معاونت فرهنگی و امور رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

شیراز مهیای پایتختی کتاب ایران است

مهدی امیدبخش با بیان اینکه عزم جدی فارس برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی و جود دارد، گفت: زمینه لازم جهت معرفی شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران مهیا شده است.
کد خبر: ۳۲۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸ - 23December 2018

شیراز مهیای پایتختی کتاب ایران استبه گزارش دفاع پرس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، «مهدی امید بخش» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیرامون پایتختی کتاب ایران ضمن ارائه آمار مقایسه‌ای سال ١٣٩٣ تا ١٣٩٥ در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: در جریان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، یکی از موارد خواسته شده از هر شهر، مجموعه طرح و برنامه هایی است که برای ترویج کتابخوانی به اجرا گذاشته شده و یا تسهیلات اجرای آن چیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر شهر در کنار گزارشی از فعالیت ها، ظرفیت ها و هماهنگی ها به معرفی و تبین برنامه خود برای ترویج کتابخوانی می پردازد افزود: از سال ١٣٩٣ از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر ایران برگزار شده که تاکنون شهرهای اهواز، در سال ٩٣، نیشابور در سال ٩٤ ،بوشهر در سال ٩٥ و کاشان در سال ٩٦ این عنوان را به دست آورده اند.

امید بخش در پاسخ به این پرسش که چرا شیراز تاکنون نتوانسته به این عنوان دست پیدا کند، گفت: در این میان شیراز علی‌رغم برنامه های مدونی که در این فرایند و با رویکرد شهروند محوری در طی این چند سال انجام داده و چشم انداز پنج ساله را برای آن ترسیم کرده، اما به دلیل آنچه می توان از آن به عنوان خواستگاه و دغدغه فرهنگی نام برد همچنان به این مهم دست نیافته است؛ هرچند که اعتبار و نام شیراز همواره با فرهنگ و هنر و ادب گره خورده است، اما عدم تحقق این مهم صرفا به عنوان پایتختی کتاب ایران، نمی تواند کوچکترین تاثیری در عزم و اراده و انجام پروژه های ترویجی کتاب و کتابخوانی و هدف اصلی ما در فارس بوجود آورد.

این مقام فرهنگی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای انجام هرچه بهتر ترویج کتابخوانی می توان پیشنهاد کرد، گفت: در این بین حضور و همراهی دستگاه های فرهنگی مانند شهرداری ها، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل بهزیستی، سازمان صنعت و معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و ... همگی می‌توانند در کسب این عنوان تاثیرگذار باشند.

امید بخش در ادامه با ارائه آمار و پیشینه انتخاب شهرها به عنوان پایتختی کتاب افزود: در سال ١٣٩٣ از بین ٦٣ شهر کاندید عنوان، شهر اهواز انتخاب شد. در سال ١٣٩٤ از بین ٩٩ شهر ، نیشاپور به این عنوان دست یافت و در سال ١٣٩٥ از بین ١٠٣ شهر ، بوشهر به این موفقیت نائل شد.

معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه های ارسالی در این خصوص باید حاوی معرفی مجموعه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یکسال و حداکثر دوسال با مشارکت همه اجزای صنعت نشر و مشارکت همه نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، مشارکت سازمانهای غیر دولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی باشد.

امیدبخش افزود: در این راه حضور فعالان، مفاخر و مشاهیر، هنرمندان شاخص کاملا موثر است و با در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان کودک و نوجوان و البته با رویکرد اثر بخشی خلاقانه و پایدار باشد.

وی در ادامه در خصوص میزان مشارکت شهرستان های فارس در این زمینه افزود: در سه سال گذشته سروستان، اوز، رستم، فسا، فیروزآباد، ممسنی، ارسنجان و شیراز در این زمینه فعالیت چشمگیری داشتند که باعث شد فارس از لحاظ تعداد شهرهای شرکت کننده در سال ٩٥ پس از استان های اصفهان، بوشهر و تهران در رتبه چهارم قرار بگیرد.

امیدبخش در پایان گفت: شیراز در سال ٩٤ در بین ٥ نامزد نهایی پایتختی کتاب قرار گرفت، در سال ٩٥ شهر اوز در بین سه شهر نهایی پایتختی کتاب قرار گرفت و عنوان شهر خلاق کتاب را از آن خود کرد و شهر صدرا در سال ٩٦ موفق به کسب عنوان شهر خلاق در زمینه ترویج کتابخوانی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار