نهاوندیان:

امروز مساله آب سیاسی شده است / رفع تنش آبی با منابع دولتی امکان ندارد

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: نپرداختن به ریشه‌های اقتصادی موضوع آب، این مسئله را سیاسی کرده است.
کد خبر: ۳۲۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ - 19December 2018

امروز مساله آب سیاسی شده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور در دومین کنفرانس 2 سالانه اقتصاد آب که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از تجارب داخلی و سایر کشور‌ها در افزایش بهره وری آب در کشور، اظهار داشت: مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب که با همکاری دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران شکل گرفت، باید با قوت به کار خود ادامه دهد و بی‌تردید با اتخاذ تصمیم‌های هماهنگ و با همبستگی ملی، می‌توان مشکل آب را حل کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در بحث آب جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد که، چون به ریشه‌های اقتصادی نپرداختیم، مساله آب سیاسی شد و به منازعات اجتماعی در برخی مناطق انجامید، ادامه داد: باید سرمایه گذاری در آب را اقتصادی کنیم و توجیه اقتصادی داشته باشد که در اینصورت بخش خصوصی در این حوزه وارد می‌شود و امکان ندارد صرفا با اتکا به منابع دولتی، تصور کنیم که تنش آبی در ایران حل خواهد شد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در طرف عرضه، باید به توزیع بهینه آب و طرح‌های انتقال توجه شود، اظهار داشت: عمده مساله طرف تقاضا است که باید به بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان توجه شود و نمی‌توان احکامی صادر کرد که به وضع زندگی کشاورزان لطمه وارد شود. پس راه حلی که هم تقاضا را کاهش دهد و هم درآمد کشاورز را بالا ببرد، این است که بهره وری آب را افزایش دهیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت از حضور بخش خصوصی در پروژه‌های مدیریت بهینه آب و پروژه‌های آب و فاضلاب استقبال می‌کند، ادامه داد: ۳۵ قرارداد به روش (B.O.T) و (R.O.T)، با حجم ۱۷۹۰ میلیارد تومان و ۳۲ قرارداد بیع متقابل با حجم ۴۱۴۱ میلیارد تومان منعقد شد و همچنین در اجرای تبصره ۱۹ قانون بودجه سال جاری، ۴۶ پروژه بزرگ آب و برق با حجم ۲۴۳ هزار میلیارد تومان براساس سرمایه گذاری بخش خصوصی معرفی شده است و مشوق‌های لازم درنظرگرفته شده است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب به عنوان رکن مهم و حیاتی مساله آب در کشور که با همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شد، می‌تواند در موضوع حساس آب به کشور کمک کند، گفت: این نمونه‌ای خوب از این مهم است که بخش خصوصی با احساس مسئولیت ملی می‌تواند وظایف ملی به دوش بگیرد و در فضای تعامل و همکاری ماموریت‌های خطیر را بر عهده بگیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در مسائل خطیر ملی، ادامه داد: بهترین خدمت دولت شناسایی مسائل ملی و فراهم کردن بستر حضور فعالانه مردم و بخش خصوصی است.

نهاوندیان با بیان اینکه رابطه سه ضلعی دولت، اندیشمندان و فعالان اقتصادی در هر جایی که به کار گرفته شود، راهگشا است، گفت: مشکلات از این راه، حل می‌شود و در روز‌های نعمت باید برای روز‌های مشکل تدبیر کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات در حوزه آب به این دلیل است که انتخاب‌های آگاهانه و تصمیم‌های دوراندیشانه نداشتیم، افزود: تنش آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی نیست چراکه طرف تقاضا به صورت هوشمندانه مدیریت نشد.

نهاوندیان با بیان اینکه باید کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب در ارزیابی سیاست‌ها به جمع بندی روشن برسد و در حافظه ملی و اجتماعی ثبت شود، گفت: اگر به این جمع بندی رسیدیم که تصمیمی در دهه ۸۰ نادرست بوده باید در ذهنیت سیاست گذاری ثبت شود تا فردی یا گروهی مجددا با شعار پوپولیستی آن خطا را تکرار نکند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور بااشاره به این واقعیت تلخ که تعداد حلقه‌های چاه به ازای هر هزار نفر، ظرف ۴۰ سال، ۵ برابر شده است، تاکید کرد: باید حافظه ملی در برابر تصمیمات غلط تقویت شود و در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ارزیابی نقادانه از عملکرد و دستاورد‌ها صورت پذیرد.

وی افزود: باید هم نقاط مثبت و هم کاستی‌ها دیده شود تا آینده تصمیم گیری در کشور، از تکرار خطا‌ها مصون بماند و مسیر پیشرفت پایدار با سرعتی بیشتر از گذشته پیموده شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار