دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

گفتگوی تهران_ ریاض؛ راه‌حل آتش بس یمن

عربستان باید درک صحیحی از نگرانی‌ها و تهدیدات امنیت ملی داشته باشد، بر این اساس این کشور با گفت وگوی دوجانبه با ایران می‌تواند راه‌حل جامعی را برای حل و فصل بحران یمن پیدا کند.
کد خبر: ۳۲۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ - 17December 2018

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی اخیرا در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته است: «اگر به خاطر آمریکا نبود، آن‌ها در عربستان سعودی ظرف یک هفته مجبور می‌شدند فارسی صحبت کنند».

این اظهارات واکنش‌های مختلف مقامات کشور را در پی داشت.

«حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، در واکنش به اظهارات لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی، در حساب توئیتری خود نوشت: «فعلا که در سرزمین‌های اشغالی از داوطلبان آموزش زبان فارسی رونمایی شده است. ایرانیان و عرب‌ها زبان یکدیگر را به خوبی بلدند.»

«حجت‌السلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان» در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی خطاب به عربستان سعودی گفت که «حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم ،تجاوزگران و ابرقدرت‌ها دفاع کنیم و همانطور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن رفتیم حاضریم بدون چشم‌داشتی از آن‌ها حمایت کنیم.»

رئیس جمهور گفت: «ما حتی از شما قرارداد ۴۵۰ میلیارد دلاری نخواهیم خواست و به شما توهین هم نخواهیم کرد چراکه شما‌ها و ملت‌های منطقه و مردم مکه و مدینه را برادران خود می‌دانیم.»

روحانی همچنین با بیان اینکه ما با شعار وحدت به اتحاد نمی‌رسیم خاطرنشان کرد: دشمن از شعار ما نمی‌ترسد. ما باید در عمل متحد شویم. برای این هدف ابتدا باید همدیگر را به رسمیت بشماریم و همدیگر را برادر بدانیم.

گفتگوی تهران_ ریاض؛ راه‌حل آتش بس یمن

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در کنگره ندای ایرانیان گفت:« یکی از سناتورهای آمریکایی جدیدا گفته است که اگر پشت عربستان نبودیم آنها طی یک هفته فارسی صحبت می‌کردند و من به عنوان یک مسلمان و فردی که در این منطقه زندگی می‌کند از این سخنان شرم می‌کنم ولی افتخار می‌کنم که در این چهل سال به گونه‌ای ایستاده‌ایم که کسی نتوانسته درباره ما چنین بگوید».

به گزارش دفاع پرس، تغییرات معادلات سیاسی و اقتصادی در جهان، باعث شده آمریکا حضورش را در خارج از خاورمیانه تقویت کند. این موضوع باعث ایجاد خلاء و تشدید رقابت عربستان و ایران در منطقه شده است. گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران و ترس از پر کردن این خلاء توسط کشورمان، ائتلاف آمریکا را به وحشت انداخته است به ویژه در دوران فعلی که جهان عرب در دوران افول بسر می‌برد.

تصویری که امروز عربستان از خود در دیپلماسی به‌جا گذاشته، نه‌تنها به نتایج ملموس و راهبردی منتهی نشده، بلکه چهره‌ای از یک بازیگر شرور، غیرقابل ‌اعتماد، ناامن کننده، خون‌ریز و تروریست به‌جای گذاشته تا جایی که حتی حامیان ریاض در لندن و واشنگتن ناچارند گاهی به این جلوه‌های زشت و یا وحشتناک در محیط داخلی و خارجی عربستان اذعان و اعتراف کنند.تجاوز عربستان به یمن، بزرگترین فاجعه انسانی را خلق کرده، بسیاری از مردم بی‌گناه یمن را در معرض قحطی و محتاج کمک‌های انسانی قرار داده و موجب دهها هزار کشته، زخمی و میلیون‌ها آواره شده است.

آل سعود که مروج تروریسم تکفیری است، خود را عضو ائتلاف ضد تروریسم می‌داند و در چند سال گذشته برای برملا نشدن رسوایی دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر، 750 میلیارد دلار به آمریکا رشوه داد تا مانع انتشار حقایق شود.

امروز سعودی‌ها زیر چتر آمریکا در پی ایجاد توازن قدرتی ظریف در مقابل ایران هستند. با این حال آنها جایگاه و نقش ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذار بر روندهای منطقه‌ای درک می‌کنند و می‌دانند که با هر رویکردی، ناچار به پذیرش توانمندی‌های ایران و در نهایت همزیستی و مراوده با ایران هستند؛ هرچند که میل باطنی آنها این است که تنش‌ها را زیر پوسته مسائلی همچون مخالفت با حضور اثرگذار ایران در مناسک حج حفظ کنند.

همچنین ایران نقش کلیدی در شکست سلطه داعش بر عراق و سوریه ایفاء کرد که این موضوع باعث افزایش نگرانی‌های عربستان از تقویت نفوذ ایران در کشور‌های عربی  منطقه شده است.

مسیر تقابل آل‌سعود - ایران نه تنها خصومت‌های دوجانبه را تشدید، بلکه حل و فصل بحران‌های جاری منطقه را غیرممکن خواهد ساخت. سال‌ها طول خواهد کشید تا دو قدرت عربی سوریه و لیبی قدرت گذشته خود را بازیابند. قدرت‌های عربی مصر و عراق هم با بحران‌های متعدد تروریسم و بحران‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی داخلی مواجه هستند. ثروت عربستان، قطر و امارات بجای توسعه و رونق جهان عرب، صرف جنگ و خونریزی در جهان عرب شده است. اتحادیه عرب سقوط کرده و موضوع فلسطین هم به خاطر سازش سعودی - امارات، دیگر منشاء همگرایی در جهان اسلام نیست. نهایتا اسراییل برنده اصلی این تحولات شده است. تقابل عربستان و ایران به تضعیف بیشتر جهان اسلام و متعاقبا تحکیم و اقتدار بیشتر اسراییل خواهد انجامید.

گفتگوی تهران_ ریاض؛ راه‌حل آتش بس یمن

سعودی‌ها نفوذ ایران در کشور‌های عراق، لبنان، سوریه و یمن را در راستای احیاء «امپراطوری فارس» تلقی می‌کنند. عربستان باید درک صحیحی از نگرانی‌ها و تهدیدات امنیت ملی داشته باشد. لازمه همکاری این دو کشور این است که ریاض و تهران گفت‌وگو‌های دوجانبه را آغاز و همه نگرانی‌های خود را روی میز مذاکره بگذارند.

بر این اساس ضروری به نظر می رسد که عربستان و ایران گفت‌وگو‌های دوجانبه برای راه‌حل جامع بحران یمن شامل آتش بس فوری، تسهیل کمک‌های فوری انسانی و گفت‌وگوی ملی برای تشکیل دولت اتحاد ملی با مشارکت همه بازیگران اصلی را آغاز کنند.

قدرت‌های بزرگ در منطقه می‌آیند و می‌روند، اما ایران و عربستان و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌مانند. عربستان برای تحقق همکاری‌های منطقه‌ای باید مانع گسترش خصومت شده و اجازه ندهد خصومت دائمی رشد کند. توسعه و رونق هر دو کشور ایجاب می‌کند که کشور‌های منطقه در کنار هم در سایه صلح و دوستی زندگی مصالحت آمیز داشته باشند.

«مرتضی صفاری‌نطنزی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با توجه به دشمنی و کینه‌ورزی آمریکا و متحدانش نسبت به امت اسلامی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که باعث شد تا آمریکایی‌ها در پرورش و قدرت بخشیدن به گروه تروربستی داعش موفق عمل کنند، اطاعت بی‌چون و چرای حکام نابخرد سعودی از ترامپ بود.

وی افزود: آل سعود نه‌ تنها به دین اسلام اعتقادی ندارد، بلکه در جهت نابودی اسلام با غرب هم‌پیمان شده است.

این نماینده خانه ملت در ادامه با بیان اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود با ایجاد داعش،‌ مرتکب جنایاتی در  عراق و سوریه شدند که تاکنون تاریخ نظیرش را به خود ندیده است، تصریح کرد: کشوری که داعش را به منظور قتل‌عام مردم کشورهای اسلامی پایه‌گذاری و هدایت کرد، اکنون با شکست این تشکیلات، خود را داعیه‌دار نهضت حقوق بشری معرفی می‌کند.

صفاری‌نطنزی با توجه به این نکته که کشورهای اسلامی به معنای واقعی کلمه با هم برادر و برابرند، گفت: بارها اعلام کردیم که ما به درخواست دولت‌های رسمی عراق و یمن به منظور کمک‌رسانی به مردم بی‌پناه این کشورها به میدان آمدیم و از این بابت نه‌ تنها واهمه‌ای نداریم، بلکه به نقش مهم کشورمان در نابودی داعش افتخار می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای نابودی ظلم همیشه ثابت قدم و پیشگام است، گفت: امروز نیز با صراحت اعلام می‌کنیم که این آمادگی را داریم تا از کشورهای مورد ظلم قرار گرفته توسط جریان‌های تکفیری حمایت کنیم؛ چراکه ما از قربانیان تروریسم بوده‌ و هستیم.

گفتگوی تهران_ ریاض؛ راه‌حل آتش بس یمن

وی در ادامه به رابطه آل سعود با آمریکایی‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر عربستان کشوری فقیرنشین و فاقد ذخایر بود، آیا ثانیه‌ای از حمایت‌های آمریکا بهره‌مند می‌شد؟ تا زمانی‌ که عربستان برای غربی‌ها منفعت دارد، مورد حمایت نظام سلطه خواهد بود؛ لذا در آینده‌ای نه چندان دور و پس از خشکاندن ذخایر نفتی و خالی کردن جیب حکام سعودی،‌ آمریکا نه‌ تنها عربستان را رها می‌کند، بلکه به دشمنی با آنها نیز خواهد پرداخت.

نطنزی با بیان اینکه عدم وحدت میان امت اسلامی باعث شد تا غربی‌ها در تحقق اهداف ضد اسلامی‌شان موفق باشند، گفت: اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی مبنی بر حمایت از عربستان، نه تمسخر بود و نه طعنه، بلکه حقیقتی بود که از روی صداقت و برای کمک به آینده مردم مسلمان عربستان و در نهایت برای حفظ آبروی اسلام مطرح شد.

وی با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی برای درگیری و ایجاد شکاف میان کشورهای اسلامی شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا از این طریق قدرت مسلمانان را کاهش دهند، گفت: مقامات سعودی اگر بتوانند به طور مستقل و به دور از مداخله‌های آمریکا برای سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم بگیرند و با هماهنگی و وحدت کامل با سایر کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه‌های غرب و پرداختن به مسئله فلسطین اقدام کنند، قطعا وضعیت بهتری در انتظار آن‌ها خواهد بود.

گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها