معرفی کتاب؛

«درآمدی بر دفاع دانش بنیان، در اندیشه امام خامنه‌ای»

کد خبر: ۳۲۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 25December 2018

«درآمدی بر دفاع دانش بنیان، در اندیشه امام خامنه‌ای»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران برای پویایی بیشتر و حضور حداکثری در مناسبات سیاسی خارجی نیازمند به تقویت حوزه دفاعی است. هر چقدر در این زمینه رشد داشته باشیم سبب ایجاد هیمنه ایران اسلامی در دل دشمنان خواهد شد اما توانمندسازی دفاعی ایران اسلامی مراتب و ویژگی‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شود.

چرا که ترسیم نقشه راه باید از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و مسیرهای محقق شدن برنامه‌های دفاعی توسط ایشان صورت می‌گیرد و مسئولین حوزه دفاعی باید در این مسیر حرکت کنند. از همین جهت تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری در اوضاع کنونی ضروری است. انتشارات «دفاع» با این هدف اقدام به انتشار مجموعه آثاری تحت عنوان «تبیین اندیشه دفاعی» کرده است که می‌تواند حرکت به سمت هدفی غایی که رهبر انقلاب انتظار دارد را روشن کند. کتاب «درآمدی بر دفاع دانش بنیان، در اندیشه امام خامنه‌ای»  نیز یکی از کتاب‌های این مجموعه است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«هنگامی که اندیشمندان سیاسی درباره منابع قدرت دولت‌ها سخن می‌گویند، توان نظامی و قدرت نیروهای مسلح یک دولت را عنصر اساسی در معادله قدرت بیان کرده و نسبت به  سایر منابع همچون موقعیت جغرافیایی، توان اقتصادی، علم و جمعیت آن را مهم‌ترین مؤلفه در اعمال قدرت دولت در عرصه ملی و بین‌المللی قلمداد می‌کنند. در دوران مدرن و با درک  بیشتر اهمیت و جایگاه قدرت ملی از سوی ملت‌ها و دولت‌ها، شاهد گسترش روی کرده‌ای نظری و عملی پیرامون آن نیز بوده‌ایم روی کرد نظر با محوریت دانشمندان و نظریه پردازان خود را در قالب نظریه پردازی‌هایی پیرامون مفهوم قدرت و قدرت ملی نشان می‌دهند و روی کرد عملی با محوریت حکومت‌ها و دولت‌ها به اجرا در می‌آیند.

با مروری بر اندیشه‌های راهبردی مقام معظم رهبری شاهد اهتمام به مفهوم قدرت ملی از هر دو منظر نظری و عملی هستیم. در حقیقت راهبردها و سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) که الهام  یافته از مکتب دفاعی اسلام ناب محمدی (ص) است، قراردارد. لذا کنکاش در اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای جهت احصاء و راهبردی نمودن استراتژیهای دفاعی مناسب در مقابله با تهدیدها و تهاجم دشمنان انقلاب جزء وظایف و مأموریت‌های ذاتی مسئولان، محققان و کارکنان نیروهای مسلح می باشد. به همین مناسبت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشت‌یبانی نیروهای مسلح  بر خود لازم دانسته تا به این مأموریت خطیر و وظیفه ذاتی توجه نموده و به آن بپردازد.»

کتاب «درآمدی بر دفاع دانش بنیان، در اندیشه امام خامنه‌ای» در چهار فصل «مبانی، مفاهیم، مولفه و شاخص‌های دفاع دانش بنیان در اندیشه امام خامنه‌ای»، «ارکان دفاع دانش بنیان»، «راهبردهای دفاع دانش بنیان مبتنی بر اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای»، «نقش دفاع دانش بنیان در تولید قدرت دفاعی» تنظیم شده است.

فصل یکم شامل این موارد است: «مروری برمباحث نظری» و «مولفه‌ها و شاخص‌های دفاع دانش بنیان»

فصل دوم نیز به این موضوعات می‌پردازد: «علم و فناوری»، «مدیریت دانش»، «سرمایه فکری در نگاه امام خامنه‌ای»، «سرمایه انسانی در نگاه امام خامنه‌ای» و «سرمایه معنوی در نگاه امام خامنه‌ای»

فصل سوم این کتاب به مباحث این می‌پردازد: «الزامات و راهبردهای تحقق دفاع دانش بنیان» و «سازمان دانش بنیان (دانش بنیان شدن نیروهای مسلح)»

فصل چهارم و آخر کتاب «درآمدی بر دفاع دانش بنیان، در اندیشه امام خامنه‌ای» به این موضوعات می‌پردازد: «دفاع دانش بنیان و تولید قدرت» و «پارادایم قدرت و دانش»

قسمتی از متن کتاب:

«سرمایه فکری، مولود عرصه علم و دانش است. با توجه به گذر جوامع از عصر صنعت به عصر اطلاعات، اهمیت سرمایه‌های فکری نیز در دنیای تجار بیشتر دیده شده است. در طول عص صنعت، بهای تمام شده دارایی‌ها، کارخانه‌ها و تجهیزات و مواد خام و عواملی بودند که برای موفقیت یک تجارت لازم بود، اما در عصر اطلاعات، استفاده موثر از سرمایه‌های فکری معمولا در موفقیت یا شکست یک مجموعه موثر است. به همین دلیل، امروزه سرمایه فکری به عنوان یک دارایی راهبردی در جهت عملکرد سازمانی شناخته می‌شود.»

«درآمدی بر دفاع دانش بنیان، در اندیشه امام خامنه‌ای» در 344 صفحه مصور به قلم «رحمان لطفی مرزناکی» و «مسعود دارابی» تالیف و توسط انتشارات «دفاع» در 1500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار