حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای:

توقیف ۱۳۰ هزار گوشی به دلیل داشتن پرونده قضایی/ ۲۴ نفر در ارتباط با حوادث تروریستی اهواز و چابهار بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در رابطه با پرونده تروریستی چابهار چهار نفر و در مورد حادثه تروریستی اهواز هم حداقل ۲۰ نفر در بازداشت هستند که هنوز دادگاهی برای آن‌ها تشکیل نشده است.
کد خبر: ۳۲۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ - 09December 2018

۲۴ نفر در حادثه تروریستی اهواز و چابهار بازداشت شده‌اند/ توقیف فقط ۱۳۰ هزار گوشی به دلیل داشتن پرونده قضایی/ اعلام اسامی تعدادی از محکومان اقتصادیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در صد و‌ سی‌ و چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اسامی تعدادی از محکومان اقتصادی اظهار داشت: بعضی از این‌ها طبق قانون باید مطرح شود و درباره برخی هم الزام داریم. در شیراز مواردی که قطعی شده غیر از موارد قبلی، «منوچهر پورفر» اتهام اخلال در نظام به ده سال حبس و جزای نقدی ۳۱۸ میلیارد تومان، «اسماعیل نصراللهی» اتهام اخلال در نظام به ده سال حبس و ۳۱۸ میلیارد تومان نقدی، «حسن مزارعی» اخلال در نظام اقتصادی به سه سال حبس و ۳۰۰ میلیون تومان جزای نقدی، «مهدی رضایی» سه سال حبس و ۴.۶ میلیارد ریال جزای نقدی و «نصار حبیبی نصب» یک سال حبس و ۱.۷ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.

وی افزود: همچنین «عسگر براتی» پنج سال حبس و ۳۶۰ میلیون تومان جزای نقدی، «امیر سروستانی» ۲۰ سال حبس و ۳.۵ میلیارد ریال جزای نقدی، «محمد ساقب پور» اخلال در نظام هشت سال حبس و مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان، «حسین منصوری» اخلال در نظام هشت سال حبس و مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان، «محمود پورمند» هشت سال حبس و ۳۹۰ میلیون تومان، «میر محمد آخوندزاده» اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و اخراج از کشور و جزای نقدی و «محسن رنجبر» با اتهام ارتشا به هفت سال و شش ماه حبس و جزای نقدی ۲۲۰ میلیون تومان، محکوم شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در شیراز حکم بدوی در خصوص رییس شورا و اعضای شورای شهر و ۱۹ پیمانکار و شهردار مرودشت هم صادر شده، ولی چون قطعی نشده است، از بیان اسامی معذورم؛ البته تا ۱۵ سال حبس هم برای برخی صادر شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: «محمود مقدم فر» عنوان اتهامی مشارکت در کلاهبرداری و معاونت در جعل داشته که هفت سال و یک ماه حبس گرفته، همچنین «حسن نامدار» نیز اخذ رشوه و جعل سند داشته که به پنج سال حبس محکوم شده، علاوه بر این «محمد مصباحی» هم اخذ رشوه داشته که به ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «مرادعلی محمدی» با اتهام اخذ رشوه به پنج سال حبس، سه سال انفصال و جزای نقدی به همراه ۷۴ ضربه شلاق و «سید مهدی ساجدی» به اتهام تحصیل مال نامشروع به جزای نقدی ۱۸ میلیون تومان محکوم شده است.

وی ادامه داد: همچنین «سید محمود موسوی» به اتهام پرداخت رشوه به سه سال حبس، «افشین شریفی پور» بابت پرداخت رشوه به سه سال حبس، «ابوالقاسم عنایت اللهی» به اتهام ارتشا به سه سال حبس، «ایرج فرشباف» به اتهام جعل سند به سه سال حبس، «سید مجتبی شبیری» بابت اعمال نفوذ به دو سال حبس و جزای نقدی، «حسن نامدار» به اتهام جعل سند رسمی به سه سال حبس و ۲ سال محرومیت، «سعید سیف» به اتهام اخذ رشوه به ۲ سال حبس و ۲ سال انفصال و در خراسان رضوی «علی مجدی فر» به اتهام کلاهبرداری محکوم به ۱۰ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شده است.

تایید حکم اعدام «باقری درمنی» در دیوان عالی کشور

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده «باقرى درمنى» از مفسدان اقتصادى در دیوان عالى کشور هم اظهار داشت: حکم این فرد در دیوان عالى کشور تایید شده است.

توقیف ۱۳۰ هزار گوشی به دلیل داشتن پرونده قضایی

حجت الاسلام اژه‌ای افزود: بحثی که با برخی از وزرا داشتیم و در ستاد اقتصاد مقاومتی هم اقداماتی در این جهت انجام شد، این بود که که اگر هر مالی توقیف شد هرچه زودتر تعیین تکلیف شود و همین طور هم شد، اما یک سری از اموال اکنون بدون توقیف در گمرک مانده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود ۷۰۰ هزار گوشی تلفن همراه توقیفی داریم، صحیح نیست، چون تنها ۱۳۰ هزار گوشی به دلیل پرونده قضایی توقیف شده و ما بقیه این‌ها توقیفی دستگاه قضایی نیست.

صدور ۳۶ کیفرخواست در پرونده اخلال در نظام اقتصادی در یک ماه

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در رابطه با برخی از بنگاه‌ها که دچار مشکل شده‌اند گفت: یک کارخانه و ۲۱ شرکت تولیدی در شمال کشور و یک کارخانه هم در جنوب کشور مشکلاتی داشتند که برای احیای آن‌ها هم تلاش شد تا از تعطیلی در امان بماندند و البته برخی از این‌ها هم احیا شدند.

وی با اشاره به اینکه سه کارخانه در استان مرکزی نیز مشکلاتی داشتند، اما با هماهنگی‌های انجام شده بخش قابل توجه مشکلات آن‌ها حل شد، افزود: سه کارخانه و ۳۲ شرکت صنعتی در تهران و ۲ کارخانه و ۳۰ واحد تولیدی در غرب کشور مشکلاتی داشتند که برای حل مشکلات آن‌ها اقداماتی انجام شده است.

حجت الاسلام اژه‌ای با اشاره به اینکه در طول یک ماه ۳۶ کیفرخواست هم برای افراد مختلف صادر شده، عنوان کرد: در تهران ۴ شعبه و در شیراز و بندرعباس نیز هر کدام یک شعبه وجود دارد؛ البته بعضی می‌گویند تعداد محدودی وکیل معرفی شده‌اند و این‌ها تعدادشان ۱۴۹۰ نفر است که می‌توانند در دادگاه‌های ویژه حضور داشته باشند؛ در تهران ۶۳ مورد وکیل معرفی شده‌اند که اگر بیشتر هم نیاز باشد تقاضا بدهند تا به دادگاه‌های ویژه معرفی شوند.

مسئولین اگر موجب تشویش اذهان عمومی شوند احضار خواهند شد

وی در ادامه این نشست خبری درباره ادعای وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی در کشور نیز بیان داشت: بنده به دادستان تهران نامه‌ای ارسال کردم و خواستم براساس مسائلی که به وزیر امور خارجه منسوب است توضیح بخواهید و هم زمان یک نامه هم دادستان کل نوشت که وزیر امور خارجه جواب داد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه بحث این نبود که پولشویی وجود دارد یا نه، پولشویی در کشور ما هم مانند سایر کشور‌ها وجود دارد و افرادی محکوم شده‌اند، گفت: فردی را داریم که ۵۰ میلیارد تومان پول گرفته و بعد می‌گوید من این پول را قرض گرفته‌ام، سپس عنوان می‌کند که این پول به حساب همسرش رفته است یا فردی که با تیم مذاکرات هسته‌ای همراه بود در مظان پولشویی قرار داشت.

وی ادامه داد: سوال از آقای ظریف این بود که گویی مطالب به گونه‌ای مطرح شده که افراد مرتبط با لوایح چهارگانه متهم به پولشویی شده‌اند که آقای ظریف در نامه خود گفتند نخیر، شخص خاصی را مورد نظر نداشته است؛ هرکسی حتی از مسئولین اگر حرفی برند که کسی را متهم کند یا موجب تشویش اذهان عمومی شود احضار می‌شود تا ادعای خود را اثبات کند.

حجت الاسلام اژه‌ای ادامه داد: افراد دیگری هم سخنانی می‌گویند که تشویش اذهان عمومی است حتما این سخنان مناسب نیست و اثر آن اثری سوء در جامعه است و از این افراد حتماً سوال می‌شود به عنوان مثال در همین هفته گذشته سه نفر را احضار کرده و گفتیم که در خصوص ادعای خودشان توضیح دهند.

بازداشت و تحت تعقیب گرفتن افرادی در پروژه کاهش جمعیت

معاون اول قوه قضاییه درباره ادعای حضور افرادی به عنوان عامل نفوذی در پروژه کاهش جمعیت در کشور گفت: در این رابطه یک نفر بازداشت و تعدادی هم تحت تعقیب قرار گرفتند؛ این در حالی است که همه مردم و مسئولان می‌دانند دشمن در مقام نفوذ به دستگاه‌هاست و الان این تلاش برای نفوذ را تشدید و شیوه‌ها را تغییر داده به نحوی که می‌خواهند در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها نفوذ کنند و این کار را هم تحت پوشش انجام می‌دهند.

اتهام عراقچی باید در دادگاه ویژه بررسی شود

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده عراقچی نیز تصریح کرد: نوع اتهام وی به گونه‌ای است که در دادگاه‌های ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته هنوز تعیین وقت نشده، چون ۹ متهم غیر از ایشان وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن هم عنوان کرد: پرونده هنوز به دادگاه نرفته و توجه همه قضات این است که اموال شناسایی و پول مردم احیا شود، متهم هم قول‌هایی داده و گفته می‌توانم طلب همه افراد را بدهم، قضات نیز به دنبال احیای پول شکات هستند.

وی در ادامه در خصوص علت به طول انجامیدن رسیدگی به پرونده باقری درمنی و احتمال خط قرمز بودن وی توسط احمدی نژاد اظهار داشت: اینکه می‌گویید مربوط به قبل بوده درست است و تعداد بسیاری کلاهبرداری وجود داشت که حسابرسی و کارشناسی هایش طولانی شد، اما این پرونده در دادگاه‌های ویژه رسیدگی نشد و از قبل ارجاع شده بود.

حجت الاسلام اژه‌ای اضافه کرد: ایشان براساس قانون مربوط به رشا و ارتشا محکوم شد، این فرد خط قرمز نبوده و من هم این موضوع را نشنیده‌ام.

آزار و اذیت دانش آموزان هنوز اثبات نشده است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آزار و اذیت دانش آموزان در کشور بیان داشت: فکر نکنیم با افشای این مسائل به بچه کمک می‌کنیم بلکه در پاره‌ای از موارد باعث مشکلات برای بچه و خانواده اش می‌شود، مسئله بعدی این است که خیلی موارد چیزی مطرح می‌شود و یک ادعایی از سوی برخی از رسانه‌ها و مردم مطرح می‌شود که بعد خود خانواده می‌گویند این موضوع مورد تایید ما نیست.

حجت الاسلام اژه‌ای تاکید کرد: اکنون در همین موضوع اصفهان نه خود فرد اقرار کرده و نه پزشکی قانونی این موضوع را تایید کرده است، حتی جایی شنیدم برخی از خانواده‌ها را مجبور کرده‌اند که بروند و شکایت کنند، البته صحت این برای خود من هنوز ثابت نشده است.

متهم پرونده قاچاق قطعات خودرو به اتهام افساد فی الارض محاکمه می‌شود

وی در ادامه درباره وضعیت پرونده متهم قاچاق ۷۰۰ میلیون دلاری قطعات خودرو نیز بیان داشت: این پرونده کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته، اما هنوز تعیین وقت نشده البته من اعداد و رقم‌ها را درست خاطرم نیست.

بنایی برای برخورد دوگانه با تجمعات نداریم

سخنگوی قوه قضاییه درباره برخورد با تجمعات هم تصریح کرد: گاهی یک سری افراد می‌آیند به صورت خودجوش در پیاده رو می‌ایستند و حرفشان را می‌زنند و اعتراضشان را اعلام می‌کنند و بازداشت هم نمی‌شوند، اما یک جایی هم شاید یک سری محدودیت‌هایی وجود دارد که نمی‌شود در آنجا تجمعی برگزار شود علی ایحال ما بنایی برای برخورد با تجمع و برخورد دوگانه نداریم.

کیفر خواست پرونده سیف هنوز صادر نشده است

وی درباره پرونده سیف نیز اظهار داشت: پرونده سیف هنوز رسیدگی‌های آن به اتمام نرسیده و کیفرخواست نخورده است.

۲۴ نفر در حادثه تروریستی اهواز و چابهار بازداشت شده‌اند

حجت الاسلام اژه‌ای در خصوص حادثه تروریستی چابهار و اهواز هم تصریح کرد: من تا آنجایی که اطلاع دارم در رابطه با پرونده تروریستی چابهار چهار نفر بازداشت شده‌اند؛ البته شاید تعداد بازداشتی‌ها بیشتر باشد؛ در مورد حادثه تروریستی اهواز هم حداقل ۲۰ نفر بازداشت هستند که هنوز دادگاهی برای آن‌ها تشکیل نشده است.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار