به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
محمدعلی صمدی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:
پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس گفت: کتاب «سلام بر هادی» خاطراتی از شهید ابراهیم هادی تاکنون بیش از 900 هزار نسخه چاپ شده، یعنی یکی از پُرتیراژترین کتاب‌های تاریخ ایران است نه فقط دفاع مقدس. شاید در طول تاریخ ایران 10 کتاب نداشته باشیم که این تعداد چاپ شده باشد.
کد خبر: ۳۲۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰ - 21March 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: بارها شنیده‌ام «جنگ‌های دفاعی، فرماندهانش را از میان توده‌های مردم پیدا می‌کنند» و کرد. و این جمله درباره نویسندگان آن نیز صادق است. یعنی جنگ‌های دفاعی نویسندگانش را نیز از میان مردم پیدا می‌کنند. امروز صدها پژوهشگر، محقق، نویسنده و مولف از دل جنگ بروز و ظهور پیدا کرده‌‌اند. بسیاری از آن‌ها در جنگ نبوده‌اند و تعداد دیگری نیز رزمندگان همان روزگاراند که امروز به موجب تکلیفی که بر خود واجب دانسته‌اند، جهادقلم را برگزیده‌اند.

«محمدعلی صمدی» یکی از همان پژوهشگران، نویسندگان و مولفان مورد اشاره ما در حوزه دفاع مقدس است. او که کار خود را در این حوزه با رسانه آغاز کرده در بین اهالی این عرصه چهره‌ای شناخته شده است. شناخت عمیق از دفاع مقدس در ابعاد فرماندهی، عملیاتی و لجستیک، بدون تعارف بودن و صراحت‌بیان در عین ساده‌گویی بخشی از ویژگی‌های این کارشناس جنگ است.

گوشه‌ای از انباشت سوالات مختلف را که مسوولین دولتی این عرصه کمترین جسارت برای پرداختن و پاسخ دادن به آن را دارند، با این کارشناس در میدان گذاشتیم؛ حاصل این گفت‌وگوی صمیمی به شرح زیر تقدیم می‌شود:

دفاع پرس: در بین ناشران دفاع مقدس کدام ناشران را می‌توان خصوصی دانست؟

نشر شهید کاظمی به نظرم یکی از موفق‌ترین ناشران خصوصی است. بعد نشر یازهرا و سپس نارگل.

دفاع پرس: بحث ما صرفاً موفقیت نیست. سابقه و مداومت نیز مهم است که البته به لحاظ سبقه‌کاری، نشر نارگل سابقه طولانی ندارد.

بله، نارگل خیلی قدیمی نیست ولی کتاب‌های تاثیرگذار و مهمی تاکنون چاپ کرده است. اگر براساس زمان بخواهیم ناشران خصوصی را نام ببریم می‌شود: نشر شهید کاظمی، یازهرا و اگر فاتحان را خصوصی بدانیم، فاتحان.

منتشر نشود/// جهت عید نوروز///// کتاب‌های غیرتراز آبروبَر و خرابکُن‌اند/ پُرتیراژترین کتاب تاریخ ایران برای دفاع مقدس است

دفاع پرس: فاتحان ناشر خصوصی است؟

نه؛ خصولتی است.

به نظرم غیر از یازهرا، احمد کاظمی و عمادی ما نشر خصوصی دفاع مقدس نداریم. این نظر شخصی من است. البته جایی این حرف را به عنوان خبر نمی‌گویم که از من نقل شود اما این نظر شخصی‌ام است. ما نشر خصوصی دفاع مقدس به معنای اعم کلمه جز نشر «یازهرا» که حوزه تخصصی آن دفاع مقدس باشد، نداریم.

نشر ابراهیم هادی هم خصوصی است. نشر ابراهیم هادی، یازهرا و احمدکاظمی واقعاً کاملاً خصوصی هستند و کوچک‌ترین وابستگی دولتی ندارد.

نشر نارگل را مستثنی می‌کنم چون ادعا دارد که ناشر دفاع مقدس نیست بلکه ناشر عمومی است. البته اینطور نیست؛ متمرکز بر دفاع مقدس است منتهی می‌خواهد آزادی عمل داشته باشد. پس از این ناشران دیگر نشر خصوصی نداریم. فاتحان هم به نظرم وابسته به سپاه است. کنگره‌های شهدا در شهرستان‌ها نیز خصوصی نیستند.

دفاع پرس: با چه مولفه‌هایی یک ناشر را می‌توان موفق شمرد؟

باید به وزن کارهای منتشر شده ناشر نگاه کرد. نوع ادبیات، مطرح کردن یک چهره شاخص، بیان ناگفته‌ای از جنگ و ورود به حوزه‌های مغفول مانده از جنگ را وزن کار یک ناشر در حوزه دفاع مقدس می‌توان دانست.

برخی ناشران هیچ گره‌ای از دفاع مقدس باز نکرده‌اند و به یک کتاب موفق گذشته اکتفا کرده‌اند. در برخی کتاب‌های دفاع مقدس ادبیات ضعیف و نوع نگاه به تاریخ غلط است. تخصص من تاریخ است به همین خاطر است که می‌گویم برخی کتاب‌ها سوژه را خراب کرده‌اند.

البته نگاه آقا (رهبر معظم انقلاب) در معرفی کتاب‌های دفاع مقدس یک نگاه ویژه است. یعنی ایشان به الگوهای خاص اخلاقی مشخص مورد اشاره در کتاب توجه دارند تا مطرح شود. ایشان روی چنین کتاب‌هایی نگاه دارند.

منتشر نشود/// جهت عید نوروز///// کتاب‌های غیرتراز آبروبَر و خرابکُن‌اند/ پُرتیراژترین کتاب تاریخ ایران برای دفاع مقدس است

کتاب «سلام بر هادی» خاطراتی از شهید ابراهیم هادی است که تاکنون بیش از 900 هزار نسخه از آن چاپ شده، یعنی یکی از پُرتیراژترین کتاب‌های تاریخ ایران است نه فقط دفاع مقدس. شاید در طول تاریخ ایران 10 کتاب نداشته باشیم که این تعداد چاپ شده باشد. اما این کتاب به لحاظ پرداخت و ادبیات یک کار بسیار ضعیف است. البته من اعتقاد ندارم یک کار قوی و تاثیرگذار الزاماً باید به لحاظ فرم و پرداخت در بالاترین سطح باشد. نمونه‌اش فیلم اخراجی‌هاست. این فیلم وامدار سوژه آن است، نه فرم و پرداخت و خیلی هم تاثیرگذار و پرمخاطب است.

دفاع مقدس: برای انتخاب یک کتاب خوب نگاه ما باید به فرم باشد یا محتوا؟

به نظرم دیگر زمانی نیست که به فرم نگاه نکنیم. زمان مثل طوفان می‌گذرد و فرصت کمی داریم برای تمرکز بر فرم.

دفاع مقدس: بله منظور ما بی توجهی به فرم نیست اما می‌بینیم یک ناشر با همین ادبیات ضعیف یک شخصیت در سطح ملی معرفی می‌کند. باید نوع نگاه ما به این مسئله چگونه باشد؟

خدا به شهید هادی با این کتاب یک عزتی داد. البته ایشان عزت داشتند اما با آن کتاب معروف، ایشان در دنیا دوباره عزت پیدا کردند که بی نظیر است و اجر آن نیز قطعاً برای ناشر محفوظ است اما ما در حال بحث فنی هستیم. این کتاب یک کتاب ضعیف است و هر نتیجه‌ای هم داشته باشد فرم کار ضعیف است.

یعنی این کتاب قواره و تراز کتاب دفاع مقدس نیست. اگر مسابقه‌ای برای انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گذاشته شود و کسی سراغ این کتاب برود، قطعاً اشتباه کرده است. چون این کتاب هیچ استانداردی که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد، ندارد. منتهی این کتاب به لطف خدا، عزت الهی و نفس خالص آقای عمادی (ناشر و نویسنده کتاب) - که یک انسان بسیار صاف، صادق و خالص و یکی از بااخلاق‌ترین انسان‌هایی است که من در زندگی می‌شناسم - یک شخصیت بی نظیر را معرفی کرده است. ناشر برای این کتاب نیت خوب کرده و کتاب او دیده شده است. این خواست خداست و ربطی به این ندارد که ما را در نقد دچار تساهل کند.

منتشر نشود/// جهت عید نوروز///// کتاب‌های غیرتراز آبروبَر و خرابکُن‌اند/ پُرتیراژترین کتاب تاریخ ایران برای دفاع مقدس است

دفاع مقدس: ناشرانی که از رانت دولتی استفاده می‌کنند جزو ناشران خصوصی‌اند یا دولتی؟

ناشری که می‌داند با چاپ یک کتاب تعدادی از آن را با رانت دولتی به فروش می‌رساند، خصوصی نیست. من کتابی را چاپ می‌کنم و نمی‌دانم چه کسی آن را می‌خرد. کتاب «داس و شمشیر» نمونه آن است. کتابی که درباره «لشکر 10 سیدالشهدا (ع)» چاپ کردیم و ناگفته‌هایی درباره لشکر در آن است را حتی لشکر نخرید و نمی‌خرد. چون طالب این تیپ مطلب نیستند و ما نیز دنبال آن نمی‌رویم که از طرف آن‌ها خریده شود، خصوصی یعنی این.

اگر من مطمئن باشم از هر جلد کتابی که چاپ می‌کنم 500 جلد را کسی می‌خرد، وضعیتم متفاوت می‌شود. کسی که 500 جلد از ما کتاب بخرد وضعمان را متفاوت می‌کند و می‌توانیم هر کتابی را چاپ کنیم. ولی الان باید حواسمان باشد که کتابی را که چاپ می‌کنیم چقدر به‌فروش می‌رسد. خصوصی یعنی اینکه ناشر خودش چک صحاف و چاپخانه را پرداخت کند و از دغدغه صاف شدن بدهی‌ها شب خوابش نبرد.

دفاع پرس: آقا (رهبر معظم انقلاب) چندین سال پیش مطالبه‌ای‌ فرمودند که درباره اتفاقات دفاع مقدس حداقل یک لیستی تهیه شود، امروز و بعد از مدت‌ها این مطالبه محقق نشده است. با این تفسیر که ما این تعداد درباره جنگ شهید، جانباز و اتفاق برای نگارش کتاب داریم، آیا باید اولویت را به فرم کتاب‌ها بدهیم تا اثر تراز چاپ کنیم یا اینکه می‌توانیم فقط به تولید آثار بپردازیم، ارجحیت با کدام موضوع است؟

 فکر می‌کنم بعد از 40 سال به جایی رسیده‌ایم که باید همه این‌ها را در کنار هم ببینیم. یعنی با حداکثر توانی که داریم این مولفه‌ها را رعایت کنیم. «خاک‌های نرم کوشک» متعلق به 15 سال پیش است. بعد از این مدت باید برای نشر ملک اعظم اتفاقی می‌افتاد، نه اینکه هر کتابی که چاپ می‌شود در همان تراز باشد.

منتشر نشود/// جهت عید نوروز///// کتاب‌های غیرتراز آبروبَر و خرابکُن‌اند/ پُرتیراژترین کتاب تاریخ ایران برای دفاع مقدس است

رهبر انقلاب 15 سال پیش از کتاب «خاک‌های نرم کوشک» تمجید کرده است. امروز 15 سال از آن اتفاق می‌گذرد. بعد از «خاک‌های نرم کوشک» ده‌ها کتاب خوب و نزدیک به تزار در کشورمان چاپ شده است، اما وضعیت آن ناشر فرقی نکرده است. کتاب «سلام بر ابراهیم» متعلق به 10 سال پیش است و زمانی که از چاپ آن می‌گذرد کم نیست اما ناشر آن حاضر نیست یک پله پیشرفت داشته باشد. حتی عقب‌تر هم آمده و این اشتباه است. البته این نظر شخصی من است.

ناشران باید روی ستون قبلی بایستند و به سمت ستون بعدی پرش کنند؛ نه اینکه همان جا بایستند یا از روی ستون قبلی به سمت پایین شیرجه بروند! بچه‌های ما در حوزه نشر این مسئله را در نظر نمی‌گیرند و این بی انصافی است. کتاب «سلام بر هادی» 900 هزار نسخه فروخته است، بخاطر اینکه کتاب دیگری نیست که در تراز باشد. این کتاب حداقل نیاز مردم بوده است.

آن دسته ناشران دفاع مقدس که تقریظ و دست‌خطی برای کتابشان از طرف آقا آمده، متاسفانه کارشان را ارتقا نداده‌اند و به فکر ایده‌آل‌های نشر نبوده‌اند اما سوره مهر چون یک سیستم پشت‌سرشان است چنین نیست و روز به روز در حال پیشرفت است. البته حوزه هنری و سوره مهر یک عقبه‌ی مجهز به لحاظ نیروی انسانی دارند و وجود این سیستم برای موفقیت مهم است و اگر ببینند ترازها رعایت نمی‌شود نیروی دیگری را جایگزین می‌کنند.

در بخش خصوصی که چنین نیست، نشر متعلق به یک نفر است و به لحاظ نیروی انسانی محدودیت زیادی هست، یا مثلاً در نشر ابراهیم هادی اکثریت غالب کتاب‌ها را یک نفر تالیف کرده است. با این سبک کار نمی‌توان نشر را خصوصی دانست چون همه تالیفات را یک نفر انجام می‌دهد. درگذشته نشر یازهرا هم چنین بود که سعی شد اصلاح شود. ناشر یعنی کسی که به او مراجعه می‌شود، نه اینکه شما جایی بنشینی و کتاب‌های خودت را چاپ کنی. حداقل یک ناشر استاندارد چنین نیست.

دفاع پرس: چه نوع کتابی را ضعیف می‌دانید؟

کتابی که سوژه، فرم، پرداخت و یا حتی چاپ ضعیفی داشته باشد. کتابی که خاطرات بی تاریخ در آن درج شده باشد و هویت نداشته باشد. یعنی برای نویسنده مهم نباشد یک اتفاق در چه تاریخ و عملیاتی بوده است. وقتی می‌گویند: «مثلاً فلانی درباره حجاب اعتراض کرد» من به تاریخ آن رجوع می‌کنم که قبل از کدام عملیات یا واقعه تاریخی یا مصادف با چه مقطعی بوده است. چون این اتفاقات خیلی روی همه چیز، از جمله روحیات بچه‌ها در جنگ تاثیر داشته است.

منتشر نشود/// جهت عید نوروز///// کتاب‌های غیرتراز آبروبَر و خرابکُن‌اند/ پُرتیراژترین کتاب تاریخ ایران برای دفاع مقدس است

تعداد زیادی کتاب‌ در بازار نشر هست که یک‌ مشت خاطرات یک‌دستِ بدون تاریخ و بدون افت و خیزهای انسانی در آن‌ها درج شده در حالی که شرایط جنگ و مناطق متفاوت بوده و موجب ایجاد روحیات مختلفی می‌شد. در تعداد زیادی از کتاب‌های موجود چنین ویژگی‌هایی وجود ندارد و انگار تمام آن خاطرات پشت یک خاکریز رخ داده است.

دفاع پرس: این نکات چقدر به این ناشران گوشزد شده است؟

امثال ما این نکات را به ناشران منتقل می‌کنیم اما آن‌ها گوش نمی‌دهند چون کتاب‌هایشان فروش دارند. می‌گوییم طرح جلدتان مشکل دارد و آن را عوض کنید، می‌گویند خوب است. دغدغه برخی ناشران طرح و جلد نیست بلکه دغدغه بالابردن تولید کتاب را دارند. ما با زحمت، سالی سه کتاب چاپ می‌کنیم اما برخی دیگر از همکاران تندتند کتاب چاپ می‌کنند، چون حساسیتی در تولید آن به خرج نمی‌دهند.

دفاع مقدس: برای موفقیت در تولید کتاب چه مولفه‌ای مهم و در اولویت است؟

جمع‌‎آوری مستندات، اعم از خاطرات و اسناد اولویت است اما اگر شما ترازی از تخصص نداشته باشید نمی‌توانید جمع‌آوری را به درستی انجام دهید. 30 سال از جنگ گذشته است و جمع‌آوری خاطرات به سادگی 20 سال پیش نیست چون 2 نسل عوض شده و شکل روایت‌ها فرق کرده است. امروز کلیشه‌هایی وجود دارد که اگر ناشر نتواند آن‌ها را بشکند دیگر نمی‌تواند به درستی کار جمع‌آوری را انجام دهد و در نهایت چیزی دست او را نمی‌گیرد.

یعنی یک مشت خاطره جمع‌آوری می‌شود که اگر اسم‌ها و عنوان‌های آن را عوض کنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. مثلا اگر در کتاب خاطرات شهید ابراهیم هادی، اسم‌ها را عوض کنیم و همه را شهید همت بزنیم کسی نمی‌فهمد چه اتفاقی افتاده است. اصلاً چه اهمیتی دارد این خاطرات متعلق به چه کسی است؟!

در روایت از معصوم و برای نقل روایت اگر اسم امام فراموش شد، می‌توان گفت «معصوم فرمودند» چون فرقی ندارد که معصوم اول بگوید یا دوم. چراکه آن‌ها معصوم و یک تراز هستند اما ما در جنگ درباره یک طیف گسترده انسان صحبت می‌کنیم که اتفاقاً یکی از ارزش‌های آن هم‌سطح نبودنشان است. یعنی 100 مدل سلیقه و هزار مدل آدم در جنگ وجود دارد. هر قشر از اجتماع در جمع آن‌ها وجود داشته و اتفاقی خلق شده که همین تنوع و تکثر سطح معنوی و حتی مادی قسمتی از ارزش دفاع مقدس است. برخی‌ می‌گویند باید معلوم شود همه شهدا الهی بودند! درحالی که این ویژگی را فقط می‌توان به معصومین داد.

اتفاقاً باید معلوم شود به عدد شهدا و جانبازان ما در دفاع مقدس راه و مسیر متفاوت به سمت خدا وجود دارد. با مسیر شهید ابراهیم هادی، با مسیر شهید اسکندرلو، با مسیر همت، متوسلیان و بروجردی به طور متفاوت می‌توان به سمت خدا حرکت کرد. هر کتاب را باید با روش خاص خودش نوشت. اگر تخصص جمع‌آوری تراز نباشد، نمی‌توان این شهدا را به درستی تبیین کرد. اگر جمع‌آوری نیز درست نباشد نمی‌توان درست نوشت چون این زنجیره به هم پیوسته است.

دفاع پرس: رسیدن به تراز چطور محقق می‌شود؟ آیا صرفاً با آموزش مشکل حل می‌شود؟

نه؛ کلاس خیلی فایده ندارد. البته به نظرم باید جاهایی وجود می‌داشت تا بتوان آموزش‌هایی داد. هرچند در حوزه هنری چنین فعالیت‌هایی در حال انجام است؛ هسته‌های حوزه هنری در شهرستان‌ها آموزش‌هایی انجام می‌دهند. اما باید محفل‌هایی برگزار می‌شد تا افراد موفق در این حوزه و کسانی که تجاربی داشتند می‌آمدند و یاد می‌دادند. اندوخته‌های این افراد به دلیل تجربه‌هایی که طی چند دهه کسب کرده‌اند، بسیار مهم است اما متاسفانه کسی دنبال آن نیست. هر کسی جزیره‌ای و هر جوری که خودش بلد است، کار می‌کند.

دفاع پرس: شما تاکنون در نمایشگاه استانی کتاب دفاع مقدس حضور داشته‌اید؟

بله یک بار در مشهد یا اصفهان حضور داشتم. به قدری بی فایده بود و هیچ تاثیری نداشت که هیچ خاطره‌ای از آن ندارم.

دفاع پرس: سال گذشته این نمایشگاه در مشهد برگزار شد اما ناشران به شدت به وضعیت آن معترض بودند. آیا مردم کتاب نمی‌خوانند؟

ما در نشر یازهرا به قدری در این نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس فروش کمی داریم که گاهی فکر می‌کنم اگر در کنار یک نماز جمعه نمایشگاه دایر می‌کردیم، فروش بهتری داشتیم. نگاه به دفاع مقدس در بین مسوولین ما این است. اتفاقاً مردم طالب کتاب دفاع مقدس‌اند. ما یک انتشارات پرهزینه و موفق را با پول‌هایی که از فروش کتاب به مردم داشتیم، دایر کردیم. هر کتابی تاکنون چاپ کرده‌ایم سه تا چهار بار چاپ واقعی داشته است، پس مردم طالب کتاب هستند.

در نشر ما، چاپ‌ها واقعی است. بعضی‌ها می‌گویند 10 هزار فروش کتاب داشته‌ایم در حالی که چنین نیست. ما ابتدا چاپ اول را وارد بازار می‌کنیم، می‌فروشیم بعد چاپ دوم را سفارش می‌دهیم. اگر همه را بفروشیم به سراغ چاپ بعد می‌رویم. همه کتاب‌هایمان نیز چند چاپی است. کتاب «حاج قاسم» هشت چاپ واقعی با پول مردم خورده است، هیچ نهادی از ما این کتاب‌ها را نخریده و همه خریدهای ما مردمی است. مردم طالب خرید کتاب خوب هستند. کتاب «آهنگران» چهار سال قبل با قیمت 25 هزار تومان چاپ شد که به چاپ سوم رسید. این برای ما کار بزرگی است، یعنی کتاب گرانقیمت هم از ما می‌خرند.

دفاع پرس: همه فروش‌ها مردمی بوده است؟

بله؛ همین انتشارات نارگل کتاب «اعلی حضرت اسوده!» را با پول دستی مردم به چاپ دوم رساند. این فروش‌ها دستی و با پول مردم بوده چون مردم کتاب خوب می‌خرند. ما اصلاً فروش دولتی و ارگانی نداریم. هرچند طبیعتاً از این طور فروش‌ها خوشمان هم می‌آید اما دنبالش نمی‌رویم.

دفاع پرس: فروش کتاب‌های دفاع مقدس نسبت به کتاب‌های عمومی چطور است؟

خیلی خوب است. کتاب خوب را خیلی خوب می‌برند.

دفاع پرس: مخاطب دفاع مقدس خاص است؟

قطعاً مخاطب خاص داریم اما مخاطب عام هم برای بعضی کتاب‌ها وجود دارد، ولی عمده مخاطبین ما خاص هستند. بیشتر مخاطب‌هایمان بچه حزب‌اللهی‌هایی هستند که به این حوزه علاقمند‌ند. و می‌خرند و خوب پول می‌دهند. باور دارم کسانی که نمی‌فروشند، عُرضه تولید خوب یا عرضه مناسب را ندارند.

دفاع پرس: مخاطب کتاب خوب را می‌شناسد؟

معتقدم علی‌رغم این‌که ناشران عمدتاً رشد نکرده‌اند، مردم رشد کرده‌اند. طرف سطح خودش را می‌شناسد و 2 کتاب را ورق می‌زند و می‌فهمد به دردش می‌خورد یا نه. این قضیه در نمایشگاه کتاب تهران خیلی تابلو دیده می‌شود. طرف کتاب خوب را برمی‌دارد و بعد از تورقی بلافاصله خرید می‌کند. تراز مردم بالا رفته و این تراز ماست که پایین است.

دفاع پرس: ورود ناشران خصوصی به مقوله رمان دفاع مقدس جدی نشده، این مسئله ضعف آن‌ها نیست؟

چرا، این ضعف است. انتخاب رمان خوب، خیلی سخت است. نشر نارگل 2 رمان چاپ کرد که من خودم یکی از منتقدین بودم که به او گفتم رمان به تو چه ربطی دارد. هنوز هم نارگل را بخاطر چاپ این رمان‌ها مواخذه می‌کنم چون به نظرم این رمان‌ها، رمان‌های خوبی نبودند با اینکه نسبتاً خوب فروخت انتخاب رمان خوب برای ناشر سخت است.

نوشتن رمان توانایی و مهارت لازم دارد. کسی که رمان می‌نویسند باید اهل هنر و ادبیات باشد، آن هم به صورت حرفه‌ای، باید مثل بلدوزر رمان خوانده باشد. این‌هایی که رمان‌ می‌نویسند غالباً این خصوصیت‌ها را ندارند به خاطر همین موفق نمی‌شوند.

چطور بدون اطلاع از سبک‌ها و دکوپاژ رمان، می‌شود یک رمان خوب نوشت!؟ البته من رمان نویس نیستیم اما باخواندن رمان بیگانه نیستم. طرف کلاً 50 فیلم خوب ندیده و 20 رمان خوب کلاسیک نخوانده و می‌خواهد رمان بنویسند، این شدنی نیست. آقا (رهبر معظم انقلاب) تنها هزار رمان خارجی خوانده، آیا یک نویسنده ما به اندازه رهبر انقلاب وقت برای مطالعه ندارد؟

دفاع پرس: در بین ناشران خصوصی‌کدام نشر کتاب‌هایش را با شاخص‌های کتاب تراز منتشر می‌کند؟

من خیلی به نشر نارگل امیدوارم. فقط اختصاصاً دفاع مقدس نیست و خودش خیلی دوست دارد عمومی باشد. در بین آثار این ناشر کتاب‌های خوب دفاع مقدس وجود دارد و ترازهای او را خیلی قبول دارم. به لحاظ ویراستاری، متن و گرافیک امیدوارم طی چهار سال آینده یک درخشش طلایی داشته باشد.

الان هم درخشش خوبی داشته اما چون به لحاظ عناوین هنوز آثار زیادی ندارد نمی‌توان خیلی روی آن زوم کرد به عنوان مصداق و تراز. اما در قله این حوزه نشر شهید کظمی ایستاده و در حال نزدیک شدن به تراز کتاب دفاع مقدس است. البته آن‌ها به دلیل کثرت عناوین کتاب‌های منتشر شده از کیفیت برخی آثار کم کرده‌اند که یک اتفاق طبیعی است.

نشر شهید کاظمی چون سطح و توان تولید و فروش بیشتری پیدا کرده در مواردی با اُفت کیفیت همراه شده اما همچنان در قله است و بعد از آن نشر یازهراست.

منتشر نشود/// جهت عید نوروز///// کتاب‌های غیرتراز آبروبَر و خرابکُن‌اند/ پُرتیراژترین کتاب تاریخ ایران برای دفاع مقدس است

دفاع پرس: آقا (رهبر معظم انقلاب) اخیراً در دیدار با نویسندگان به مسئله حلقه توزیع کتاب اشاره فرموده بودند، در زمینه ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چنین متولی داریم؟

انجمن ناشران انقلاب و دفاع مقدس اسماً متولی این کار است اما این کار را نمی‌کند. یعنی اصلاٌ کاری نمی‌کنند و فقط برای خودشان می‌چرخند و ما هم نمی‌دانیم مشغول چه کاری هستند. ما ناشران خصوصی باید از خدمات انجمن ناشران انقلاب و دفاع مقدس بهره‌مند شویم اما نشر یازهرا که بنده یکی از متولیان آن هستم و نشر نارگل هیچ استفاده‌ای از این مجموعه نداریم. پس این مجموعه چه کاری می‌کند و به چه کسی سرویس می‌دهد؟! نمی‌دانم.

دفاع پرس: شنیده‌ام که انجمن ناشران انقلاب و دفاع مقدس بودجه خاصی ندارد.

اگر واقعاً انجمن ناشران انقلاب و دفاع مقدس بودجه ندارد چرا منحل نمی‌شود؟ این مجموعه به عنوان نماینده ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جلسات شرکت دارد اما زمانی که باید سرویس بدهد، نیست. مثلاً ما چیزی به اسم شبکه فروش منسجم نداریم و هر ناشر شبکه فروش خودش را دارد. این‌ها حتی در حوزه توزیع و فروش هم حضور ندارند.

مثلا نشر یازهرا شبکه فروش خودش را دارد یعنی ما می‌دانیم چه کسی از ما کتاب ‌می‌خرد؛ چه چیزی را از ما می‌خرند و چه چیزی نمی‌خرند کاملاً مشخص است. ما بعضی وقت‌ها کتابی چاپ می‌کنیم و می‌دانیم نمی‌فروشد. مثلاً می‌دانستیم کتاب عکس شهید همت و احمد متوسلیان نمی‌فروشد و چاپ کردیم چنین انتخابی مثلاً برای نشر امیرکبیر چیزی نیست اما برای ما به عنوان یک نشر خصوصی فاجعه است. از اول می‌دانستیم نمی‌فروشد و روی علاقه چاپ کردیم. همین انجمن ناشران دفاع مقدس حداقل می‌تواند چند جلدی از مابخرد و ببرد و توزیع کند اما خبری نیست، بگذریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار