جهانگیری مطرح کرد:

مقاومت اقتصاد دانش بنیان در برابر تکانه‌های نفتی/ اولویت دولت در بودجه‌ 98 باید حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باشد

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برنامه اقتصاد دانش بنیان بعنوان مهمترین اولویت توسعه کشور در شرایط فعلی است، گفت: اولویت دولت در بودجه‌ 98 و صندوق‌های حمایتی باید حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باشد.
کد خبر: ۳۲۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ - 16December 2018

وزیر علوم فردی دلسوز و مورد اعتماد دولت استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه 25 آذر) در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از اساتید در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: نشاط و جلسات هم اندیشی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، نماد عملکرد منصور غلامی است.

وی ادامه داد: از همه دستگاه‌ها، مجلس و دولت در چنین شرایطی انتظار می رود که از این وزیر حمایت کنند چراکه وی جزو افراد علمی و مورد اعتماد دولت است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ضرورت های امروز کشور از منظر توسعه گفت: توسعه علمی یکی از عرصه های اساسی توسعه پایدار و همه جانبه کشور و نقطه امید تاریخی در مردم بوده که از آغاز مواجه با دنیای جدید ما هم به سطحی از توسعه دسترسی داشته باشیم تا مردم از رفاه و اقتصاد مناسب و شرایط سیاسی و اجتماعی مناسب برخوردار شوند.

جهانگیری افزود: در دو سده گذشته هیچ اقدام توسعه ای در کشور نبوده که شکل بگیرد و بدون نوعی نگاه به توسعه علمی توجه ویژه نداشته باشد و در هفته پژوهش شاید مسئله اصلی برای پژوهشگران این باشد که چطور و با چه سیاستی می توانیم به این بخش از توسعه توجه کنیم.

وی ادامه داد: شاید گفته شود که توسعه علمی بیشتر برای زمان فراغت از مشکلات و تنگناهای کشور است و حال که مشکلاتی داریم و مردم در موضوعات اولیه خود مانده‌اند و با توجه به مشکلاتی که در حوزه آب و محیط زیست وجود دارد به شکلی دیگر سخن از توسعه علمی بزنیم .

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: اتفاقا توسعه علمی برای روزهای سخت و مقابله با تنگناها است و در زمانی که دشواری ها و سختی ها بیشتر می شود بیش از ایام دیگر باید به آن توجه کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه مشکلاتی در اقتصاد و مسائل اجتماعی داریم، گفت: حتما توسعه علمی و توجه به فناوری‌های روز و پژوهش های کاربردی می تواند ما را بر این مسائل غالب کند.

وی افزود: شرایط اقتصادی امروز کشور ایجاب می کند به دنبال کشف فرصت‌ها ، ظرفیت‌ها و اقدامات جدید برای توسعه کشور باشیم. در شرایطی قرار گرفته‌ایم که تحریم‌های ظالمانه آمریکا بخش هایی از اقتصاد ما را هدف گذاری کرده تا با مشکل مواجه کند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: البته برنامه تعریف شده آن ها این بود که اقتصاد کشور را به فروپاشی بکشانند و در اثر آن زندگی مردم دچار مشکلات جدی شود و مردم علیه حکومت دست به اعتراض بزنند.

جهانگیری افزود: وقتی گفته می‌شود اقتصاد موجود درآمد ارزی آن متکی به نفت است به معنای این است که همواره موضوعی داریم که می‌توان درآمد کسب کرد و اگر قدرت ها اراده کنند می‌توانند روی منابع درآمد ارزی کشور فشار وارد آورند.

وی تصریح کرد: برداشت ما این است که اقتصاد مقاومتی قادر است در چنین شرایطی که منابع سنتی درآمدی در تهدید قرار می گیرد در مقابل فشارهای مختلف تاب بیاورد و روی پای خود بایستد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به پنج رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله درون زا، برون نگر، عدالت بنیان، دانش بنیان و مردمی، گفت: در اقتصاد مقاومتی هدفگذاری رویکرد اصلی اقتصاد دانش بنیان است.

جهانگیری با بیان این که شاه بیتی که اقتصاد را در مقابل تکانه‌ها مقاوم می‌کند، اقتصاد دانش بنیان است، گفت: اگر گفته می‌شود دنبال اقتصادی هستیم که اتکا به منابع درآمدی نفت را کم کند از نظر من اقتصاد دانش بنیان است.

وی تصریح کرد: اقتصادی می‌تواند که متکی به مغز انسان ها باشد که به راحتی نمی‌توان برای آن موانع ایجاد کرد و اقتصاد مقاومتی وقتی شکل می‌گیرد که دانش بنیان باشد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: اقدام خوبی در اقتصاد کشور برای شکل‌گیری زنجیره دانش، فناوری و پژوهش شکل گرفته وباید به طور کامل در کشور پیاده کنیم و این نیازمند تعامل دانشگاه، صنعت و جامعه است.

جهانگیری با اشاره به اینکه برنامه اقتصاد دانش بنیان بعنوان مهمترین اولویت توسعه کشور در شرایط فعلی است، گفت: اولویت دولت در بودجه‌ 98 و صندوق‌های حمایتی باید حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باشد و ارتقا پژوهشگران و ظرفیت دانشگاه ها در اولویت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهم است موضوعی را تفاهم کنیم که موضوع اول دولت، دانشگاه ها و قوای سه گانه باشد و معتقدم اقتصاد دانش بنیان و حرکت به سمت چنین اقتصادی باید در سرلوحه کارها قرار گیرد و اگر اصلاحاتی قرار است اتفاق بیفتد، انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: کارآفرینانی باید در اولویت قرار گیرند که به سمت دانش بنیان حرکت می کنند در گسترش کمی آموزش عالی باید به سمت دانش بنیان و دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کنیم و اگر نیاز به توسعه بازار برای محصول شرکت‌های دانش بنیان احساس می شود، باید در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری با اشاره به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری باید برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازاریابی محصولات آنها در خارج حمایت کنند ، گفت: در حال حاضر صادرات شرکت‌های دانش بنیان 400 میلیون دلار است. کشور این ظرفیت را دارد که با برنامه ریزی و حمایت صادرات شرکت‌های دانش بنیان تا 50 و 100 میلیارد دلار افزایش دهد و این شدنی است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که حمایت از پارک‌های علمی – فناوری در بودجه 98 و سیاست‌های کلی دولت در اولویت است ، گفت: در چنین اقتصادی حمایت از مالکیت فکری و ساماندهی ثبت اختراعات باید در اولویت قرار گیرد.

جهانگیری گفت: وقتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت می کنیم، دستگاه هایی که مسئولیت دارند، باید سازوکار مناسب زیرساختی و قوانین و مقررات مناسب با آن را تدوین کنند.

گفتنی است؛ در این مراسم از تعدادی از پژوهشگران و فناوران برتر با اهدا لوح توسط معاون اول رییس جمهوری تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها