بخش دوم/ معاون بنیاد شهید تهران بزرگ در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خدمات الکترونیک نباید باعث توقف تکریم ایثار شود

محمد غفوری گفت: یکی از سیاست‌های کلان بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که خدمات الکترونیک نباید توقف تکریم ایثار را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ - 23December 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: در قانون مشخص شده است که هر ایثارگر، حداقل یکبار از وام یارانه‌ای استفاده کند. البته در سال ۹۶ و تبصره ۱۷ قانون بودجه برای کسانی که قبل از سال ۹۴ زیر ۱۵ میلیون وام گرفته‌اند و تسویه کرده‌اند نیز می‌توانند از وام مسکن ۸۵ میلیونی نیز استفاده کنند. آنچه که برای ما در اولویت هست وام اولی‌هاست و سپس وام مجددی‌ها و به دنبال آن افراد مهمان که از سایر استان‌ها در تهران حضور دارند. از بین ۹۲ هزار و ۷۹۰ نفری که مشمول خدمات مسکن از بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده‌اند، تاکنون ۴۶ هزار و ۳۲۹ نفر از وام مسکن یارانه‌ای استفاده کرده‌اند و میزان وامی که در سطح شهر تهران به این افراد پرداخت می‌شود ۸۵ میلیون تومان است.

سخنان بالا بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار ما با محمد غفوری معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. در بخش نخست این گفت‌وگو در خصوص اشتغال و بیکاری ایثارگران بحث شد و در بخش دوم به موضوع مسکن پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

ما در مجموعه بنیاد شهید تهران بزرگ، حدود ۱۲ درصد کل پرونده‌های ایثارگران کشور را داریم و تهران یک استان ویژه در این خصوص به حساب می‌آید. افراد مهمان باید دارای شغل پایدار در پایتخت باشند و داشتن سند ملکی به نام خود یا همسر ایثارگر، از شروط دیگر انتقال پرونده آن‌ها خواهد بود. چون به لحاظ نقل و انتقال و همچنین حجم زیاد پرونده‌ها در کلانشهر تهران، مجبوریم که یک سری محدودیت‌ها را در نظر بگیریم. 

 

نیمی از متقاضیان وام مسکن از اعتبارات لازم استفاده کرده‌اند

ارائه خدمات الکترونیکی به ایثارگران بدون مراجعه حضوری

در اداره مددکاری، ارائه خدمات الکترونیکی به ایثارگران بدون مراجعه حضوری داده می‌شود. در بحث اشتغال و مسکن و همچنین صدور کارت شناسایی خانواده‌ها به صورت غیر حضوری و الکترونیکی ثبت نام لازم انجام می‌شود.

یکی از سیاست‌های کلان بنیاد این است که خدمات الکترونیک نباید توقف تکریم ایثار را به دنبال داشته باشد. اگر مراجعه حضوری کم و کمرنگ شده است، ولی این نقیصه را همکاران با مراجعه به منازل، آسایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و محل کار ایثارگران و احوالپرسی و دلجویی از آن‌ها جبران کرده‌اند. این کار دو تا حسن دارد که یکی حفظ جایگاه رفیع ایثارگران با تکریم و احترام و همینطور روحیه مضاعف مسئولین در ارائه خدمات است و اینکه همه کارکنان بدانند که در کجا کار می‌کنند و چه نقشی می‌توانند ایفا کنند.

آسیب‌های اجتماعی را جدی بگیریم

آسیب‌های اجتماعی زیادی مسائل خانواده‌های ما را تشکیل می‌دهد. شاید دو سه دهه قبل از خانواده‌ها می‌پرسیدند که چه آرزویی دارید؟ این بود که فرزندشان رتبه کنکور زیر هزار بیاورد، اما آنچه که امروز دغدغه خانواده‌ها شده این است که فرزند سالم و صالحی داشته باشند و این را بزرگترین موفقیت برای خود می‌دانند. مراکز مشاوره می‌تواند خیلی موثر باشد و ما در این راستا در آگاهی خانواده‌ها سعی کردیم از درمانگر‌های مجرب که ید طولانی در زمینه مشاوره دارند استفاده کنیم. ما از افراد و اساتید که در بهترین دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند در ۴ مرکز استفاده می‌کنیم مطمئن‌ترین و بیشترین اساتید برجسته در مرکز شمال شرق و در مجیدیه داریم و در سایر مجموعه‌ها از روان شناسان و درمانگر‌ها مجرب استفاده می‌شود.

اشتغال درخواست اصلی جامعه ایثارگران

موضوع اشتغال و درخواست شغل از سوی خانواده‌های ایثارگر بیشترین آمار و مراجعه ما را تشکیل می‌دهد؛ بعد از اشتغال بحث‌های معیشتی است که همانند سایر افراد جامعه از دغدغه‌های خانواده‌هاست و ما تلاش می‌کنیم که تا حد مقدور این نگرانی‌ها برطرف شود. در واقع باید در نظر داشت که بسیاری از دستور العمل‌ها با محدودیت اعتبار، اجرایی نمی‌شوند.

بدون شک زمانی لبخند بر لب ما نقش می‌بندد که لبخند رضایت را در چهره ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها ببینیم. در محدودیت کار کردن سخت است. امیدوارم از شرایط اقتصادی سختی که همه مردم ما درگیر آن هستند، عبور و شرایط بهتری را فراهم کنیم.

برخورداری نیمی از ایثارگران متقاضی وام مسکن از اعتبارات لازم

در قانون مشخص شده است که هر ایثارگر، حداقل یکبار از وام یارانه‌ای استفاده کند. البته در سال ۹۶ و تبصره ۱۷ قانون بودجه برای کسانی که قبل از سال ۹۴ زیر ۱۵ میلیون وام گرفته‌اند و تسویه کرده‌اند نیز می‌توانند از وام مسکن ۸۵ میلیونی نیز استفاده کنند. آنچه که برای ما در اولویت هست وام اولی‌هاست و سپس وام مجددی‌ها و به دنبال آن افراد مهمان که از سایر استان‌ها در تهران حضور دارند.

از بین ۹۲ هزار و ۷۹۰ نفری که مشمول خدمات مسکن از بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده‌اند تاکنون ۴۶ هزار و ۳۲۹ نفر از وام مسکن یارانه‌ای استفاده کرده‌اند و میزان وامی که در سطح شهر تهران به این افراد پرداخت می‌شود ۸۵ میلیون تومان است. شهرری و شهر جدید پردیس که زیر نظر اداره کل شهرستان‌ها اداره می‌شوند نیز همین مبلغ را برای وام مسکن دریافت می‌کنند.

ما سپاسگزاریم

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب در دیداری که در سال ۱۳۸۲ با مسئولین و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتند فرمودند: «شما خدمتگزار نیستید بلکه یک سپاسگزارید» ایشان یاد‌آوری کردند که کارکنان بنیاد در مقام تشکر و سپاسگزاری جامعه ایثارگران نقش دارند.

در این راستا، باید عرض کنم در طرح سپاس، راهبرد‌ها و اهدافی تحت پوشش قرار گرفته است. قاعده بر این است که سالی یکبار و یا حداکثر ۲ سال یکبار از همه ایثارگران مشمول، بازدید به عمل بیاوریم. همچنین دیدار‌ها در مناسبت‌های مختلف و با سازماندهی مسئولین برخی از دستگاه‌ها با انسجام مناسب، تخصصی و عمق بخشی بیشتر به این مقوله نگریسته شده است. دو طرح هم به نام «طرح اسوه‌های صبر و ایثار» تعریف کرده‌ایم که هم از زحمات مادران و همسران جانبازان قطع نخاعی در سالروز ولادت با سعادت‌ «ام البنین» تجلیل و قدردانی می‌شود؛ و در طرحی دیگر از اسوه‌های صبر و ایثار از والدین تا ۹۰ سال و ۹۵ ساله به عنوان گنجینه‌های معنوی کشور که به عنوان افتخارآفرینان و مدال آوران به حساب می‌آیند تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

در طرح سپاس همکاران ما به نمایندگی از کل نظام در مقام تجلیل و سپاسگزاری از خانواده شهدا و ایثارگران دیدار می‌کنند و مسئولین محلی از سپاه، ائمه جماعات و نماینده شهردار منطقه و محل و... به سوالات و نیاز‌های خانواده‌ها پاسخ داده می‌شود. دیدار‌هایی که انجام می‌شود جهت ارج نهادن به جامعه ایثارگری است و در واقع سپاس از همه کسانی است که حق بزرگی برگردن کشور و همه‌ی آحاد مردم ایران دارند.

تمجید صلیب سرخ از توجه بنیاد به جامعه ایثارگران

سال گذشته در اجلاسی که از سوی صلیب سرخ جهانی در تهران برگزار شد. مقامات صلیب سرخ از اینکه پس ازگذشت ۳۰ سال از جنگ، همچنان در ایران به دیدار بازماندگان جنگ می‌روند، ابراز تعجب و شگفتی می‌کردند و اینکه همچنان این ارتباط با خانواده شهدا حفظ شده، حیرت می‌کردند. آن‌ها این توجه و حرکت خوب و سنجیده را به عنوان یک برند موفق در جامعه اسلامی و بین الملل عنوان می‌کردند. و می‌گفتند خیلی از اتفاقات و جنگ‌ها دربسیاری از نقاط دنیا می‌افتد، اما مسئولان و مقامات آن‌ها چیزی به اسم دیدار و سرکشی کردن از خانواده قربانیان ندارند و پس از گذشت زمان به بوته فراموشی می‌سپارند و این کار شما بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

خاطره ای از یک شهید

زمانی که با ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها همکلام می‌شوید عوالمی را تجربه می‌کنید و تفاوت‌های بی‌شماری که با دنیای بیرون کاملا فرق دارد. آقای طاهری مداح اهل بیت به عنوان همرزم شهید محمد نیک‌بین نقل می‌کرد که شب عملیات شهید نیک بین قرآنی را به من داد که به مادرش بدهم و به من گفت: من مژده می‌دهم که اگر شهید شوم، بعد ازشهادتم هر کسی به مادرم سربزند و جویای احوالش شود. من در قیامت او را شفاعت می‌کنم.

 زندگی این شهید بزرگوار را که می‌بینید، متوجه می‌شوید که وی در ابتدا جاوید الاثر بود و پیکر وی بعد از ۱۲ سال برمی‌گردند؛ و وقتی بیشتر دقت می‌کنید، می‌بینید که پدر شهید نیک‌بین شاگرد «رجبعلی خیاط» بوده‌اند. بسیاری از عوالم و ارتباطات را شاید ما متوجه نشویم. همه ما باید قدر شهدا را که برای امنیت و آرامش کشور جان خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند بدانیم چرا که این قدرشناسی، نورانیتی را در دل ما ایجاد می‌کند که بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار