دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش آل خلیفه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

بحرین این روزها در تلاش است که با عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی بخش کوچکی از نقشه‌های آمریکا علیه مردم فلسطین را اجرایی کند.
کد خبر: ۳۲۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 22December 2018

بحرین؛ ابزار بخشی از پازل عادی سازی روابط علیه فلسطینبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، بحرین، جزیره‌ای در خلیج فارس است که دارای منابع نفت و گاز است. در سال‌های اخیر با توجه به کاهش ذخایر نفتی، به سمت فرآوری و تصفیه نفت حرکت کرده است. این کشور از سال 1783 میلادی تحت حکومت آل خلیفه قرار گرفت؛ در حالی که حکومت قاجار و پهلوی این جزیره را بخشی از ایران قلمداد می‌کردند. بحرین در سال 1971 اعلام استقلال کرد. نکته جالب توجه این است که ایران اولین کشوری بود که استقلال بحرین را به رسمیت شناخت و این نشان از ناکفایتی حاکمان وقت ایران بود.

بحرین از ابتدای تاسیس، سعی کرده است نقش متعادلی در سیاست‌های خارجی خود ایفا کند و روابطش را منوط به اوامر کشور‌های عربی در رابطه با خاورمیانه و فلسطین مشروط کند؛ اما در چندین سال اخیر سعی کرده است با عادی سازی روبط خود با رژیم صهیونیستی، فصل تازه‌ای در سیاست خارجی خود خلق کند. شاید بتوان این گونه گفت که اقدامات عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل تازگی ندارد، ولی زمان، مکان و میزان محرمانه بودن آن بسته به زمان فرق کرده است و روند این اقدامات اخیرا شدت یافته است.

در همین راستا «باقر درویش» رئیس همایش حقوق بشر در بحرین گفت: از سال‌ها قبل وزیر خارجه آل خلیفه خواستار ایجاد تجمع خاورمیانه جدید شد که «اسرائیل» که آن را کشور توصیف کرد، شامل آن است.

وی در ادامه افزود: «خالد بن احمد» تنها مسئول خلیج فارس است که به حمد و ثنای شیمون پرز پرداخته است که جهت گیری‌های رژیم آل خلیفه و اقداماتی مشابه این، چهره واقعی این خاندان را نشان داده است.

اخیرا «خالد بن احمد الخلیفه» وزیر خارجه بحرین نیز مدعی شد که اقدام استرالیا در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها را زیر پا نمی‌گذارد! این اقدام استرالیا ضرری به خواسته فلسطینی‌ها در خصوص اینکه قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین باشد، نمی‌رساند. هم چنین این مسأله با طرح صلح عربی در تضاد نیست.

در همین راستا «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: اساسا بحرین روابط بسیار تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارد. اخیرا استرالیا اعلام کرده است که سفارتحانه خود را از تل‌آویو به بیت المقدس منتقل خواهد کرد و بحرین از این اقدام استقبال کرد.

وی در بخش دیگری از سخانش افزود: وزیر خارجه بحرین در اظهاراتی گفت که انتقال سفارتخانه کشور‌های خارجی به بیت‌المقدس ارتباطی با فلسطین و مسئله اشغال فلسطین ندارد و این نشان می‌دهد که بحرین در واقع به ابزار فشاری در دست رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین تبدیل شده است.

برای نمونه اگر بخواهیم به روند مذاکرات عادی سازی روابط اشاره‌ای بکنیم پی می‌بریم که بحرین تنها گوشه‌ای از این پازل به شمار می‌آید. سفر اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، سفر رئیس ارتش اسرائیل و سفر وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی به امارات همه این‌ها در چارچوب تلاش کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای برقراری رابطه آشکار با رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که در سال 2019 سفارتخانه‌های اسرائیل در کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز افتتاح خواهد شد.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دستور طرح‌های اعمال شده خاورمیانه قرار گرفته است؛ پروژه‌ای که در ابتدا با هدف مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی و در گام بعد این رژیم بتواند، کشتار مردم مظلوم سرزمین‌های اشغالی را با قدرت ادامه دهد. در سوی دیگر هم به سازمان ملل و نهاد‌های غربی این اجازه را خواهد داد که طرح‌های ناعادلانه بیشتری را علیه فلسطین تصویب کنند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار