شکستن استخوان‌های شیطان در «شام»

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اگر چه به باور خیلی از افراد ناممکن به نظر می‌رسید اما این اقدام بارقه‌های امید را دل مخالفان سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا روشن کرد.
کد خبر: ۳۲۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ - 22December 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حنیف غفاری در یکی از روزنامه‌های کشور نوشت: انتشار اخبار مربوط به خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه، شوک سنگینی به تروریست‌های تکفیری مورد حمایت غرب و بازیگرانی مانند عربستان سعودی وارد کرده است. از سوی دیگر، چنانچه روزنامه گاردین و دیگر منابع غربی گزارش داده‌اند، ترامپ دستور خروج هفت هزار نیروی آمریکایی از افغانستان را نیز صادر کرده است. مجموع این موارد منجر به استعفای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا شده است. از سوی دیگر، چند مقام ارشد پنتاگون نیز طی روز‌های آتی از سمت خود کناره گیری خواهند کرد.

واقعیت امر این است که ایالات متحده آمریکا دیگر توان پرداخت هزینه‌های تصاعدی شکست در سوریه و به طور کلی منطقه را ندارد. دمشق، صنعا و حتی کابل هر یک به نقطه آشکارساز شکست سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا تبدیل شده است. در حال حاضر، ترامپ تنها در صدد آن است که هزینه‌های بالا بردن پرچم سفید شکست در این مناطق را کاهش دهد، زیرا او و همراهانش راه چاره دیگری را در این خصوص نمی‌بینند. بازی خونین و خطرناکی که اوباما در سال 2011 میلادی در سوریه کلید زده بود دارد به پایان می‌رسد! هر چند توطئه‌های واشنگتن در منطقه شامات ادامه خواهد داشت، اما خروج نیرو‌های آمریکایی به معنای برهم ریختن پازلی است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی از حدود هفت سال قبل و به صورت مشترک علیه دولت و ملت سوریه و متعاقبا ملت‌های منطقه چیده بودند.

صورت مسئله در سوریه کاملا مشخص است! رسانه‌های غربی صراحتا از شکست غرب و ارتجاع عرب در سوریه خبر می‌دهند. گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه هر روزه خود را در موقعیتی سخت‌تر و تنگنایی بیشتر می‌بینند. روندی که تا نابودی مطلق گروه‌های تکفیری ادامه خواهد یافت. با خروج نیرو‌های آمریکایی، ستون فقرات تروریسم تکفیری در سوریه در هم شکسته خواهد شد. موضوعی که به شدت مهره‌های متوحش آمریکا مانند محمد بن سلمان ـ ولیعهد سعودی ـ را نگران ساخته است. اگر سوریه تا دیروز تنها نماد پایداری در برابر دشمنان قسم خورده جبهه مقاومت بود، امروز به صورت همزمان به نماد «پایداری و پیروزی» تبدیل شده است.

تصمیم اخیر ترامپ نه یک تصمیم احساسی، بلکه محصول و خروجی هفت سال ناتوانی و سرانجام شکست آمریکا در سوریه بوده است.

این دقیقا همان مسیری است که ایالات متحده آمریکا باید در یمن نیز طی کند! در کشور یمن، تجاوز آل سعود و متحدانش علیه ملت مظلوم و بی دفاعی که تنها سلاحشان «ایمان» و «اعتقاد به عدم مداخله اجانب» است حدودا سه سال و نیمه شده است. عربستان سعودی تصور می‌کرد در عرض 10 روز خواهد توانست صنعا و عدن را به کنترل کامل خود در آورده و نظام مردمی شکل گرفته در یمن را سرنگون کند اما نتیجه تجاوز سعودی‌ها، چیزی جز شکست سنگین ریاض و هلاکت تعداد زیادی از نیرو‌های متجاوز و از همه مهم تر، بقای انقلاب یمن نبوده است.

صنعا و عدن و مارب امروزه به نماد‌های شکست واشنگتن و آل سعود در یمن تبدیل شده‌اند. حتی کاخ سفید و ریاض با بهره گیری از کمک‌های القاعده نیز نتوانسته‌اند اقدامی در خصوص مصادره انقلاب ملت یمن و نابودی این حرکت عظیم مردمی صورت دهند. واشنگتن در فاز بعدی ناچار خواهد شد با کوله باری از هزینه‌های مالی، نظامی و استراتژیک و با شکستی سخت، پایان جنگ یمن را اعلام کند. عقب نشینی دشمنان مقاومت یمن در جریان مذاکرات اخیر استکهلم بیانگر حقایقی است که نه تنها امثال دونالد ترامپ، بلکه رسانه‌های وابسته به جریان سلطه نیز قدرت کتمان و تحریف آن را ندارند. حقایقی از جمله شکست مطلق آمریکا و متحدانش در منطقه که آثار و عواقب آن در آینده‌ای بسیار نزدیک نمایان خواهد شد.

منبع: روزنامه رسالت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار