وزیر کشور ترکیه: با همکاری ایران و عراق مانع جدایی اقلیم کردستان شدیم

سلیمان سویلو٬ همکاری‌های ترکیه٬ ایران و عراق در ممانعت از شکل‌گیری دولت در اقلیم کردستان را مهم ارزیابی کرد.
کد خبر: ۳۲۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ - 17December 2018

وزیر کشور ترکیه: با همکاری ایران و عراق مانع جدایی اقلیم کردستان شدیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روزنامه ملیت٬ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه طی سخنرانی در مجلس ملی این کشور در مورد مهاجرت و نقش ترکیه در مورد کنترل موج مهاجرت به اروپا اعلام کرد: از سال 2014 تا 2018 میلادی در دریای سفید و اژه نزدیک به 11 هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند که از نوزاد 3 ماهه و کودک 6 ساله تا پیرزن و پیرمرد 70 ساله در میان آن‌ها دیده می‌شود. ما بر این باوریم که باید برای حفظ امنیت منطقه در مورد مهاجرت به شکل جدی اندیشیده شود. من در گفت‌وگو با مقامات اروپایی بار‌ها در این مورد با آن‌ها صحبت کردم و همچنان که می‌بینید مساله مهاجرت در بلژیک و چند کشور اروپایی دیگر٬ موجب تنش و بحران سیاسی شده است.

سلیمان سویلو افزود: از وزرای امور خارجه و وزارت امور کشور آلمان و چند کشور اروپایی پرسیدم چه چیزی در ترکیه هست که شما را ناراحت کند و برای شما دردسر ساز شود؟ آن‌ها جوابی نداشتند، اما من به آن‌ها گفتم بسیاری چیز‌ها در کشور‌های شما وجود دارد که ما را ناراحت می‌کند و برای ما دردسر ساز می‌شود. از حضور افراد فراری وابسته به فتح الله گولن گرفته تا تروریست‌های پ.ک.ک٬ PYD و کمونیست‌ها و دیگران.

وزیر کشور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه و رفراندوم جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق پرداخته و گفت: در شمال عراق رفراندوم برگزار شد و چیزی نمانده بود که یک دولت شکل بگیرد، اما ترکیه سریع در همکاری با ایران و عراق وارد این پرونده شد و از این بازی ممانعت به عمل آورد. من آشکارا اعلام می‌کنم که هیچ کسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن موجودیت ما در این منطقه دست به طراحی و اجرای یک بازی بزند. آمریکا٬ آلمان٬ انگلیس و هیچ کشور دیگری چنین توانی ندارد و همه باید بدانند که ما هوشیار هستیم و خیلی خوب می‌دانیم که بعضی‌ها می‌خواهند این کشور در مقابل آن‌ها تسلیم شود. اما حزب عدالت و توسعه در برابر آن‌ها اراده خود را نشان داده و ائتلاف جمهور نیز با هوشیاری تمام بر این مبنا شکل گرفته است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها