معرفی کتاب؛

«دفاع هوشمند به روش استنباط تطبیقی»

کد خبر: ۳۲۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ - 19December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نظام مقتدر انقلاب اسلامی ایران برای پویایی بیشتر و حضور حداکثری در مناسبات سیاسی خارجی نیازمند به تقویت حوزه دفاعی است. هر چقدر در این زمینه رشد داشته باشیم، سبب ایجاد هیمنه ایران اسلامی در دل دشمنان خواهد شد؛ اما توانمندسازی دفاعی ایران اسلامی مراتب و ویژگی‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شود. چرا که ترسیم نقشه راه باید از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و مسیرهای محقق شدن برنامه‌های دفاعی توسط ایشان ابلاغ شود و مسئولین حوزه دفاعی باید در این مسیر حرکت کنند. از همین جهت تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری در اوضاع کنونی ضروری است.

انتشارات «دفاع» با این هدف اقدام به انتشار مجموعه آثاری تحت عنوان «تبیین اندیشه دفاعی» کرده است که می‌تواند حرکت به سمت هدفی غایی که رهبر انقلاب انتظار دارد را روشن کند. کتاب «دفاع هوشمند به روش استباط تطبیقی، در اندیشه امام خامنه‌ای» نیز یکی از کتاب‌های این مجموعه است.

«دفاع هوشمند به روش استباط تطبیقی»/// منتشر نشود

در مقدمه این کتاب آمده است:

«با توجه به این که رهبر معظم انقلاب تحت تربیت بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) اندیشه خود را از متن قرآن و سیره اهل بیت (ع) به دست آورده است، در متن حاضر در صددبررسی تطبیقی «برداشت محقق از بیانات معظم‌له در موضوع دفاع هوشمندانه» به عنوان فرضیه و اثبات صحت آن‌ها با توجه به میزان آیات و روایات هستیم.

در این تحقیق تلاش شده است بااستفاده از روش تحقیق استباط تطبیقی به عنوان رهیافتی جدید  متفاوت، موضوع دفاع هوشمند در اندیشه امام خامنه‌ای با آیات و روایات مستندیابی شود.»

کتاب«دفاع هوشمند به روش استباط تطبیقی» در 2 فصل «کلیات» و «استباط تطبیقی» تنظیم و تالیف شده است.

در فصل کلیات به این مباحث پرداخت شده است:

«بیان مساله، اهمیت و ضرورت موضوع»، «مفاهیم»، «جنگ، ماهیت جنگ از نظر قرآن و احادیث و جبهه حق ـ باطل در قرآن»، «جهاد»، «دفاع»، «دفاع هوشمند»، «دفاع هوشمند در قرآن و سیره معصومین (ع)»، «دفاع هوشمند در اندیشه امام خامنه‌ای» و «مصادیق دفاع هوشمند در اندیشه امام خامنه‌ای»

در فصل دوم: استباط تطبیقی نیز موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفته است:

«بررسی تطبیقی متغیرها با منابع اصلی اسلامی (مستندات متغیرها و شاخص‌های دفاع هوشمند از متن قرآن کریم و سخنان اهل بیت علیها السلام)»، «بعد نرم»، «متغیر معنویت»، «متغیر علم و فناوری»، «متغیر سیاسی»، «متغیر فرهنگی»، «بعد سخت (مادی)»، «متغیر نظامی»، «متغیر اقتصادی»، «متغیر جغرافیای سیاسی»، «متغیر انسانی (مردم)»

در انتهای کتاب 2 بخش «جمع بندی» و «کتاب‌نامه» آورده شده است.

«دفاع هوشمند به روش استباط تطبیقی»/// منتشر نشود

قسمتی از متن کتاب:

«دفاع باید با توجه به موضوع، دشمن، نوع تهدید و تعرض ساماندهی شود. ... میزان جدی گرفتن و بسیج امکانات برای دفاع، علاوه بر میزان احتمال خطر، به اهمیت موضوع مورد خطر نیز بستگی دارد. بی‌تردید، در دنیای امروز ابزار نرم و سخت به تنهایی  تضمین کننده بقا و پیشرفت جامعه محسوب نمی‌شوند، بلکه استفاده هم زمان این این دو منبع قدرت، همراه با هوشیاری می‌تواند دفاع را کارآمد و اثر بخش کند. این چنین است که مقام معظم رهبری فرمودند:

یکی از مسائلی که در قرآن مکرر آمده و روی آن تکیه شده است، مسئله ذکر است. ذکر یعنی به یاد بودن، به هوش بودن و متوجه بودن. آیه شریفه قرآن می‌فرماید: (لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکم) یعنی قرآن را وسیله ذکر و به هوش بودن و متوجه بودن احاد مسلمانان معرفی فرموده است: زیرا بسیاری از مردم، در طول زمان دچار غفلت از ذات مقدس پروردگار بوده‌اند. (بیانات در مورخه 1/1/1373)»

در فصل دوم: : استباط تطبیقی (بررسی تطبیقی با آیات و روایات) آمده است:

«دهم اردیبهشت سال 1380 رهبر معظم انقلاب درسالی که به رفتار علوی مزین شده بود، فرمانی 8 ماده‌ای در رابطه با فساد اقتصادی و مالیصادر کردند؛ فرمانی که در آن راهبردهای کلان نظام در این خصوص تشریح و در واقع، به عنوان منشور مبارزه با فساد در اختیار مسئولان ارشد کشور قرار گرفت. مقام معظم رهبری در بررسی وقوع چندین مورد تخلف اقتصادی دهه 80 و 90، عمل نکردن مسئولان به توصیه‌های معظم‌له در فرمان 8 ماده‌ای مبارزه با فساد اقتصادی و مالی را جمله علل مهم وقوع این اتفاق دانستند. عدم توجه و پیگیری جدی در این زمینه و رخ دادن چند تخلف مالی باعث شد که مقام معظم رهبری بار دیگر، این مسئله را گوشزد کنند:

چند سال قبل از این بنده درباره فساد اقتصادی، به روسای قوا نامه دادم. خوب، با فساد اقتصادی مبارزه کنید. به زبان گفتن که مطلب تمام نمی‌شود؛ عملا با فساد مبارزه کنید. هی بگوییم مبارزه با فساد اقتصادی. خب، کو؟ در عمل چه کار شد؟ چه کار کردید؟ این‌هاست که انسان را متاثر می‌کند.(28/111391)»

«دفاع هوشمند به روش استباط تطبیقی، در اندیشه امام خامنه‌ای» در 194 صفحه به کوشش «رحمان لطفی مرزناکی» و «علی هوشیار» تهیه و تنظیم و توسط انتشارات «دفاع» در 1500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها