رئیس سازمان حج و زیارت:

دیه شهدای مسجد الحرام پرداخت شد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه طرف سعودی، دیه شهدای مسجد الحرام را به نمایندگی ایران پرداخت کرد، گفت: چک غرامت شهدای منا به دفتر نمایندگی سعودی در سازمان ملل تحویل داده شده، اما رقم آن مشخص نشده است.
کد خبر: ۳۲۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ - 24December 2018

غرامت شهدای ایرانی مسجدالحرام پرداخت شدبه گزارش‌ گروه اجتماعی دفاع پرس، ‌«علیرضا رشیدیان» رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد دستاورد‌های حج ۹۸ اظهار داشت: در مذاکرات دو کشور ایران و عربستان که برای برنامه ریزی حج سال ۹۸ بنا به دعوت عربستان برگزار شد،‌ پیشنهادات برای طرف عربستانی ارسال شد و سپس در مذاکرات کارشناسی با این کشور، محور‌های آسیب‌شناسی حج سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در جلسه‌ای با حضور وزیر سعودی، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید.

وی افزود: تفاوت این مذاکرات با حج سال قبل این بود که در یک روز با طرف سعودی به تفاهم رسیدیم؛ زیرا محور اصلی مذاکرات تامین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی بود که مورد تأیید طرف سعودی قرار گرفت. محور بعدی آسیب شناسی تفاهم نامه سال های گذشته بود و در این مذاکره پیگیری وضعیت شهدای مسجد الحرام و منا از دیگر محور‌های مذاکرات بود.

رشیدیان بیان کرد: درموردموضوع شهدای مسجدالحرام غرامت این شهدا را طرف سعودی به نمایندگی ایران در سازمان ملل پرداخت کرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: درباره پیکرهای آن دسته از شهدای منا که در عربستان بودند، نیز محل دفن پیکرهای پنج نفر از ۱۰ نفر به صورت قطعی مشخص شد و پنج نفر بعدی ۵۰ درصد کار تشخیص هویت‌شان انجام شده است.

وی گفت: باید دفتر نمایندگی سازمان حج در عربستان تاسیس شود تا حجاج ایرانی در زمان ورود به عربستان با معطلی‌ رو به رو نشوند که ایران درخواست کرد کار انگشت نگاری را خودش انجام دهد و خوشبختانه در این زمینه به تفاهم نیز رسیدیم، همچنین استقرار مترجم در مراکز درمانی عربستان، زمان حرکت کاروان ایرانی برای رمی جمرات متناسب با شرایط آب و هوایی و مسائل شرعی، نیز مورد بررسی قرار گرفت که به تفاهم رسیدیم.

رشیدیان در ادامه افزود: تامین امنیت اولین بند مذاکرات بود که طرف سعودی به این امر ملزم شده است و در ایام حج ۱۰ نفر از همکاران وزارت خارجه برای پیگیری وضعیت حجاج اعزام خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره غرامت شهدای مسجد الحرام گفت: چک شهدای منا به دفتر نمایندگی سعودی در سازمان ملل تحویل داده شده، اما رقم آن مشخص نشده است.

وی درباره سخت‌گیری‌های کشور عربستان هشدار داد و افزود: طبق تفاهمی که بین دو کشور صورت گرفته است، باید اسامی خبرنگاران و تجهیزاتی که قرار است وارد عربستان شود از قبل اعلام شود. طرف عربستانی در مذاکرات اظهار می‌کرد که سخت‌گیری‌ها در ورود تبلت و لب‌تاب خبرنگاران به عربستان مسائل امنیتی است، اما بنا شد به آن رسیدگی شود.

رشیدیان درباره انگشت نگاری از حجاج گفت: این امر یک مسئله طبیعی است و در کل کشور‌های دنیا وجود دارد ولی ایران اعلام کرده که آمادگی دارد فایل‌های انگشت نگاری حجاج ایرانی را قبل از اعزام ارسال کند که مورد موافقت طرف سعودی نیز قرار گرفت.

وی گفت: قطار مدینه و مکه در عربستان به تازگی راه اندازی شده است که قیمت آن برای حجاج ایرانی بسیار بالاست و باید این مشکل نیز مورد بررسی دو طرف ایرانی و عربستانی قرار بگیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه اضافه کرد: حج موقعیت بسیار خوبی برای گسترش تعاملات کشور‌های مسلمان است و می‌تواند اقدام خوبی در زمینه حل مشکلات سیاسی باشد. با دولت و ملت عربستان دشمنی نداریم، اما مواضع ایران در دفاع از حقوق کشور‌ها مشخص است.

وی اظهار کرد: زمان برگشت حجاج مشخص نشده است، ولی ۱۷۰ هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه اصلاح کرده‌اند و از نیمه تیر ماه ۹۸ اعزام‌ها شروع خواهد شد.

رشیدیان درباره اولویت‌های اعزام ۹۸ گفت: پس از مشخص شدن هزینه ثبت نام حج، اولویت‌ها اعلام و سپس فراخوان داده خواهد شد.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار