کارشناس مسائل سیاسی:

ایران قابلیت داشتن اقتصاد دوم دنیا را دارد

سیدمصطفی موسوی نژاد گفت: کارشناسان بین‌المللی معتقدند که اگر ایران بتواند از منابع خود استفاده کند در سال 2050 اقتصاد دوم دنیا می‌شود.
کد خبر: ۳۲۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ - 14December 2018

ایران رتبه اول عدم استفاده از همه منابع را در دنیا دارد/می توانیم اقتصاد دوم دنیا باشیمبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، «سیدمصطفی موسوی‌نژاد» کارشناس مسائل سیاسی امروز (جمعه 23 آذر) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند، اظهار داشت: آمارهای اقتصادی دارای تنوع بسیار بالایی است که اگر کسی بخواهد می‌تواند هم کشور را بهشت نشان دهد و اگر کسی بخواهد هم می‌تواند کشور را جهنم نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیاست های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبری است تا حدی مغفول مانده است گفت : اینکه ما در کشور آیا منابع مالی کم داریم یا زیاد سوالی است که زیاد مطرح است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت : نقدینگی در کشور با سرعت بالا ر‌شد می کند بطوری که امروز سه برابر دولت دهم و هفت برابر دولت نهم است و این در حالیست که رهبری فرمودند می‌شود از آن به عنوان نکته ای مثبت استفاده کرد.

موسوی نژاد عنوان کرد : نقدینگی به قدری زیاد است که همچون سیل می تواند همه چیز را ازبین ببرد، شما دیدید که مردم در تحریک ترامپ قمارباز هرچه داشتند به سمت بازار ارز رفتند، چون دیدند پولشان بی ارزش می‌شود.

وی اضافه کرد: این نقدینگی به سمت طلا و سکه رفت و بعد بازار خودرو نیز اشباع شد و بعد هم بازار مسکن را به هم ریخت.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نقدینگی یعنی پولی که در دست مردم است و در جامعه در حال گردش است، متذکر شد: این نقدینگی باید به سرمایه ای تبدیل شود که بلافاصله نتواند وارد جامعه شود و تثبیت شود.

موسوی نژاد با اشاره به واگذاری پروژه  های نفتی به شرکت های خارجی عنوان کرد: وقتی برای قرارداد شرکت های نفتی می گفتیم از شرکت های داخلی استفاده کنید دولتمردان می گفتند «با بررسی هایی که انجام دادیم شرکت های ایرانی نقدینگی لازم را ندارد» اما بررسی های دقیقی نبود و به شرکت «مپنا» اعتماد نشد زیرا این شرکت با ورود به بورس توانست نقدینگی خوبی را جمع آوری کند اما در نهایت پروژه های نفتی به شرکت های دیگر خارجی واگذار شد.

رتبه اول عدم استفاده از همه منابع را در دنیا داریم

وی مطرح کرد: ایران رتبه اول عدم استفاده از همه منابع را در دنیا دارد که این یک فاجعه است، کارشناسان بین‌المللی معتقدند که اگر ایران بتواند از منابع خود استفاده کند در سال 2050 اقتصاد دوم دنیا می شود بنابراین اگر دیدید به این جایگاه نرسیدیم بدانید مسوولین خوبی انتخاب نشده اند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین ایران در استفاده از سرمایه های انسانی از رتبه 80 به رتبه بالای 100 رسیده است که این یعنی نتوانستیم از سرمایه انسانی هم به خوبی استفاده کنیم.

در فاصله سال های 92 تا 95 فاصله طبقاتی بیشتر شده است

موسوی نژاد تبیین کرد: در اقتصاد فاصله بین پولدار و فقیر در جامعه را باضریب جینی می سنجند و این ضریب اگر به سمت صفر برود فاصله طبقاتی در جامعه کم و اگر به سمت یک برود نشانگر افزایش فاصله طبقاتی و فاصله بین فقیر و غنی شده است.

وی افزود: در فاصله سال های 92 تا 95 این ضریب بیشتر شده که یعنی وضع اقتصادی مردم نامساعد شده است.

وزرای هزار میلیاردی نمی توانند وضعیت مردم را درک کنند

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه رهبری درخصوص اشرافی‌گری مسوولین تذکر می دهند به این خاطر است که مسوولین اگر اشرافی‌گری را در پیش بگیرند، مردم از آنها یاد می گیرند و تلاش می کنند در رقابت فقیر و غنی عقب نیافتند.

موسوی نژاد یادآور شد: وزرایی که سرمایه های هزار میلیاردی دارند نمی توانند وضعیت مردم را درک کنند و وقتی به آنها نقد می کنیم علاوه بر این که این نقد را نمی گیرد بلکه حمله هم و توهین هم می کند.

وی با بیان اینکه خدا را شاکریم که در استانی زندگی می کنیم که نماینده ولی فقیه و نماینده مردم در مجلس اینقدر ساده زندگی می کنند، بیان داشت: گاهی مردم ازبس اشرافی گری مسئولین را دیده اند باور نمی کنند که در استان اینگونه مسئولین ساده زیستی داریم.

دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان عملکرد خوبی داشته است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه خوشبختانه دولت در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان عملکرد خوبی داشته است، گفت: در تعداد شرکت های دانش بنیان رشد داشته ایم و صادرات محصولات این شرکت ها افزایش خوبی داشته است.

موسوی نژاد متذکر شد: ایران در این زمینه رتبه دوازدهم را در بیست و یک کشور دنیا دارد که امیدواریم با همین سرعت پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه در سال های 92 تا 95 با رشد بهره وری مواجه بوده ایم، گفت: در رتبه بندی جهانی فقط ده درصد رشد کردیم اما رشد کشورهای دیگر بیشتر از ما بوده است که باعث شده باوجود اینکه در این سال ها رشد داشتیم اما از بقیه عقب تر باشیم است که ضروری است این رشد را افزایش دهیم.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از بیست و چهار سیاست های اصل اقتصاد مقاومتی را سه مورد را بررسی کردیم و امیدواریم بتوانیم سیاست های بیشتری از این موضوع که مورد تاکید رهبری است را در تریبون های نمازجمعه بررسی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار