روایتی از یک شهید که در 14 سالگی معلم قرآن شد؛

نهضت قرآنی «عادل شیمی» برای بچه‌های جنوب شهر

شهید «عادل جباری» از شهدای اهل محله خزانه بود که در سال 60 نهضتی قرآنی را بین تعدادی از بچه‌های محل تشکیل داد.
کد خبر: ۳۲۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ - 11December 2018

نهضت قرآنی «عادل شیمی» برای بچه‌های جنوب شهربه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اسماعیل عاکفی برادر شهیدان ابراهیم و محمدرضا عاکفی و از مجریان شبکه قرآن سیما در صحبت هایی از روزهای کودکی خود و برادرانش به شهیدی اشاره کرد که نهضت قرآنی کوچکی را در منطقه خزانه به راه انداخته بود. شهید «عادل جباری» متولد سال 1347 که در تیرماه سال 65 در عملیات کربلای 1 در مهران به شهادت رسید و از آنجا که پدر و مادرش نیز از دنیا رفته اند تنها دوستانش خاطراتی از او به یاد دارند. اسماعیل عاکفی درباره این شهید می گوید:

«ما در محله خزانه بخارایی بین فلکه سوم و چهارم سکونت داشتیم. آن زمان رسم بود بچه ها روی یکدیگر اسم می گذاشتند و اسم عادل را به این دلیل که علاقه زیادی به درس شیمی و کار با مواد شیمیایی داشت «عادل شیمی» گذاشته بودند. هنر بسیار خاص عادل این بود که در سال 60 تنها با داشتن 14 سال سن و در دوران و فضایی که کار فرهنگی معمول نبود با این سن کم 13 نفر از بچه های محل را کنار خود جمع کرده و به آن ها قرآن درس می داد. در کنار آموزش قرآن، ورزش هم می کرد و پسر پاکدامنی بود.»

سه شنبه ها کلاس قرآن داشتیم و بچه ها دور تا دور می نشستند و قرآن می خواندند و عادل غلط گیری می کرد. انصافا عادل معلم خوبی بود و بین بچه ها رقابت ایجاد می کرد. در کنار آموزش قرآن کار سیستماتیکی انجام داده بود و برای هیئت مهر صندوقچه ای از جای قرآن درست کرده بود. تیم فوتبالی هم از بچه های کلاس های قرآن داشتیم که قبل یا بعد از کلاس های قرآن فوتبال بازی می کردند. شیوه خاصی هم داشت و وقت تدریس روی پاهایش می نشست، دستش را مشت می کرد، بین پاهایش می گذاشت و قرآن می خواند.

من و برادرم شهید ابراهیم هم پیش عادل شاگردی می کردیم هرچند ابراهیم هم سن و یا شاید بزرگتر از عادل بود. من اوایل که سواد نداشتم قرآن را حفظ می کردم.

عادل بیشتر اوقات در مسجد بود

عادل بسیجی هم بود و تا قبل از سال 65 چند باری به جبهه رفت. تمام ساعت بیکاری اش را در مسجد محله به نام مسجد فاطمیه در خزانه بخارایی می گذراند. به شوخی می گفتیم «عین کارتن خواب ها در مسجدی.» تمایلش این بود که بیشتر وقتش را در این فضاها باشد.

در آن محله و کوچه هایش عادل نهضتی را راه انداخت و خیلی ها را به قرآن علاقه مند کرد. از این جمع عده زیادی از بچه ها به جبهه رفتند و تعدادی شهید شدند. عادل نیز تیرماه سال 65 در عملیات کربلای 1 در مهران به شهادت رسید.

پیکر شهید قرآنی عادل جباری در قطعه 53 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار