ره پیک:

اجرا و صیانت از قانون اساسی وظیفه مهم دولت و ملت است

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه اجرا و صیانت از قانون اساسی وظیفه همگان است، شورای نگهبان نیز به صورت جدی در مسائل فقهی و هم حقوقی پژوهش انجام می دهد.
کد خبر: ۳۲۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ - 19December 2018

اجرا و صیانت از قانون اساسی وظیفه مهم دولت و ملتبه گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، سیامک ره پیک رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در مراسم نکوداشت هفته پژوهش پژوهشکده شورای نگهبان که امروز (چهارشنبه 28 آذرماه) برگزار شد، اظهار داشت: در کشورهای مختلف مکانیزم های خاصی برای حفظ ارزش ها دیده می شود. در قانون اساس جایگاه خاصی برای شورای نگهبان برای حفظ قانون اساسی دیده شده است اما دستگاه های دیگر هم وظایفی در این راستا دارند.

ره پیک همگان را موظف به مراقبت از قانون اساسی دانست و با اشاره به اینکه تشخیص یعنی مصلحت سنجی بین مصادیقی که در بیرون وجود دارد، گفت: تشخیص یعنی نسبت سنجی بین آن چه در بیرون به عنوان مصلحت وجود دارد و قانون اساسی و شرع اسلامی. شورای نگهبان هم در مسائل فقهی و هم حقوقی پژوهش انجام می دهد و برای بررسی مصوبات مجلس، پژوهش های مقدماتی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه در مورد لوایح چندگانه fatf و به ویژه cft برخی مسئولان طوری بیان کردند که این موضوع سریع و با بی دقتی بررسی شده است، گفت: یکی از نهاد هایی که بالاترین سطح بررسی را در مورد این لایحه انجام داد شورای نگهبان بود. حتی مسئولان دولتی که در جلسه شورا حضور یافتند اعلام کردند با توجه به سئوال و جواب هایی که در مورد این لوایح در شورا انجام شده، در شورا در این خصوص بررسی مفصلی انجام شده است.

ره پیک گفت: نسبت به این لایحه مطالعات زیادی انجام شد. برادران در قم نظر فقهی خود را اعلام کردند. در مورد حق الشرط ها نیز بررسی های زیادی صورت گرفت. تا الان حدود ۱۲۰۰ گزارش توسط پژوهشکده با رویکرد پیش بینی تهیه شده است. سامانه نظرات شورای نگهبان روزانه به طور متوسط ۱۲ هزار بازدید کننده دارد.

وی گفت: امروز سامانه مشروح مذاکرات شورای نگهبان نیز رونمایی خواهد شد. از سال گذشته ارتباط پژوهشکده با مجلس افزایش یافته است و نمونه بارز آن همکاری برای اصلاح قانون انتخابات بود. البته نباید کارهایی که انجام شد ناتمام بماند باید از آن زحمات استفاده شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به بودجه، ادامه داد: انشاالله همکاری مناسبی صورت گیرد تا با کمترین مشکل این لایحه در مجلس بررسی شود.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها