بخش اول/ معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با دفاع پرس:

وظیفه بنیاد شهید پاسخگویی به جامعه ایثارگری است/ فرهنگ پشت میز نشینی باید به حاشیه برود

محمد غفوری گفت: ماهیت فعالیت‌ها و خدمات بنیاد در دوران مختلف و درطول زمان به خانواده ایثارگران متفاوت است. ۳۰ سال از پایان جنگ می‌گذرد و ما اکنون با توجه به شرایط موجود و سیاستگذاری‌های سازمان بنیاد شهید حرکت می‌کنیم.
کد خبر: ۳۲۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ - 19December 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، اشتغال شاید درگذشته یک چالش به حساب می آمد؛ ولی امروز در جامعه به عنوان یک ابرچالش مطرح است. نرخ بیکاری جامعه ایثارگری اکنون بین 2 تا 4 درصد است. این را معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید تهران بزرگ می گوید. وی توجه به کارآفرینی با ارائه تسهیلات و وام بلند مدت به متقاضیان کار و اشتغال را از کارهای خوب بنیاد عنوان می کند و می گوید: دربحث مهارت آموزی نیز برای افراد با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم با کمک سازمان فنی و حرفه ای شرایط خوبی برای مهارت آموزی فراهم شده است. درادامه بخش اول گفت و گوی دفاع پرس با محمد غفوری، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ را می خوانید:

بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، از چهار معاونت تعاون و اموراجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان و توسعه و منابع انسانی تشکیل شده و یکی ازمعاونت‌هایی که بطورمستقیم با خانواده‌های ایثارگر در ارتباط هست، معاونت تعاون و اموراجتماعی است که به شکل گسترده ای در زندگی ایثارگران ارائه خدمت می‌دهد و درحوزه‌های مختلف کاری نیز موظف است که متناسب با قوانین و مقررات موجود به قشر‌های تعریف شده خدمات لازم را ارائه کند.

همچنین درحوزه معاونت تعاون و اموراجتماعی پنج اداره، درمجموعه اداره کل تهران بزرگ تعریف شده، که شامل مسکن و امور گلزارها، اداره مددکاری، اداره پذیرش و اموراداری ایثارگران و اداره تسهیلات و اداره اشتغال است.

خدمات الکترونیکی باعث توقف تکریم ایثارگران نشده است/ ////////////////////////

میانگین سن فرزندان شهدا 35 سال است

ماهیت فعالیت ها و خدمات بنیاد در دوران مختلف و در طول زمان به خانواده ایثارگران متفاوت است. 30 سال از پایان جنگ می گذرد و ما اکنون با توجه به شرایط موجود و سیاستگذاری های مقامات عالی سازمان بنیاد شهید حرکت می کنیم. یک زمانی سن فرزندان شهدا زیر 5 و 10 سال بود. آن زمان نیازهای خاص خودشان را داشتند ولی الان میانگین سنی فرزندان شهدا 35 سال است که هم سن ازدواج و هم اشتغال را گذرانده اند. میانگین سنی همسران شهدا 60 سال و والدین شهدا 82 و میانگین سن جانبازان نیز 54 سال است.

والدین شهدا را به عنوان گنجینه معنوی از دست می دهیم

زمانی که میانگین سن والدین را بصورت ضمنی نگاه می کنیم می بینیم که 76 درصد از والدین شهدا به رحمت خدا رفته اند. علیرغم میل باطنی باید عنوان کرد که در سالهای آتی، متاسفانه بالای 90 درصد از والدین شهدا را به عنوان گنجینه معنوی از دست می دهیم. واین ضرورت خدمات رسانی زود هنگام و به موقع را به این عزیزان بیشتر می کند. همچنین زمانی که میانگین سنی جانبازان 54 سال است یعنی اینکه فرزندان آنها در سنین جوانی هستند که درمقاطع عالی تحصیل می کنند و الان بسیاری ازآنها مشکلات مسکن و ازدواج و اشتغال را دارند و این موج دومی از نیازهای است که درآینده بیشتر با آنها رو به رو می شویم.

موضوعی که حوزه معاونت تعاون و امور اجتماعی در راس امور و از اهمیت بالایی برخوردار است ساختار و شاکله بنیاد به عنوان یک مجموعه و نهاد فرهنگی است. اگر احیانا خدمتی در موارد و زمینه های مختلف می شود همه اینها در راستای رسیدن به آن ماموریت سازمانی است که در ترویج فرهنگ پایداری، مقاومت و ایثار و شهادت باید صورت بگیرد.

همه دستگاه ها می توانند در کنار بنیاد باشند

باید بگویم درحال حاضردر تهران بزرگ ما قریب به ۲۳ هزار و ۲۸۱ شهید، ۵۵ هزار و ۵۳۸ نفر جانباز و ۵ هزار و ۹۱۶ آزاده داریم که درمجموع چیزی قریب به ۸۵ هزار نفرجامعه آماری ما را تشکیل می‌دهند. دربنیاد ما برای تمام شهدایی که متاهل بوده‌اند، برای همسر و فرزندان آن‌ها یک پرونده، همچنین برای اولیای شهدا یک پرونده تشکیل داده‌ایم. بر این اساس قانون اصلی که از آن پیروی می‌کنیم "قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران" است که درسال ۸۶ تصویب و اجرایی شد که شامل ۷۴ ماده و ۱۴ آیین نامه اجرایی، مبنای خدمات رسانی به ایثارگران ترسیم شده است. شاید نتوانیم بندبند همه قوانین را اجرا کنیم، ولی این قانون جامع پایه اساسی کار ما به شمار می‌رود. نکاتی که در قوانینی ۵ ساله توسعه پنجم مغفول مانده بود درقانون برنامه ششم جبران شده است و موارد جامانده در قانون جامع را نیز پوشش می‌دهد.

وظیفه بنیاد پاسخگویی به جامعه ایثارگری است

شهدا و جانبازان ما ازجان پاکشان گذشتند و برای همه ی کشور دفاع کردند، وظیفه بنیاد پاسخگویی به جامعه ایثارگری است.اما انتظار داریم همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف درخدمات رسانی و کمک به ایثارگران خودشان را سهیم بدانند. ایثارگران یک هدف متعالی داشتند و آن دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور بود، خود دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف باید درارائه خدمت ورود پیدا کنند.

خدمات الکترونیکی باعث توقف تکریم ایثارگران نشده است/ ////////////////////////

از ریل قانون خارج نمی‌شویم

باید درنظر داشت که ما مجری قانون هستیم و اجازه اجتهاد درنوع و تبیین قوانین را نداریم. قوانینی که سیر قانونی خودرا طی می‌کند و طی بخشنامه ابلاغ می‌شود ما وظیفه داریم انجام بدهیم.
ما که دربطن بنیاد هستیم وظیفه اجرای قوانین را داریم و جا‌هایی که لازم است را به مراتب و مراجع بالاتر اعلام می‌کنیم، ولی اجازه نمی‌دهیم قوانین از ریلی که قانونگذار طراحی و ترسیم کرده خارج شود.

مثلا قانونگذارشهریه دانش آموزان فرزندان شهدا آزادگان و جانبازان و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا را ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کرد، اما خود جانباز ۲۰ و ۱۵ درصد ازاین قانون و بسیاری از خدمات بی بهره بود که ما پیشنهاد‌های لازم را برای بازنگری به این قانون اعلام کردیم.

نرخ بیکاری جامعه ایثارگری 2.2 تا 4 درصد است

اشتغال شاید درگذشته یک چالش به حساب می‌آمد، ولی امروز درجامعه به عنوان یک ابرچالش مطرح است. ما درکل کشور ۶۷ هزار ایثارگر جویای شغل داریم؛ که ۸ هزارفرزند شهید و ۵۹ هزار نفر فرزندان و همسران ایثارگران هستند که اسامی همه آن‌ها در سامانه سجایا ثبت شده است. نرخ بیکاری در کشور براساس آخرین آمار، مرکزآمارایران ۱۲ درصد است و در جامعه ایثارگری بین ۲.۲ تا ۴ درصد است. در واقع میزان بیکاری در بین ایثارگران از میانگین کشوری پایین‌تر است.
توسط مدیران عالی بنیاد شهید و امورایثارگران یک صندوق درمجموعه به نام «صندوق اشتغال و کارآفرینی» ایجاد شد که خوشبختانه اقدامات خوبی را انجام داده است و شاهد اتفاقات خوبی دراین صندوق بودیم.

همچنین در بحث اشتغال طبق ماده ۲۱ قانون خدمات رسانی به جامعه ایثارگران، الزام دستگاه‌های اجرایی به استخدام ۲۵ درصد سهمیه استخدامی از کل استخدامی‌های کشور انجام شده است که مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد، با توجه به سن و جنس و مدرک تحصیلی متقاضیان وهمچنین کد محل‌های خدمت که برای دستگاه هها اجرایی تعریف شده است این موضوع را پیگیری می‌کند که حق کسی تضییع نشود.

فرهنگ پشت میز نشینی باید به حاشیه برود

نباید فراموش کرد که فرهنگ پشت میز نشینی درخانواده‌ها و جامعه ما سالهاست که جا افتاده است، اما با این حال، ما برای به حاشیه بردن چنین فرهنگی دربخش‌های صنعتی و کارآفرینی وارد شدیم و با استفاده از وام‌های بلند مدت اشتغال به متقاضیان این فرصت را دراختیار آن‌ها قرارداده ایم که ازاین ظرفیت نیز استفاده کنند.

موضوع دیگری که به دنبال آن بودیم برای افرادی است که تحصیلات چندانی بخصوص دانشگاهی ندارند، که در این راستا با توجه به قابلیت و ظرفیتی که این افراد دارند و سیاست‌های خوب بنیاد، تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای به امضا رساندیم که مهارت آموزی لازم به فرزندان شهدا و ایثارگران ارائه شود و افراد دیپلم و زیر دیپلم پس از آموزش‌های لازم در قالب طرح‌های خود اشتغالی با تسهیلات بنیاد، کارآفرین شوند. اضافه می‌کنم افرادی که درشهرک‌های صنعتی و قطب‌های گلخانه‌ای و کشاورزی و... طرح توجیهی مناسبی داشته باشند، پس از احراز صلاحیت برای وام‌های خود اشتغالی بلند مدت به بانک معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار