سردار صلاحی در گفت‌وگو با دفاع‌ پرس:

شهادت حق سردار منصوری بود/ هدیه شهید کاوه به سرانجام نرسید

همرزم مرحوم منصوری گفت: شهادت حق منصوری بود؛ او خودش همیشه می‎‌گفت دعا کنید من هم شهید شوم. در جنگ و پس از جنگ در کردستان و سیستان و بلوچستان بارها و بارها تا مرز شهادت رفت؛ اما شهادت نصیبش نشد.
کد خبر: ۳۲۳۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 18December 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: خبرکوتاه و تلخ بود. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه روز یکشنبه ۲۵ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سردار قدرت الله منصوری فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه پاسداران در حین بررسی و تنظیف سلاح انفرادی خود دچار سانحه شد و جان باخت.

دراین راستا سردار علی صلاحی از دوستان و همرزمان مرحوم سردار قدرت الله منصوری فرمانده قرارگاه ثامن الائمه (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با اشاره به گمنام بودن این سردار بزرگ، اظهار داشت: مرحوم منصوری از مطرح شدن فراری بود. هرگز مقابل دوربین قرار نمی‌گرفت و از فعالیت‌هایش نمی‌گفت به همین دلیل نامی از وی در فضای مجازی نیست. اگر خبرنگاری موفق می‌شد از وی مطلبی ضبط کند، به او می‌گفتند که تو شکارچی خوبی هستی.

وی افزود: مرحوم منصوری فعالیت‌هایش را پس از پیروزی انقلاب در شهر ایذه آغاز کرد. جزو نخستین کسانی بود که به عضویت سپاه درآمد. در آغاز جنگ تحمیلی در لشکر 7 ولیعصر خوزستان به عنوان فرمانده گردان مسئولیت یافت. وی در سال 62 از خوزستان مامور به قرارگاه حمزه سیدالشهدا در ارومیه شد. سپس سردار ایزدی مرحوم منصوری را به لشکر ویژه شهدا معرفی کرد.

منصوری به شهیدان کاوه و شوشتری پیوست/ شهادت حق منصوری بود/ هدیه شهید کاوه به قدرت الله نرسید/ ماموریت‌های سخت به منصوری محول می‌شد/ صبر در برابر مشکلات از خصوصیات بارز منصوری بود/ بزرگان قبال سیستان و بلوچستان در مراسم تشییع قدرت الله حضور داشتند/ برای فرزندان همرزمان شهیدش پدری می‌کرد

همرزم مرحوم سردار منصوری با اشاره به آشنایی شهید کاوه و منصوری عنوان کرد: مرحوم منصوری برای من لحظه دیدارش با شهید کاوه را اینگونه روایت می‌کرد: «وقتی در پادگان به دنبال محمود کاوه می‌گشتم، گفتند که به مسجد رفته است. به آنجا رفتم. در مسجد یک جوانی بود که رزمندگان با او عکس یادگاری می‌گرفتند. کمی صبر کردم تا اطرافش خالی شود، سپس به سمتش رفتم و برگه معرفی‌نامه را به وی تحویل دادم.» بنابر این شهید کاوه وی را ابتدا به عنوان فرمانده گردان لشکر ویژه شهدا معرفی می‌کند، سپس بعد از مدتی وقتی توانمندی‌های او را می‌بیند، وی را به عنوان رئیس ستاد معرفی می‌کند. من در 19 خرداد 1363 از لشکر 5 نصر به لشکر ویژه شهدا به عنوان معاون رزم ستاد معرفی شدم. آن زمان منصوری رئیس ستاد، شهید علی قمی قائم مقام و شهید کاوه فرمانده لشکر بود.

هدیه شهید کاوه به قدرت

صلاحی درباره حج مرحوم سردار منصوری گفت: سال 63 شهید کاوه به عنوان پاداش یک حج تمتع به منصوری هدیه داد. او از ما خداحافظی کرد و به سمت خوزستان رفت تا کارهایش را سر و سامان دهد و سپس برای حج برود. گویا تا سنندج هم رفته بود تا اینکه خبر شهادت علی قمی را شنید. وی پس از شنیدن این خبر بازگشت. شهید کاوه، بعد از شهید قمی، منصوری را به عنوان قائم مقام خودش معرفی کرد. گویا در سال قبل هم مرحوم منصوری برای سفر حج رفته بود که در مسیر راننده با یک دختر تصادف می‌کند و او از این سفر بازمی‌ماند.

منصوری به شهیدان کاوه و شوشتری پیوست/ شهادت حق منصوری بود/ هدیه شهید کاوه به قدرت الله نرسید/ ماموریت‌های سخت به منصوری محول می‌شد/ صبر در برابر مشکلات از خصوصیات بارز منصوری بود/ بزرگان قبال سیستان و بلوچستان در مراسم تشییع قدرت الله حضور داشتند/ برای فرزندان همرزمان شهیدش پدری می‌کرد

وی با بیان این که فرماندهی منصوری در عملیات‌های والفجر 9 و کربلای 5 همچون نگینی در کارنامه وی می‌درخشد، تصریح کرد: ما در کردستان هر هفته عملیات‌های سخت و طاقت‌فرسایی داشتیم تا آنجایی که درگیری تن به تن می‌شد. در یکی از عملیات‌ها شهید یزدانی و منفردی از فرماندهان گردان ما در یک روز به شهادت رسیدند. من، منصوری و ناصر شعبانی (فرمانده عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران) هم محاصره شدیم. با تدبیر و توانایی مرحوم منصوری ما نجات یافتیم.

منصوری در عملیات نصر قائم مقام لشکر بود

همرزم مرحوم سردار منصوری ادامه داد: منصوری در عملیات نصر قائم مقام لشکر بود. با هم از یک تپه‌ای بالا می‌رفتیم تا خط دفاعی درست کنیم. بلدوزر در حال درست کردن خاکریز بود. رژیم بعث بلدوزر را منهدم کرد. ترکشی هم به دست منصوری خورد. من با چفیه زخمش را بستم. منصوری با وجود مجروحیت دست از تلاش برنداشت و خاکریز زدن را ادامه داد تا پاتک دشمن دفع شد.

صلاحی به شهادت شهید کاوه اشاره کرد و گفت: یازدهم شهریور سال 1365 محمود کاوه در عملیات کربلای 2 به یاران شهیدش پیوست. در آن عملیات من و منصوری از دو محور مسئولیت عملیات را بر عهده داشتیم. بعد از شهادت کاوه، منصوری فرمانده لشکر ویژه شهدا شد. چند عملیات اعم از کربلای 4 و 5، عملیات مرصاد و ... به فرماندهی وی انجام شد. محسن رضایی بعد از عملیات کربلای 5 پشت بی‌سیم به منصوری گفت: «نام و یاد شهید کاوه را زنده کردید.» استقرار لشکر در ارومیه بود که عملیات مرصاد آغاز شد. از این رو از جمله یگان‌هایی بود

که به سرعت خودش را به تنگه چهارزبر رساند.

صبر فوق‌العاده‌ای در تحمل سختی‌ها داشت

وی در خصوص شخصیت مرحوم منصوری، عنوان کرد: او صبر فوق‌العاده‌ای در تحمل سختی‌ها داشت. به خاطر دارم که در کردستان وقتی شهید کاوه برای صبحگاه بچه‌های واحد را صدا می‌زد تا در برف بدویم، منصوری بدون لباس می‌دوید. توانمند و با پشتکار بود. او بسیار کم حرف می‌زد و بحث و جدلی با کسی نداشت. به همین خاطر همه با هر سنی و تفکری او را دوست داشتند. منصوری محبوب قلوب بود. دختر شهید کاوه، مرحوم منصوری را همچون پدرش می‌دانست. وی در صفحه شخصی خود درباره ارتباط پدرش با منصوری و نصیحت‌های پدرانه قدرت الله گفته است. این نشان از مهربانی وی دارد.

همرزم مرحوم منصوری درباره فعالیت‌های وی بعد از پایان جنگ، اظهار کرد: پس از شهادت شهید کاوه، فعالیت‌های مرحوم منصوری بیشتر با شهید شوشتری بود تا آنجایی که هر بار ماموریت سختی پیش رو بود، شهید شوشتری به منصوری محول می‌کرد. قدرت‌الله منصوری پس از جنگ فرماندهی تیپ 21 امام رضا (ع) و سپس فرماندهی لشکر پنج نصر را پذیرفت. در سال ۸۸ پس از شهادت نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق، جایگزین وی در قرارگاه قدس شد. قدرت‌الله منصوری از سال ۹۳ با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران به سمت فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه منصوب شد.

منصوری به شهیدان کاوه و شوشتری پیوست/ شهادت حق منصوری بود/ هدیه شهید کاوه به قدرت الله نرسید/ ماموریت‌های سخت به منصوری محول می‌شد/ صبر در برابر مشکلات از خصوصیات بارز منصوری بود/ بزرگان قبال سیستان و بلوچستان در مراسم تشییع قدرت الله حضور داشتند/ برای فرزندان همرزمان شهیدش پدری می‌کرد

صلاحی افزود: مرحوم منصوری، درس‌های آموخته از شهید کاوه و شوشتری را در کارهایش پیاده و موفقیت‌های خوبی کسب کرد. در مراسم تشییع منصوری بزرگان قبایل سیستان و بلوچستان حضور داشتند. این نشان از دوستی و اخوت وی با مردم آن منطقه را دارد.

وی در پایان اظهار داشت: شهادت حق منصوری بود. او خودش همیشه می‎‌گفت دعا کنید من هم شهید شوم. در جنگ و پس از جنگ در کردستان و سیستان و بلوچستان بارها و بارها تا مرز شهادت رفت؛ اما شهادت نصیبش نشد.

انتهای پیام/ 131

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
هاشم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
یاد تمام شهدا زنده باد الخصوص شهید دلاور حاج اصغر محراب که اگر می ماند الان یکی از سرداران بنام نظام مقدس جمهوری اسلامی بود سرداری که در کربلای 5در عین مجروحیت شیمیائی با دیگر فرماندهان قرارگاه به بیمارستان تهران نرفت و در خط برای حضور در کنار رزمنده هایش به محور عملیاتی رفت و مشتاقانه شهادت را در آغوش گرفت و از این دنیای فانی و تعلقاتش گذشت. روحش شاد.
نظر شما
پربیننده ها