حجت‌ اشرف‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

درخشش موسیقی ایرانی در دنیا بخاطر شعر و کلام است

خواننده قطعه «ماه و ماهی» شعر و کلام را علت درخشش موسیقی ایرانی دانست و گفت: موسیقی ایرانی در دنیا تقریباً تنها موسیقی و یا جزو خاص‌ترین موسیقی‌هایی است که وابسته به شعر خوب است.
کد خبر: ۳۲۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ - 15December 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، موسیقی این روزها بخش جدانشدنی زندگی روزمره بسیاری از مردم ایران است. ساعات ابتدایی صبح با گذری کوتاه در متروی تهران این ادعا را ثابت می‌کند. آنجا که تعداد بی شماری از جوانان از طریق هندزفری موبایل خود مشغول گوش دادن به موسیقی هستند. کمی جلوتر وقتی از مترو خارج می‎‌‌شویم شاهد بساط موسیقی زنده جوانان دیگری می‌شویم.

حرف درباره موسیقی و انواع آن بسیار است. اما کدام موسیقی با کدام معیارها مورد اقبال قرار می‌گیرد جای سوال است. موسیقی اصیل ایرانی یا موسیقی پاپ؟ شعر و ترانه درست یا اشعار کوچه و بازاری بدون وزن و قافیه سطحی؟ شاید این پارامترها بخشی از تفاوت‌های یک موسیقی خوب با یک موسیقی نازل باشد.

حجت اشرف‌زاده یکی از هنرمندان محبوب این روزهای کشور است که توانسته توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبین عام و خاص موسیقی را به خود جلب کند. کنجکاوی درباره موفقیت اشرف‌زاده توجه ما را به پیشینه این خواننده کشورمان جلب کرد تا به رمز و راز این موفقیت پی ببریم.

اشرف‌زاده در یک خانواده اهل هنر و موسیقی پرورش یافته است. این هنرمند لحن و آواهای موسیقی ایرانی را از پدر خود آموخته و ردیف آوازی را نزد رضا شاکری و صداسازی را نزد حمیدرضا نوربخش آموخت؛ و با فنون آوازی و ردیف تحلیلی آواز ایران در سال ۱۳۸۵ نزد محمدرضا لطفی آشنا شد. همچنین فنون تصنیف‌خوانی و هم‌آوایی را از محسن نفر و پرویز مشکاتیان آموخت.

اشرف‌زاده در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ما درباره جایگاه و تاثیرگذاری شعر خوب در موفقیت یک قطعه موسیقی اظهار داشت: قاعدتاً شعر خوب در موفقیت و دیده شدن موسیقی تاثیرگذار است. تاثیر شعر خیلی مهم است برای‌اینکه موسیقی ایرانی در دنیا تقریباً تنها موسیقی و یا جزو خاص‌ترین موسیقی‌هایی است که وابسته به شعر خوب است لذا درخشش موسیقی ایرانی در دنیا بخاطر شعر و کلام است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از نقاط دنیا موسیقی بی‌کلام خیلی طرفدار دارد اما برعکس در ایران موسیقی با کلام و البته با شعر خوب طرفداران زیادی دارد.

این خواننده ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه شعرا بیش‌تر از پرداختن به شعر و ترانه‌های سطحی و بیهوده، به مفاهیم قشنگ‌تر بپردازند، گفت: من برای انتخاب شعر خوب تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا سربلند باشم اما برای موفقیت کامل هنوز خیلی جای کار وجود دارد.

اشرف‌زاده بهره گرفتن از تیم کارشناسی شاعران را عامل موفقیت خواننده دانست و عنوان کرد: بنده برای موفقیت در کارهایم از تیم مشورتی بهره می‌گیرم و تمام موفقیت‌هایم حاصل یک کار تیمی است. محمدعلی بهمنی و امیدصباغ نو و چند شاعر دیگر تیم ما در عرصه شعر و ترانه و علت موفقیت در بخش شعر است.

وی درباره اهمیت مضامین در قطعات موسیقی تولید شده خود گفت: مضامینی که به زندگی، امید و عشق بپردازد را در قطعاتی که کار می‌کنیم مورد توجه قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار