روحانی در جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه؛

تلاش برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه ضروری است

رئیس جمهور تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه را ضروری خواند و گفت: در این مسیر باید همکاری‌های بانکی و مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری تقویت شود.
کد خبر: ۳۲۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ - 20December 2018

تلاش برای تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه ضروری استبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز (پنج‌شنبه 29 آذرماه) در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، با تاکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط با ترکیه در عرصه‌های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، گردشگری و علمی است، اظهار داشت: تهران از توسعه بیش از پیش روابط دو کشور کاملاً استقبال و از هرگونه همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت: در این مسیر تقویت همکاری‌های بانکی و ساز و کارهای موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه‌های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیک‌تر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه‌گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.

روحانی اظهار داشت: باید روابط دو کشور به جایگاهی برسد که در شان دو ملت همسایه و برادر و نیز ظرفیت‌های بزرگ همکاری در ایران و ترکیه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور، تصریح کرد: ظرفیت‌ها در این حوزه به نحوی است که می‌توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم.

روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت‌های بی‌رویه را تهدید جمعی دانست و بر همکاری مشترک در این زمینه تأکید کرد.

روحانی همچنین ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه برقراری روابط نزدیک‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی چون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می‌تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد.

رئیس جمهور همچنین به همکاری‌های دو جانبه و سه جانبه ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره کرد و گفت: این مذاکرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.

روحانی همچنین به شرایط سخت مردم مظلوم یمن و لزوم کمک به برقراری صلح پایدار در این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه می‌تواند در روند صلح و مذاکرات یمنی - یمنی نقش آفرینی کند و در زمینه افزایش کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن اقدام نماید.

وی  همچنین تسریع در تشکیل پنجره واحد گمرکی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مصمم هستیم از فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور و رفع مشکلات احتمالی، حمایت کنیم.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت در کنار مردم و دولت ترکیه بوده و امروز خوشحالیم که در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران، دولت و ملت ترکیه نیز در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

اردوغان: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می‌داند

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این جلسه تشکیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه را در دوره‌ای که آمریکا تحریم علیه ایران را افزایش داده است حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همکاری را فعال سازیم.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو کشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند.

اردوغان با تاکید بر اینکه همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و هستیم، گفت: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می‌داند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مذاکرات، به همکاری دو کشور در مسایل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: به نتیجه رسیدن روند آستانه درباره سوریه با همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه، نمونه‌ای از همکاری موفق برای صلح پایدار در منطقه است و باید در مقابل مداخله خارجی در این روند ایستادگی کنیم.

اردوغان مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در عراق و کمک به حل و فصل بحران یمن را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بحران یمن باید هرچه زودتر از مسیرهای دیپلماتیک و همکاری‌های چندجانبه خاتمه یابد و در این مسیر نیز به همکاری های خود با ایران ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها