یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

قربانی شدن اخلاق زیر پای دموکراسی

شخصی که نماینده مجلس می شود باید بداند در مقابل چشمان تیزبین جامعه قرار دارد و باید صادقانه به مردم سرزمینش خدمت کند.
کد خبر: ۳۲۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰ - 26December 2018

قربانی شدن اخلاق زیر پای دموکراسیگروه اخبار داخلی دفاع پرس- سمانه حسن‎خانی: انتشار کلیپ جنجالی یکی از نمایندگان مجلس در فضای مجازی بازخوردهای مختلفی را در جامعه به وجود آورده است، در این کلیپ «محمدباسط درازهی» نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با یکی از کارمندان گمرک درگیری لفظی پیدا می‎کند و این موضوع با بازخورد وسیعی در رسانه‌های گروهی مواجه می‎شود.

این بازخوردها آنقدر گسترش یافته که غیر از مردم کوچه و بازار، مسئولان کشور را هم دربرگرفته و هر کدام در هر جایگاهی در حال اظهارنظر هستند. اما در میان این اظهارات متفاوت، واکنش  آیت‎الله جنتی دبیر شورای نگهبان به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. وی با تأکید بر آگاهی نامزدهای نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مختلف مجلس و وظایف خود و آشنايی با کمیسیون‌های مختلف، پیشنهاد داد تا نامزدهای نمایندگی مجلس قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی را بگذرانند.

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند تا به کرسی‎های سبز بهارستان دست یابند ضرورت اصلاح سریع قانون جامع انتخابات بیشتر می‎شود تا در آینده شاهد اینگونه رفتارها از سوی وکلای ملت در انظار عمومی نباشیم.

یکی از اساسی‌ترین ارکان حکومت در نظام سیاسی قوه مقننه است و پارلمان به عنوان اصلی‎ترین نهاد قانونگذاری در کشور به شمار می‎رود، نمایندگان مردم از امتیازات و اختیارات خاصی برخوردارند و به عنوان امین آنها در هیئت حاکمه محسوب می شوند.

مردم صاحب اصلی این انقلاب هستند و با رای خود مسئولیت‎ها را به صورت امانت در چارچوب قانون اساسی که برگرفته از اسلام است به افراد می سپارند. این امانت بسیار ارزشمند است.

در بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات که رهبر معظم انقلاب در سال 95 ابلاغ کردند آمده است: ارتقاء شایسته‌گزینی، همراه با زمینه‌سازی مناسب، در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه مربوط، اصلاح فوری قانون انتخابات ضرورتی است انکار ناپذیر».

اگر یک نظام شایسته سالار بتواند گزینش مدیران خود را بر اساس توانایی و کارآمدی و صلاحیت‎های علمی و عملی انجام دهد قطعاً آسیب‎پذیری نظم سیاسی و نشاط اجتماعی کاهش خواهد یافت. همچنین قوانین مناسب و نظارت دقیق بر انتخابات، راهکاری مناسب برای تحقق شایسته‎گزینی است.

شخصی که نماینده مجلس می شود باید بداند در مقابل چشمان تیزبین جامعه قرار دارد و باید صادقانه به مردم سرزمینش خدمت کند. دموکراسی روش مناسب حکومتداری است به شرطی که اخلاق در پای آن قربانی نشود.

بنابراین با توجه به حواشی اخیر نماینده مذکور باید وزارت کشور با تشکیل شورای راهبردی و کارگروه تخصصی اصلاح قوانین انتخابات را با حضور صاحبنظران، اساتید دانشگاه، مدیران ارشد و کارشناسان خبره تدوین کرده و در دولت تصویب و برای سیر مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار