دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

هراس ارتش بعثی از جنگنده‌های ایرانی

پس از تجاوز جنگنده‌های عراقی به ایران که منجر به حمله جت‌های نیروی هوایی شد، آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: دشمن در خانه ما است و ما اجازه نخواهیم داد زنده خارج شوند. اگر تسلیم نشوند باید در خاک ما مدفون شوند.
کد خبر: ۳۲۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 22March 2019

دپو عید/// جت‌های ایران، عراق را نگران کرده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارد کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود؛ دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) برای جهان ترسیم کرد.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی با کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چراکه نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «گاردین» یکی از رسانه‌هایی بود که در 26 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان «جت‌های ایران، عراق را نگران کرده‌اند» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

جت‌های نیروی هوایی ایران روز گذشته به نیرو‌های مهاجم عراق در خارج شهر آبادان حمله کردند. در سه حمله‌ جداگانه که در فاصله 45 دقیقه از سوی خبرنگاران مشاهده شد هواپیما‌های فانتوم ساخت آمریکا سعی کردند پلی بر روی کارون را که عراق به وسیله آن تدارکات نیرو‌های زرهی و پیاده خود را منتقل می‌کند، بمباران کند.

2 فروند فانتوم در حالی که در ارتفاع دویست پایی پرواز می‌کردند به پل نزدیک شدند و بمب‌هایی رها کردند که بدون ایجاد خطر به درون آب و در طول ساحل افتادند. توپخانه ضدهوایی که در اطراف این پل شناور مستقر بودند بدون نتیجه به هواپیما‌های ایرانی شلیک کردند.

اندکی بعد از این حمله 2 فروند فانتوم بازگشتند و مواضع ضدهوایی و توپخانه در طول جاده اصلی «اهواز - آبادان» را با راکت مورد حمله قرار دادند. خبرنگارانی که به خط مقدم برده شده بودند نتوانستند خسارات حملات اخیر را برآورد کنند؛ اما واضح است ایران در هر جایی که بتواند جنگنده‌های آمریکایی خود را به کار گیرد، برتری هوایی دارد.

از زمانی که ارتش عراق برای محاصره نسبی آبادان در هفته گذشته از کارون گذشت هیچ نشانه‌ای از نیروی هوایی عراق نبوده است. نیرویی که میگ‌های ۲۱ روسی آن گفته می‌شود با فانتوم‌های سریع‌تر، با قدرت مانور بیشتر قابل مقایسه نیستند.

معلوم است که عملیات علیه آبادان بدون هیچ‌گونه حمایت هوایی انجام گرفته است. با توجه به مشکلات گزارش شده در مورد قطعات یدکی و فقدان خلبان‌ها و پرسنل نگهداری زیادی که پاکسازی سیاسی شده‌اند، نیروی هوایی ایران نتوانسته از این موقعیت سود ببرد؛ اما حضور بی رقیب جنگنده‌های ایران در بخش جنوبی جبهه موجب ناراحتی فرماندهان زمینی عراق گشته است.

نبرد آبادان همچنان مهم‌ترین نبرد جنگی است که فردا یک ماهه خواهد شد. رویترز از بغداد اضافه می‌کند به نظر می‌رسد نبرد نهایی برای آبادان هنوز به چندین روز وقت نیاز دارد؛ زیرا مدافعان شهر مقاومت سرسختانه‌ای از خود نشان دادند.

به گفته‌ی رادیو تهران شهروندان آبادانی، شهر خود را به یک دژ مستحکم تبدیل کرده‌اند و خود را برای نبرد خانه به خانه آماده می‌کنند. گزارشات رسیده از جبهه حاکی است که نیرو‌های عراقی در بعضی قسمت‌ها در حدود 2 مایل از شهر فاصله دارند. به گفته مقامات عراقی فرماندهان نیروی محاصره کننده درخواست کردند تا مردم آبادان تسلیم شوند.

پیشروی آهسته، اما سیستماتیک عراق به سوی آبادان یک هفته پیش آغاز شد، بعد از آن‌که افراد و نیرو‌های زرهی از کارون گذشتند که یک مانع طبیعی برای بندر خرمشهر در شمال آبادان محسوب می‌شود، آیت‌الله خامنه‌ای یکی از هشت عضو شورای عالی دفاع ایران گفت: عراقی‌ها در یک مرحله، بخشی از خرمشهر را تصرف کرده بودند، اما اکنون به بیرون از شهر رانده شده‌اند.

وی در مراسم نماز جمعه تهران گفت: «تنها بعضی از آن‌ها در داخل خرمشهر هستند و من مطمئن می‌باشم آن‌ها کشته خواهند شد. دشمن در خانه ما است و ما اجازه نخواهیم داد زنده خارج شوند. اگر تسلیم نشوند باید در خاک ما مدفون شوند.»

وی ادامه داد: «برخی عوامل در میان نیرو‌های ما هنوز روحیه‌ای انقلابی ندارند و باید به مردم مسلمان جواب پس دهند.»

«حبیب شطی» میانجی کنفرانس اسلامی در دومین تلاش خود برای میانجیگری بین عراق و ایران مذاکراتی با صدام حسین انجام داد. او روز گذشته بغداد را ترک کرد.

مقامات عراقی گفتند که صدام حسین به شطی گفته است که عراق آماده است در صورتی که ایران تقاضا‌های اصولی عراق از جمله حاکمیت بر اروند رود و بازگشت سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت بشناسد به نبرد خاتمه دهد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار