سید ابوالحسن نواب:

ایران اسلامی در تدوین قانون اساسی مترقی و پیشرو عمل کرده است

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: انقلاب اسلامی ایران در بحث احترام به ادیان ابراهیمی مترقی عمل کرده و از همان ابتدا سعی کرده تا پیروان ادیان توحیدی را در چرخه قدرت حضور پیدا کنند.
کد خبر: ۳۲۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ - 22December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سی‌ و ششمین نشست «شنبه‌های انقلاب»، جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب کبیر اسلامی با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با شعار «انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی» صبح امروز (شنبه اول دی ۱۳۹۷) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

«سیدابوالحسن نواب» رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ابتدای این ست درباره جایگاه ادیان توحیدی در دکترین انقلاب اسلامی اظهار داشت: قرآن اعتقاد به ادیان را حزیی از ایمان می‌داند. علامت مومن این است که به قرآن ایمان آورده و به همه کتاب هایی که از سوی خدا نازل شده ایمان بیاورند. پیامبر خود به خدا و کتاب‌هایی که پیش از آن نازل شده ایمان آورده است. ما زرتشت را پیامبر مسلم خداوند و اوستا را کتاب آسمانی ایشان می‌دانیم و باید به این پیامبر الهی معتقد باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: ایران از قدیم مهد ادیان بوده و نقشش در گسترش ادیان تاثیرگذار بوده است. کوروش در بابل عراق فضایی ایجاد کرد تا یهودیان در آن با آرامش زندگی کنند. کتاب تلموت بابلی یهودیان که از کتب مهم یهودیان از موارد این خدمات است. شاه عباس صفوی نیز به ارامنه خدمت بزرگی کرده است. برادران ارامنه از مهمترین حامیان انقلاب اسلامی هستند. زرتشتیان جزء جدایی ناپذیر پیکره ایران اسلامی هستند تا جایی که مسلمان می‌تواند به نماینده زرتشتی در شورای شهر رای بدهد.

نواب در ادامه توضیح داد: قانونی اساسی ایران به همه اقلیت‌های دینی حق رای و حضور در مجلس داده است که این نشان دهنده پیشرو بودن قانون اساسی ماست. این یعنی احترام به حقوق اقلیت‌های دینی در کشور؛ لذا اقلیت‌های دینی باید در چرخه قدرت و فضای سیاسی حضور داشته باشند.

ریس دانشگاه ادیان و مذاهب قم درباره دستاوردهای انقلاب گفت: ایجاد گفت‌وگو بین ادیان ابراهیمی و مذاهب مختلف توحیدی در جهان دستاورد انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال استقرار انقلاب اسلامی است. دستاورد دوم انقلاب گسترش مطالعات ادیان است. ما در هیچ جای جهان دانشگاه ادیان نداریم و ایران اسلامی تنها کشوری است که دانشگاه جامع ادیان تاسیس کرده و فعالیت می‌کند. این دانشگاه ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی را مورد مطالعه قرار داده است. گسترش ادیان ابراهیمی و ایجاد مطالعات بینارشته‌ای از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بحث ادیان است.

وی در ادامه تصریح کرد: بزرگترین پایگاه گفت‌وگوی ادیان در جهان کشور اسلامی ایران است که در همه تاریخ و بخصوص بعد از انقلاب برای ادیان ابراهیمی و پیروان آنها احترام قایل است و حقوق شهروندی آنها را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار