«بن‌سلمان» به پادشاهی عربستان سعودی می‌رسد؟

هیچ حاکمی مثل «محمد بن‌سلمان» نمی‌تواند چنین دست و دل‌بازانه اموال کشورش را در اختیار ترامپ قرار دهد و منافع آمریکا را در منطقه تامین کند.
کد خبر: ۳۲۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 20December 2018

حذف «بن‌سلمان» بعید استگروه بین‌الملل دفاع پرس: «محمد بن‌سلمان» ولیعهد جوان و بی‌تجربه عربستان سعودی سخت در تلاش است، قبل از اینکه پدرش ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان از دنیا برود، با حمایت و پشتیبانی آمریکایی‌ها مخصوصا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور تاجرمآب آمریکا با سنت‌شکنی به پادشاهی عربستان سعودی دست پیدا کند؛ اما واکنش افکار عمومی عربستان نشان می‌دهد که پادشاهی این جوان خام و بی‌تجربه سعودی‌ها برای عربستان هزینه‌بر است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز به بهانه حمایت از این شاهزاده بلندپرواز و البته بی‌فکر از فرصت پیش آمده سوء استفاده می‌کند و به صورت نامحسوس دلار‌های نفتی عربستان را با فروش تسلیحات به بهانه تامین امنیت پوشالی به جیب می‌زند.

آمریکایی‌ها با حربه‌ای به نام «ایران‌هراسی» دلار‌های بی‌زبان سعودی‌ها را وارد خزانه خودشان می‌کنند؛ دلار‌هایی که می‌تواند در راستای توسعه زیرساخت‌های عربستان سعودی برای بهبود شرایط زندگی شهروندانش سرمایه گذاری شود؛ اما مع الاسف مقامات سعودی پول‌های خود را صرف خرید تسلیحات جنگی می‌کنند تا کودکان و زنان بی‌گناه یمنی را بیشتر به کام مرگ بکشانند یا برخی از گروهک‌های تروریستی را در سوریه، عراق تجهیز کنند تا دست به اقدامات تروریستی علیه ملت بی‌گناه در این کشور‌ها بزنند.

بررسی پرونده‌های منطقه نشان می‌دهد که هر کجای منطقه غرب آسیا عملیاتی تروریستی انجام می‌شود، پای سعودی‌ها در میان است؛ این شاخصه برای کشوری که ادعای خادمی «حرمین شریفین» را دارد، شهرت خوبی نیست؛ انتظار‌ها از کشوری که خانه خدا در آن کشور قرار گرفته است، فراتر از این است. برای این کشور دور از انتظار است که دستش در خون‌هایی که در منطقه به ناحق ریخته می‌شود، آلوده باشد؛ البته دلیل این همه اقدامات مداخله‌جویانه زیر سر محمد بن سلمان ولیعهد جوان، خام و بی‌تجربه سعودی‌هاست!

حمایت بی‌چون و چرای برخی از مسئولان ارشد آمریکا از این شاهزاده جوان سعودی موجب گستاخی وی شده است؛ محمد بن‌سلمان بدون اینکه تبعات و عواقب اقدامات خودسرانه خود را در نظر بگیرد، دست به کار‌هایی می‌زند که توجیه آن برای افکار عمومی تقریبا محال است؛ البته عربستان سالهاست با ترویج تفکر «وهابیت» اسلام ناب محمدی را زیر سوال برده! و اخیرا ولیعهد این کشور دست به اقداماتی زده است که حتی صدای متحدانشان هم بلند شده است.

این روز‌ها می‌بینیم که اقدامات خودسرانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مقامات واشنگتن را نگران کرده است؛ ماجراجویی بن سلمان در یمن، بازداشت بی‌سابقه «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد خاندان آل سعود از جمله اقداماتی است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها را نگران تعامل با عربستان در آینده کرده است.

چون ماجراجویی بن سلمان در یمن تمام نمی‌شود، هر روز جنایت‌هایش علیه ملت یمن را افزایش می‌دهد. قتل جمال خاشقچی نیز یکی دیگر از جنایت‌های وی بود که اگر ترکیه این جنایت را افشا نمی‌کرد، روند ترور مخالفان این شاهزاده بی‌تجربه معلوم نبود تا کجا ادامه می‌یافت؛ اما ظاهرا ترامپ از اقدامات بن سلمان بدش نمی‌آید؛ چرا که او در مقابل اقدامات داخلی یا خارجی محمد بن سلمان باج اساسی می‌گیرد و بر اقدامات فاجعه‌آمیز وی در داخل و خارج سرپوش می‌گذارد.

علاوه بر این بن سلمان مهره اصلی آمریکا در ناتوی عربی علیه ایران است. این شاهزاده پرونده عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی صهیونیستی نیز بر عهده دارد؛ در واقع بن‌سلمان مجری برنامه‌های آمریکا در منطقه است.

با این وجود می‌بینیم که برخی از آمریکایی‌ها نسبت به اقدامات خودسرانه محمد بن سلمان در ظاهر منتقد هستند، اما به‌خوبی می‌دانند که هیچ حاکمی مثل محمد بن‌سلمان نمی‌تواند چنین دست و دل‌بازانه اموال ملت را در اختیار ترامپ قرار دهد و منافع این کشور را در منطقه تامین و برنامه‌‌هایش را اجرا کند. سعودی‌ها در دوره بن سلمان، هزینه عملیات‌های آمریکا در سوریه را نیز پرداخت می‌کنند. با این وضعیت، در آمریکا هیچ‌کس حاضر به حذف چنین عنصر مطلوبی نخواهد شد؛ بنابراین گمان حذف محمد بن‌سلمان تقریبا محال به نظر می‌رسد و برخی از انتقادات هم بیشتر در راستای کاهش قدرت این شاهزاده و دوشیدن هر چه بیشتر این گاو شیرده است.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها