جهانگیری:

همه طیف‌های مختلف موسیقی را سوار «قطار مسیر 60» کردم

کارگردان مستند «قطار مسیر 60» گفت: در مستند «قطار مسیر 60» سعی کردم سراغ کسانی بروم که نمی‌توان آنها را از موسیقی انقلاب جدا کرد لذا وظیفه داشتم نظرات طیف‌های مختلف را در فیلم بگنجانم چون نمی‌توانستم تاریخ را تحریف کنم.
کد خبر: ۳۲۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ - 24December 2018

نمی‌توان «آهنگران» و «گلریز» را موسیقی انقلاب جدا کردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انقلاب اسلامی ایران حرف‌های ناگفته بسیاری برای مطرح کردن دارد که با گذشت 40 سال به آنها پرداخت نشده است. طرح این موضوعات تا حد زیادی می‌تواند فضای دهه اول انقلاب را روشن کرده و مورد بررسی قرار دهد. این فیلم مستند از جهات بسیاری اهمیت دارد، که تعامل مخاطبان و ایجاد فضایی گفت‌وگومحور بین پدیدآوردندگان اثر و مخاطبان، از این موارد است.

سیر موسیقی در دهه 60 از موضوعاتی است که جای پرداخت چندباره دارد، در این حوزه آثار متفاوتی مثل «برسد به دست آقای بنان»، به کارگردانی «زهره محقق»، «بزم رزم» به کارگردانی «سیدوحید حسینی»، «چاووش، از درآمد تا فرود» به کارگردانی «آرش رییسان»، «ابوییست» به کارگردانی «امیرصادق محمدی» ساخته شده است.

«کتایون جهانگیری» نیز که فعالیت در حوزه سينماي مستند را از 1380 آغاز کرده، مجموعه مستند 26 قسمتی «نفس هاي شکسته»، مجموعه 18 قسمتی «حماسه سوگواران» مجموعه مستند «زنان بر بام مبارزه»، فیلم مستند «فرياد شد آواز»، «شکارچي» و «قطار مسیر 60» را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

فیلم مستند «قطار مسیر 60» با موضوع بررسی موسیقی در دهه 60، نگاه متفاوتی به این دهه از انقلاب دارد. این فیلم به دلیل نوع نگاهش می‌تواند موافقان و مخالفان زیادی داشته باشد اما نمی‌توان از اهمیت چنین مستندی چشم پوشید.

«قطار مسیر 60» از روز شنبه هشتم دی 1397 در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.

کتایون جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، درباره انتخاب موضوع «قطار مسیر 60» اظهار داشت: «قطار مسیر 60» از جایی شکل گرفت که متوجه شدم هر زمان، یکی از سرودهای دوران انقلاب پخش می‌شود، عده‌ای با آن هم‌آوایی می‌کنند. این مسئله جرقه‌ طرح این فیلم را به ذهنم زد. بلافاصله تحقیقاتم را در این زمینه شروع کردم. بعد از تحقیقات اولیه، طرحی را تنظیم و به گروه شاهد ارائه دادم. روند تصویب این طرح بعد از تغییر مدیریت، متوقف شد. بعد از آن طرح را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بردم.

وی درباره موضوع فیلم توضیح داد: داستان موسیقی‌های انتقادی و اعتراضی در 2 قسمت جداگانه در 2 برهه زمانی مختلف کار شد. فیلم اول، «فریاد شد آواز» نام دارد که به بررسی موسیقی‌های انتقادی و همچنین تاثیرگذاری اجتماعی آن تا سال 1360 می پردازد. بعد از آن مستند سینمایی «قطار مسیر 60 » را شروع کردم. این فیلم داستان موسیقی دهه 60 را از آغاز تا سرانجام روایت می‌کند و اینکه چه اثری بر فضای اجتماعی ایران گذاشت.

جهانگیری در ادامه افزود: متاسفانه بعد از ساخت فیلم به دلیل تغییر مدیریت فیلم اکران نشد و فرصت حضور در جشنواره‌های مختلف را پیدا نکرد. بعد از آن فیلم را در سال 1393  به گروه هنر و تجربه بردم. شورای هنر و تجربه آن را دید و پذیرفت تا در نوبت اکران قرار گیرد. ولی پروانه نمایش آن تا عید سال 1396 صادر نشد و سرانجام این فیلم بعد از فراز و نشیب‌های فراوان توانست تا اکران دی‌ماه را به خود اختصاص دهد.

کاگردان فیلم «قطار مسیر 60» عنوان کرد: قرار بود فیلم من قبل از فیلم مستند «بزم و رزم» که موضوع مشابهی داشتند، اکران شود. البته باید این توضیح را بدهم که بخش نگاه اجتماعی و مردمی در «قطار مسیر 60» به وضوح پررنگ‌تر است. این فیلم در خانه هنرمندان اکران شد و دوستانی که فیلم را دیده بودند از آن استقبال زیادی کردند و منتظر اکران عمومی آن بودند که بعد از چند سال خوشبختانه این اتفاق افتاد.

وی در مورد افراد مصاحبه شونده در «قطار مسیر 60» تصریح کرد: من سعی کردم سراغ کسانی بروم که نمی‌توان آنها را از موسیقی انقلاب جدا کرد. مثلا «محمدرضا گلریز» و «صادق آهنگران» جزء لاینفک موسیقی ایران هستند و چرا نباید به آنها پرداخته شود. حالا کسانی با این مساله موافق باشند یا نباشند مساله دیگری است. من وظیفه داشتم نظرات طیف‌های مختلف را در فیلم بگنجانم. البته قشر روشنفکر هم ممکن است این نوع نگاه را دوست نداشته باشد، البته باید تاکید کنم که من هم نمی‌توانستم تاریخ را تحریف کنم. در نهایت اینکه خوشحالم که فیلم من به مخاطب توهین نمی‌کند و تماشاگر بعد از دیدن آن راضی است، به نظر من رعایت همین مساله بخشی از موفقیت فیلم است.

جهانگیری در پایان گفت: من سعی کردم در «قطار مسیر 60» شعار ندهم و نگاهی باز به مسائل آن زمان داشته باشم. مشکل برخی مدیران هم این بود که این فیلم موضع مشخصی ندارد. نگاه بی‌طرفانه و استفاده از فضای طنزواره، این فیلم را از سایر آثار مشابه کاملا متمایز می کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار