ظریف در کنگره ندای ایرانیان:

سیاست خارجی و منافع ملی حوزه درگیری‌های جناحی نیست/ قدرت آمریکا رو به افول است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بنده هم از ابتدا در کار حزبی حضور نداشتم، گفت: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و محل درگیری‌های جناحی نیست.
کد خبر: ۳۲۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ - 14December 2018

سیاست خارجی حوزه درگیری‌های جناحی نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (جمعه 23 آذر) در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان که در سالن برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: طبق مقررات وزارت امور خارجه، عضویت در احزاب ممنوع است و بنده هم از ابتدا در کار حزبی حضور نداشتم و اگر به آقای خرازی ارادت نداشتم، در یک جلسه حزبی شرکت نمی‌کردم.

وی گفت: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری‌های جناحی نیست، خوشحالم که امروز از دبیران کل احزاب اصول گرا هم دعوت شده تا در خصوص منافع ملی بحث و گفتگو داشته باشند.

ظریف افزود: ایران ما کشور قدرتمند و تاثیرگذاری است و ما به لحاظ جغرافیایی و تاریخی همواره تاثیرگذار بودیم و خواهیم بود و این یک واقعیت است که در چهل سال گذشته که هیچ در هفت هزار سال گذشته ثابت شده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه ایران را قدرتمند کرده است بیش از هر چیز مردم ما هستند، شما مولفه های قدرت اعم از مولفه اقتصادی، نظامی، چتر حمایت خارجی و امثال اینها، در همه این مولفه ها همسایگان ما از جا جلوتر هستند.

وی گفت: هزینه بودجه دفاعی ایران در کل منطقه پایین‌تر از همه است به استثنای مصر. عربستان سعودی سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار هزینه خرید سلاح داشته است. کل بودجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی کمتر از ۱۶ میلیارد دلار است. پس چه چیزی می تواند ما را به این میزان قدرتمند کرده باشد؟ این مردم ما هستند که پشتوانه امنیت ملی هستند و بدون مردم ما هیچ هستیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: یکی از سناتورهای آمریکایی جدیدا گفته است که اگر پشت عربستان نبودیم آنها طی یک هفته فارسی صحبت می‌کردند و من به عنوان یک مسلمان و فردی که در این منطقه زندگی می‌کند از این سخنان شرم می‌کنم ولی افتخار می‌کنم که در این چهل سال به گونه‌ای ایستاده‌ایم که کسی نتوانسته درباره ما چنین بگوید.

وزیر امور خارجه افزود: چرا مردم ما اینقدر اهمیت دارند؟ اگر پنجاه سال پیش بود می‌توانستیم اینگونه راجع به نقش مردم سخن بگوییم؟ خیر، چراکه مولفه ها و ابزارهای قدرت تغییر کرده و اینکه شما بتوانید بدون دخالت بیگانگان عمل کنید این نشان دهنده قدرت ماست؛ قدرت ما درون‌زا است.

ظریف گفت: به آینده امیدوار باشیم چرا که آینده بهتر از امروز ما خواهد بود.

وی ادامه داد: ما مشکلی که داریم این است که طیف‌های مخالف فکری در کشور یک باور غلط دارند و آن اینکه دنیا را در غرب می بینند. بزرگترین مخالفان ارتباط با غرب، غرب را محور دنیا می‌بیند. اما یک تحول بزرگی در دنیا اتفاق افتاده است که باید آن را بشناسیم و آن اینکه دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در قرون شانزده و هفده دنیا مساوی با غرب بود چراکه هر اتفاق مهمی در غرب رخ می داد.

وی بیان کرد: زمانی هر اتفاقی که در مناطق مختلف رخ می داد از غرب نشات گرفته بود، یعنی با خواست آنها تغییرات و اتفاقات رخ می‌داد و غرب مرکز عالم بود.

ظریف افزود: من نمی‌گویم غرب نابود شده بلکه هنوز یک قدرت مهم در دنیا است، اما در عین حال سیاست نگاه به شرق یا نگاه به غرب معنی نمی‌دهد. بزرگترین شریک تجاری غرب چین است و بالعکس. بیشترین میزان سرمایه چینی ها در آمریکا است.

وزیر امور خارجه گفت: دوران قدرقدرتی در دنیا تمام شده و این به نفع ماست، آقای ترامپ جایی گفته که هزینه نظامی آمریکا مساوی با کل دنیا است، آمریکا امروز ۶۵۰ میلیارد دلار بودجه دفاعی دارد ولی امروز ترامپ با این همه قدرت نمایندگانی می‌فرستد به کشورهای مختلف تا از آنها بخواهد با ایران همکاری نکنند و این نشان دهنده این است که قدرت آمریکا رو به افول است و این به شرطی می تواند برای ما مفید باشد که فکر نکنیم آمریکا همه چیز است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز ایران موضوع جهان نیست بلکه یک کنشگر است. کدام کشوری است که می‌تواند اطلاعات را کنترل کند؟ شما با موبایل هایتان می توانید با جهان ارتباط داشته باشید و این باعث شده که انحصار از دست دولت خارج شود.

وی افزود: حتی اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم بپذیریم که از جای دیگری مقدرات ما را رقم می‌زنند و برای آن تصمیم می‌گیرند. چنین چیزی نیست، مقدرات ما در دست خودمان است.

ظریف بیان داشت: بر اساس محاسبات اشتباه، یک کشور می‌تواند از اوج قدرت به حضیض ذلت برسد. در دوران انتقالی حکومت‌ها از بین رفتند. در دوران انتقالی بود که آمریکا قدرت را در دست گرفت.

ظریف گفت: میزان کنشگری قطر را ببینید، چقدر با قدرت آن همخوانی دارد؟ اینها بر اساس محاسبه صحیح است.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ما خیال می‌کنیم برجام حتما برای آمریکا مفید بوده که آن را پذیرفته وگرنه چه نیازی داشته است؟ چرا وقتی اوباما می گوید «اگر می‌توانستم، یک پیچ و مهره از صنعت هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتم» را تیتر رسانه ها می‌کنند ولی قسمت بعدی آنکه می گوید «ولی نمی‌توانم» را تیتر نمی‌کنند؟

وی گفت: مردم را باور کنیم و مردم هم اجازه ندهند چه ترامپ و چه دیگران بخواهند بر اساس محاسبه اشتباه غرور آنها بشکنند. اولا باید بپذیریم که منافع ملی جناحی نیست و همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: برای دشمنان ما مهم نیست چه کسی رئیس‌جمهور و وزیر است. دشمن موجودیت جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرد و ما باید از همه اقشار و همه طوایف فکری بخواهیم که منافع ملی، جناحی نیست.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها