یادداشت/

وقتی آجیل شب یلدا از رسانه ملی حذف می‌شود!

رسانه ملی در شب یلدا، مثل سنوات قبل از شبکه‌های مختلف، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده بود تا لذت دورهمی خانواده‌ها را دو چندان کند، اگر از کم و کیف و محتوای برنامه‌ها برای مخاطبان بگذریم چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب کرده بود، تقریبا حذف آجیل از سفره‌آرایی شبکه‌های تلویزیونی در طولانی‌ترین شب سال بود.
کد خبر: ۳۲۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ - 22December 2018

وقتی آجیل شب یلدا از رسانه ملی حذف می‌شود!گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: از دیرباز جشن شب یلدا میان ایرانیان مرسوم بوده است شاید مدت زمان اختلاف بلندترین شب سال با شب‌های دیگر تنها یک دقیقه باشد، ولی همین زمان اندک، بهانه‌ای بوده است که خانواده‌ها را دور هم جمع کند و این فرهنگ سینه به سینه منتقل شود، این سنت دیرین و ماندگار در بین مردم با خوراکی ها‌ی مختلف و آجیل و انار و هندوانه و... شناخته می‌شود.

بدون تردید مهمترین مسئله‌ای که در شب یلدا ازگذشته دور تا به حال مرسوم بوده، دورهمی خانواده‌ها بخصوص جمع شدن آن‌ها در منزل بزرگتر‌ها بوده است، اما در کنار این دید و بازدید‌های شب یلدایی و تفال به دیوان حافظ، تدارک میوه و آجیل از سوی میزبان هم در کنار نوشیدن چای داغ اولین شب زمستان، جذابیت این شب را بخصوص برای کوچکتر‌ها در کنار بزرگتر‌های فامیل دوچندان کرده است.

چند سالی هست که قیمت برخی خوراکی‌ها و تنقلات تصاعدی افزایش پیدا کرده است و در این میان آجیل هم از آن دسته مواردی بوده که چه در شب عید نوروز و چه شب یلدا از این امر مستثنی نبوده و به عنوان یک چالش، فکر خانواده های ایرانی را به خود درگیر کرده است.

آجیلی که در روزگاری نه چندان دور در خانواده‌ها و مخصوصا خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ ها به وفور پیدا می‌شد، الان به جایی رسیده که می‌گویند در ملاعام استفاده و حتی نشان داده نشود مبادا بچه ای ببیند و هوس خوردن آجیل کند!

امسال در شب یلدا، همانند سنوات قبل رسانه ملی از شبکه‌های مختلف، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده بود تا لذت دورهمی خانواده‌ها را دو چندان کند و تاحدی هم توانسته بود از پس این کار برآید، اگر از کم و کیف برنامه‌های صداوسیما که در شامگاه 30 آذر تا نخستین ساعات بامداد اول دی ادامه داشت، بگذریم؛ چیزی که بیشتر جلب توجه می کرد، تقریبا حذف آجیل از سفره آرایی شب یلدای شبکه های مختلف تلویزیون بود. شبکه شما با برنامه «ترانه‌باران» که برنامه نسبتا پرمخاطبی است با حضور فریدون آسرایی «خواننده» و ارتباط با مراکز استان‌ها برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته بود، و جالب اینکه چه دستوری و چه خودجوش، آنچه که به چشم می آمد حذف آجیل در سفره شب یلدایی این برنامه و استان‌هایی که ارتباط زنده با برنامه ترانه‌باران داشتند، بود. در بخشی از برنامه نیز فریدون آسرایی هم به مزاح خطاب به مجری برنامه گفت: «یادش بخیر روزگاری ما آجیل می‌خوردیم.»

کار رسانه ملی در عدم استفاده از آجیل در برنامه‌های پرمخاطب شب یلدا می‌توان گفت ارزشمند بود، چرا که بسیاری از خانواده‌ها امروز بخاطر مسائل اقتصادی برای تهیه برخی از لوازم و مایحتاج زندگی خود با مشکل روبه رو هستند. چه برسد به تهیه آجیل و قیمت نجومی اش که به نوعی الان با ادبیات امروز لاکچری شده است.

نکته اینجاست که این همراهی و درک کردن به موقع رسانه ملی و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در شرایط کنونی، سیاه‌نمایی و فرافکنی نیست، بلکه برشی از واقعیت کنونی جامعه است که تک تک ما در آن زندگی می‌کنیم و اینجاست که مسئولان نباید به راحتی از کنار آن بگذرند و تنها بسنده به این جمله کنند که میوه و آجیل به اندازه کافی موجود است. آیا در سبد خانوار، خانواده های ایرانی هم موجود است؟ در واقع متولیان و مسئولان باید این دغدغه را داشته باشند که مبادا در سال‌های آینده چالش انار و ... را هم در شب یلدا در کنار آجیل داشته باشیم، هر چند متاسفانه تهیه انار و هندوانه و... اکنون هم برای بسیاری از اقشار جامعه مقدور نیست!

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار