایجاد یــک جبهه جدید برای تقابل با محور مقاومت را در دســتور کار خود قرار دادند. این طرح که موسوم به «سپرشــمال» است بر یک ایده «افراطی» یعنی مقابله جدید با حزب الله به بهانه، تصفیه «جبهه شمالی» از تهدید‌های فزاینده علیه رژیم صهیونیستی تأکید دارد. اما سؤال اینجاست که تحقق این ایده به سیاست در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ واقعیت این است که هرچند نتانیاهو بشدت نیازمند یک بحران آفرینی جدید برای تثبیت موقعیت سیاســی خود و همچنین انحراف افکار عمومی از فساد و ناکارآمدی در داخل سرزمین‌های داخلی است.

تجربه جنگ سی و ســه روزه و همچنین شکست عملیات نظامی اخیر در غزه باعث شــده تا وی نتواند در این زمینه به راحتی تصمیم بگیرد. با این حال رصد روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند در یافتن پاسخی برای این سؤال به ما کمک کند. واقعیت این است که چنانچه روند تبدیل یک ایده به سیاست را در چارچوب تحلیلی «پنجره اورتون» مد نظر قرار بدهیم، احتمال وقوع جنگ در مرز‌های لبنان در حال افزایش است.

سلسله مراتبی که اورتون برای تغییر فکر جامعه و جابه جایی پنجره افکار عمومی به منظور تبدیل یک ایده به یک سیاســت پیشــنهاد می‌کند به قرار زیر است: 1) طرح غیرقابل تصور است، پس از مدتی: ۲) طرح افراطی به نظر می‌رسد، پس از مدتی: 3) طرح قابل قبول به نظر می‌رسد، پس از مدتی: 4) طرح معقول و بدیهی به نظر می‌رسد، پس از مدتی: ۵) طرح محبوب و پرطرفدار می‌شود و سرانجام پس از مدتی: 6) به یک سیاست غیر قابل اجتناب تبدیل می‌شود.

ایده ایجاد یک جنگ جدید در لبنان با توجه به مخاطرات سیاسی و نظامی آن در ابتدا طرحی غیر قابل تصور و یا افراطی به نظر می‌رسید. با این حال شرایط کنونی منطقه از یک سو و شرایط داخلی اسرائیل از سوی دیگر باعث شده تا نیاز برای این جنگ در اسرائیل تقویت شود.

در حــوزه منطقه بدون تردید اســرائیل در یکی از پرچالش‌ترین مقاطع حیات خود طی نیم قرن اخیر قرار دارد، چرا که بیشتر از هر زمان دیگری قدرت گیری دشــمنان منطقه‌ای خود را شاهد است به صورتی که اکنون علاوه بر اینکه هیچ جایی از خاک ســرزمین‌های اشغالی را در برابر موشک‌های مقاومت اسلامی در لبنان و غزه و ســوریه و ایران امن نمی‌یابد، بلکه حتی به واسطه بحران آفرینی محور غربی- عربی در ســوریه و عراق و همکاری اضلاع محور مقاومت برای دفع طرح بالکانیزاسیون منطقه، اکنون حزب الله لبنان علاوه بر جنوب لبنان در سوریه نیز خود را به مرز‌های ســرزمین‌های اشغالی رسانیده است. در حوزه داخلی نیز سیاستمداران صهیونیست شرایط بهتری ندارند.

پرونده فســاد مالی نتانیاهو و همسرش بار دیگر دردسر ساز شده، دولت ائتلافی در تل آویو دچار بحران شده و نتانیاهو به دلایلی مختلف، با چالش جمع کردن رأی کافی برای انتخابات پیش رو مواجه است. کابینه نتانیاهو ایده «سپر شمال» را یک پروژه نجات برای خود می‌داند؛ بنابراین تلاش می‌کند با طرح اتهاماتی، چون تونل‌های حزب الله شــرایط را برای حرکت در چارچوب پنجره اورتون و تبدیل ایده به سیاست طی کند. این روز‌ها ایجاد یک جنگ جدید «طرحی قابل قبولی» به نظر می‌رسد، ولی هنوز «محبوب و پر طرفدار» نشده است.

منبع:‌ روزنامه قدس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار