با موافقت نمایندگان؛

سازمان امور مالیاتی کشور موظف به تعیین و مطالبه مالیات از فروش مودیان شد

وکلای خانه ملت در جلسه امروز مجلس، سازمان امور مالیاتی کشور را موظف به مطالبه مالیات نسبت به فروش مودیان کرد.
کد خبر: ۳۲۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ - 16December 2018

سازمان امور مالیاتی کشور موظف به تعیین و مطالبه مالیات از فروش مودیان شدبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 25 آذر‌ماه)، با ۱۶۷ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه علنی، ماده ۸ لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده، کلیه مودیان در صورتی که از ثبتنام در سامانه مودیان خودداری کنند و نیز خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، در صورتی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند، مشمول امتیاز مذکور در ماده ۴ نمی‌باشند.

سازمان موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مودیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل‌های فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان (اعم از فیزیکی و الکتریکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست می‌آورد، تعیین و مطالبه کند. در تعیین مالیات متعلق به این مودیان هیچگونه اعتبار مالیاتی برای خریدهای آنان منظور نخواهد شد و مودیان مزبور در صورت اعتراض به میزان فروش اعلام شده توسط سازمان، می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک مثبته به مراجع دادرسی مالیاتی، مراجعه کنند.

همچنین در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۹ این لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده در صورتی که مودی برخی از فعالیت ها و یا معاملات خود را کتمان نموده یا از صدور صورت حساب های خود از طریق سامانه مودیان خودداری کرده یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده است، سازمان موظف است موارد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان با اطلاع وی برساند. در صورتی که مودی موارد مزبور را پذیرفته و آنها را در کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت یا اصلاح کند، صرفاً مشمول جرایم موضوع ماده ۲۲ این قانون خواهد شد.

در صورتی که مودی آن موارد را نپذیرفته و از ثبت یا اصلاح آنها در سامانه مودیان امتناع کند، سازمان مراتب تخلف مودی را با اسناد و مدارک مثبته به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌دهد.

در صورت تائید تخلف توسط هیئت حل اختلاف مالیاتی، حکم مذکور در ماده ۴ این قانون درباره وی مجری نخواهد بود و سازمان می‌تواند با مراجعه به مودی یا مطالبه دفاتر و اسناد او، نسبت به حسابرسی دوره‌های مالیاتی سال تخلف اقدام نماید. علاوه بر این مودی متخلف مشمول مجازات ماده ۲۲ این قانون خواهد بود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار