سردار علاماتی خبر داد؛

رونمایی از سامانه سجای دفاع مقدس

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از رونمایی سامانه سجای دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۳۲۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳ - 20December 2018

رونمایی از سامانه سجای دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در جلسه اسناد، تاریخ شفاهی و کتابخانه مجازی دفاع مقدس که پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه 29 آذرماه) در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: در مسیر شهدا قرار گرفتن و متصل به حبل‌الله بودن راه رستگاری است.

وی با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دفاع مقدس سرفصل نو به ما ارائه می‌کند، افزود: یادگاران دوران دفاع مقدس که آن دوران را درک کرده‌اند، باید وقایع و حقایق جنگ تحمیلی را روایت کنند؛ به گونه‌ای که واقعیات تحریف نشود.

علاماتی به سیاست‌های کلی بخش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس پرداخت و موضوع اسناد را یکی از مباحث اصلی این سازمان برشمرد و ادامه داد: اسناد غریب و بی‌زبان هستند در حالی که در دلشان نکاتی دارند که اگر به فرموده مقام رهبری آن را بشکافیم ما را به ایده‌ها و اندیشه‌های جدیدی می‌رساند که تا به حال برای ما گشوده نشده است و منشا یک حرکت در جامعه می‌شود و نشر پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بر مبنای استانداردهای ملی و بین‌المللی چهار موضوع را در دستور کار دارد، عنوان کرد: جمع آوری، پردازش و توصیف، نگهداری و ماندگاری و خدمات‌دهی آسان و راحت برای نشر از جمله آن است.

علاماتی با اشاره به تشکیل شورای اسناد در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دوران دفاع مقدس، گفت: این شورا دارای 18 عضو تام‌الاختیار کشوری و لشکری است که ضمن بیان شرح وظایف برای تمام دستگاه‌های ذی‌نفع و مجری برای رسیدن به یک هدف یکنواخت فعالیت می‌کنند.

وی به سلایق و آسیب های متعدد که متوجه اسناد هستند، اشاره کرد و افزود: عده ای این گنج را در اختیار گرفته و مانع نشر آن هستند که باید با ایجاد تعامل بستری را فراهم کنیم که این گنج به عنوان بسته های قوی مستدل در اختیار محققین، هنرمندان، راویان، کاربران فضای مجازی و ... قرار بگیرد و این امر مهم، جزو وظایف کمیته های استانی است که باید به طور قوی این موضوع را پیگیری کنند.

علاماتی در ادامه از رونمایی سامانه سجای دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آینده‌ای نه‌چندان دور خبر داد و گفت: این نرم افزار شامل اسناد مکتوب و غیر مکتوب خواهد بود که مقدمات اولیه آن انجام شده است و آمادگی این را داریم که لینکش را در اختیار استانها قرار دهیم.

این مسئول اضافه کرد: همچنین بسترهای این کار و چارچوب ها و فرمت ها و محورهای کاری آن در مراکز استانها مشخص شده است.

وی در ادامه یکی از دغدغه های اصلی را تاریخ شفاهی دانست و افزود: تاریخ شفاهی یک کتاب سند و مرجع است که به عنوان یکی از رشته های حوزه تاریخ نگاری مورد توجه قرار گرفته است.

علاماتی به اهمیت تاریخ شفاهی پرداخت و از آن به عنوان اولویت های دفاع مقدس یاد کرد و گفت: برای اینکه آسیب نبینیم به تعداد رزمندگان استان در دفاع مقدس باید تاریخ شفاهی داشته باشیم؛ چراکه هر چه از این موضوع بیشتر فاصله می گیریم مشکل ما بیشتر و دسترسی ها کمتر می شود.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از راه اندازی شورای تاریخ شفاهی دفاع مقدس خبر داد و افزود: در پی این هستیم که با سیاستگذاری در این فضا با ایجاد یک موج، عقب ماندگی را جبران کنیم.

علاماتی بر ضرورت وجود کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در استانها تأکید کرد و ادامه داد: در حوزه کتابخانه سیاستگذاری کرده و 12 هزار کتاب به کتابخانه ملی هدیه کردیم.

وی با بیان اینکه هدف ما نشر ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس است، ایجاد کتابخانه مجازی و دیجیتال را کمک به رسالت مهم ترویج این فرهنگ برای همگان عنوان کرد و افزود: با پای کار آوردن سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی می‌توان به این هدف مهم دست پیدا کرد.

انتهای پیام/  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار