دفاع مقدس در رسانه‌های جهان-3/

استفاده از تلفن قرمز میان کارتر و برژنف به منظور جلوگیری از گسترش جنگ

دولت آمریکا می‌کوشد تا از تلفنی قرمز با اتحاد شوروی جهت مطمئن کردن رهبران کرملین از تحرکات نظامی در منطقه‌ خلیج فارس که هدف از آن تشدید بحران موجود نیست، استفاده کند.
کد خبر: ۳۲۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 23March 2019

استفاده از تلفن قرمز میان کارتر و برژنف به منظور جلوگیری از گسترش جنگبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارد کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود؛ دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) برای جهان ترسیم کرد.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی با کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «الشرق الأوسط» یکی از رسانه‌هایی بود که در 16 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان «استفاده از تلفن قرمز میان کارتر و برژنف به منظور جلوگیری از گسترش جنگ» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

دولت کارتر می‌کوشد تا از تلفنی قرمز با اتحاد شوروی جهت مطمئن نمودن رهبران کرملین از تحرکات نظامی در منطقه‌ی خلیج فارس که هدف از آن تشدید بحران موجود نیست، استفاده کند. به گفته‌ی منابع آگاه، شوروی از اخبار مربوطه به ارسال سلاح‌های آمریکایی به منطقه‌ی خلیج فارس و نیز تحرکات کارشناسان نظامی آمریکا اظهار نگرانی می‌کند.

به گفته‌ی سیاستمداران، کمک‌های نظامی آمریکا از جمله تجهیزات رادار زمینی و تجهیزاتی برای زیر دریایی‌ها به مناطق نامعلومی ارسال شده است. در خلال پیام‌هایی که از طریق تلفن قرمز در 24 ساعت گذشته مبادله شد، شوروی از اینکه این کمک‌ها به میدان جنگ ایران و عراق برسد، اظهار نگرانی کرد.

این منابع می‌افزایند، آمریکا به شوروی اطمینان داده که تجهیزات نظامی آمریکا به میدان جنگ ایران و عراق نخواهد رسید و به نظر می‌رسد که اتحاد شوروی از گزارشات مربوط به ارسال محرمانه قطعات یدکی آمریکایی به ایران از طریق جزایر «آزور» اظهار نگرانی کرده در حالی که این اخبار مورد تأیید قرار نگرفته است.

مقامات مسئول در وزارت خارجه تجهیز ایران توسط آمریکا، مانند ارسال لوازم یدکی نظامی به این کشور را تکذیب کردند. از طرفی به نقل از یک روزنامه‌ی آمریکایی، جنگ عراق و ایران منجر به تحولی آرام ولی مالیخولیایی در سیاست خارجی آمریکا در مقابل عربستان سعودی و دولت‌های دیگر تولید کننده‌ی نفت در خلیج فارس شد.

روزنامه‌ی «واشنگتن پست» در گزارشات روز گذشته بیان کرد: آمریکا خود را ملزم به دفاع از خلیج فارس می‌داند که تنها بر ضد منافع دولت‌های اجنبی نیست بلکه در برابر تهدیداتی است که از خود منطقه سرچشمه می‌گیرد. این التزام جدید همان مبنایی است که دولت آمریکا به موجب آن تجهیزات و نیروهای نظامی آمریکا را برای کمک به دفاع هوایی خلیج فارس ارسال کرده است.

نظر کارتر

رییس جمهور «جیمی کارتر»، روز گذشته عنوان کرد: در نظر او شوروی نمی‌خواهد که جنگ ایران و عراقی ادامه پیدا کند و تمام کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس را در برگیرد.

وی در ادامه افزود: دخالت شوروی در این منطقه تهدیدی مستقیم برای امنیت ما به حساب نمی‌آید بلکه تهدیدی برای امنیت دولت‌های غربی دیگری است که به نفت این منطقه نیاز دارند. از طرفی دیگر کارتر تأکید کرد: «شوروی تمایل به صلح دارد.»

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار