یادداشت/ مهدی احمدی

تبدیل تهدید به فرصت‌ در فضای مجازی با دیپلماسی رسانه‌ای

تهدیدهای فضای مجازی را باید تبدیل به فرصت‌های طلایی کرد؛ تولید محتوای متناسب با این شبکه‌ها و آموزش دادن به مدیران رسانه‌ها، پشتیبانی دولت و کمک سازمان‌های مربوطه می‌تواند تهدیدهای موجود در فضای مجازی را به فرصت‌ تبدیل کرد.
کد خبر: ۳۲۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 01January 2019

گروه بین‌الملل دفاع پرس- مهدی احمدی؛ انقلاب توییتری انقلابی‌ است  که در کشور‌های عربی طی سال‌های اخیر اتفاق افتاد و باعث شد که حکومت‌های وابسته به کشور‌های غربی سقوط کنند. اگر چه به دلیل نبود رهبری قوی این انقلاب‌ها به بیراهه رفتند، ولی به جرات می‌توان گفت که رسانه‌های نوظهور مانند شبکه اجتماعی توییتر جز مهمترین عوامل رسانه‌ای در این انقلاب‌ها بوده است و به همین خاطر بعد‌ها به این جریان رسانه‌ای انقلاب توییتری نیز گفتند.

جنگ بین سیستم عامل‌های پیشرو در زمینه رسانه‌های اجتماعی در سال 2018 همچنان ادامه دارد و فیسبوک با وجود اختلافات و رسوائی‌های متعدد که در طول سال‌های گذشته با آن روبه‌رو شده بود همچنان در صدر شبکه‌های اجتماعی در جهان قرار دارد.
ازانقلاب کاست تا انقلاب‌های توییتری
ازانقلاب کاست تا انقلاب‌های توییتری
با توجه به این آمار و ارقام که در سال 2018 در سایت digital information world منتشر شده است؛ پی می‌بریم که شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر جز مهمترین عناصر ارتباطی در جهان محسوب می‌شوند که کنترل این شبکه بسیار سخت است برای همین می‌توان از این شبکه‌ها به عنوان تهدید برای امنیت ملی هر کشوری نام برد. به همین دلیل یکی از مهمترین کار‌ها برای هر دولتی شناخت این فضا و تبدیل تهدید این شبکه‌ها به فرصت است.

جوانی که امروز مجهز به ابزار زبان انگلیسی، علوم دانشگاهی و اینترنت است دیگر مدیریت و کنترلش راحت نیست و دیگر نمی‌توان او را محدود و منزوی ساخت؛ چرا که نسل جوان امروز مطالبات به حقی دارند؛ بنابراین در تلاش است تا اوضاع و احوال زندگی و جامعه خود را اصلاح کند. این تحول فرهنگی و اجتماعی در نسل جوان با قدرت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، توان این نسل جوان را بیش از بیش کرده است و اگر کنترل، مدیریت و پاسخ گویی صورت نگیرد به یک تهدید برای حکومت‌ها تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران تقربیا 100 شبکه تلویزیونی و رادیویی دارد که نسبت به چهل سال پیش هم از لحاظ کمی و کیفی گسترش یافته است که محتوای متناسب با اهداف جمهوری اسلامی در سراسر جهان منتشر می‌کنند، اما مهمترین ضعف رسانه‌های ایران در در سال‌های اخیر عدم درک ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای متناسب با این فضا بوده است. این در صورتی است که دشمنان اسلام و ایران، بیشترین استفاده را از ظرفیت این شبکه‌ها دارند.

برای نمونه در اتفاقات منا و همجنین در اعتراضات سال 1396 عربستان سعودی بیشتر هشتگ‌ها علیه نظام مقدس اسلامی در توییتر منتشر و تبدیل به ترند در این شبکه کرد و همچنین باید به گروه تکفیری داعش اشاره کرد که بیشترین استفاده از شبکه‌های اجتماعی الخصوص توییتر صورت گرفته است. به گونه‌ای که در سال 2008 گروه تکفیری داعش 2 حساب کاربری در توییتر داشته، ولی در سال 2014 حساب‌های کاربری به حدود 12 هزار حساب می‌رسد.

حساب‌های ایجاد شده در یک سال برای گروه تکفیری داعش
ازانقلاب کاست تا انقلاب‌های توییتری

پشتیبان گروه تکفیری داعش در شبکه اجتماعی توییتر
ازانقلاب کاست تا انقلاب‌های توییتری

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران اعم از تلویزیون و رادیو و خبرگزار‌های اگر چه از این فضای مجازی استفاده می‌کنند، اما تولیدات آن‌ها متناسب با این فضا نیست؛ چرا که برنامه سازی و تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی کاملا متفاوت با برنامه سازی برای تلویزیون و رادیو است. شناخت درست از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و نوع کارکرد تعریف شده است. برای هر کدام این شبکه‌ها به عنوان مثال: توییتر به شدت کاربر محور است و حتی قالب و ابزار‌هایی که در این شبکه وجود دارد بر اساس نیاز‌های کاربر و به درخواست آنان اضافه شده است؛ درحالی‌که شبکه‌های اجتماعی دیگر قالبی از پیش تعیین شده دارند و سیاست گذاری‌های خود شبکه را نسبت به نیاز کاربر در اولویت قرار می‌دهند.

تولید محتوای متناسب با این شبکه‌ها، آموزش دادن به مدیران رسانه‌ها، پشتیبانی دولت و کمک سازمان‌های مربوطه می‌تواند باعث شود تا از این فضای به وجود آمده همزمان با حضور معنوی و مستشاری منطقه، در دپیلماسی رسانه‌های مانند دپیلماسی سیاسی و نظامی عمل کرد. این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که ما به تاکیدات رهبری معظم انقلاب در این حوزه عمل کنیم و آن را جدی بگیرم تا تهدید پیش آمده را به فرصت و آن هم با هزینه بسیار کمتر تبدیل کنیم.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار