بخش اول/ گفت‌وگو دفاع پرس با پرویز سروری:

«ما می‌توانیم» بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است/ سازش با دشمن باعث عقب‌گرد ما شد

دبیر کل حزب رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه در طول چهار دهه عمر انقلاب اسلامی، ایران با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی توانسته به دستاورهای زیادی برسد، گفت: شعار ما می‌توانیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و هر آنچه تا کنون به دست آوردیم در سایه این شعار بوده است.
کد خبر: ۳۲۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 29December 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، کشورمان با توجه موقعیت ژئوپلیتیکی که دارد، در طول تاریخ همواره مورد توجه قدرت‌های بین‌المللی بوده است؛ ایران در دوران قبل از انقلاب به دلیل بی‌کفایتی و خیانت شاه بازیچه دست آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و پشتیبانی ملت ایران از این انقلاب، نقشه‌های شوم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نقش بر آب و دست آن‌ها از ایران و منابع غنی آن کوتاه شد.

40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ انقلابی که در طول این 40 سال همواره در معرض شیطنت‌های آمریکایی‌ها و متحدانش قرار داشت؛ ولی با این وجود انقلاب اسلامی بعد از 4 دهه توانسته است با افتخار و اقتدار در حوزه‌های مختلف اعم از نظامی، سیاسی، علمی، فرهنگی و... به پیشرفت‌های عظیمی دست پیدا کند.

در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس، با «پرویز سروری» دبیر کل حزب رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی را در همین زمینه، می‌خوانید:

دفاع پرس: لطفا شرایط و موقعیت ایران در دوران قبل از انقلاب را توضیح دهید و بگویید که کشورمان در آن دوران در چه وضعیتی قرار داشت؟

با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی، ایران همواره برای نظام سلطه جایگاه ویژه و اهمیت خاصی داشته است؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری زیادی از طرف نظام سلطه در ایران صورت گرفت.

یکی از مسؤولیت‌هایی که آمریکا به ایران داد، ژاندارم بودن در منطقه بود و در واقع می‌توان گفت که یکی از ایالات آمریکا محسوب می‌شد. یکی از قوانینی که در آن زمان باعث بحث‌های زیادی در ایران شد، تصویب قانون کاپیتولاسیون بود؛ زیرا در این قانون مستشاران آمریکایی از همه موارد مصون می‌شدند.

ما می‌توانیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی/ هرجا با دشمن سازش کردیم عقب‌گرد داشتیم

تمامی شرایط در قبل از انقلاب نشان می‌داد که فرمان ایران به دست آمریکا بوده و هدایت ایران را عملا در دست داشتند و باعث شده بود هر روز شاهد از هم گسیختگی بیشتر فرهنگی در کشور باشیم.

مردم و مسؤولان ایران قبل از انقلاب کم‌کم به این باور رسیده بودند که نمی‌توانند کشور را اداره کنند و باید به عناصر خارجی تکیه کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تمام محاسبات و برنامه‌های آمریکا بر هم خورد و یک خودباوری در بین کسانی ایجاد شد که خود را خوار و ضعیف در برابر کشور‌های خارجی می‌دیدند.

دفاع پرس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن به واسطه صدام و حمایت از او به دنبال شکست این انقلاب بود در این خصوص بفرمایید؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن برای نابودی ایران کار‌های زیادی کرد؛ در ابتدا با استفاده از منافقین دست به ترور شخصیت‌ها و بمب‌گذاری در شهر‌های مختلف کرد، پس از آن آمریکا با استفاده از صدام و همراهی دیگر کشور‌ها جنگ نابرابری را علیه ایران آغاز کرد.

امام خمینی (ره) در آن زمان با هوشیاری و حمایت‌های مردم تمام برنامه‌های آمریکا را خنثی و هر تهدیدی که برای ما ایجاد شد را با ظرافت به فرصت تبدیل کردند. در طول جنگ و پس از آن ایران به یک خودباوری ملی و اسلامی رسید و این احساس در مردم ایران ایجاد شد که می‌توانند در مقابل قدرت‌های بزرگ دنیا ایستادگی کنند و منویات خودشان را پیش ببرند.

ما می‌توانیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی/ هرجا با دشمن سازش کردیم عقب‌گرد داشتیم

یکی از مهمترین مواردی که توانست انقلاب اسلامی و ما را در طول دفاع مقدس سربلند نگه دارد و به پیروزی برساند، تحقق شعار «ما می‌توانیم» بود و این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و امروز هر آنچه ساختیم در سایه این شعار بوده است.

امروز با تکیه بر ظرفیت‌ها و نیرو‌های داخلی به باور ملی و خودباوری عظیمی رسیده‌ایم و نتیجه این خودباوری این است که ایران در دنیا سرآمد است و ابزار اداره کشور در دست ملت ایران است؛ این ملت هستند که می‌توانند با رای خود رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و... را انتخاب کنند و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

با تلاش‌های داخلی و به برکت انقلاب اسلامی دستاورد‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به دست آورده‌ایم و کشوری که قدرت نداشت در داخل کشور یک مسؤول را جابجا کند امروز در منطقه سرآمد است و به نوعی محور استقلال، عزت و اقتدار منطقه شده است و به شکلی در این 40 سال نقشه آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرده است.

امروز آمریکا به دنبال این است که این همه رشادت و شجاعت مردم در زمان انقلاب و دفاع مقدس را از ذهن مردم پاک کند؛ متاسفانه ما در داخل کشور شاهد این هستیم که همان فرهنگ قبل از انقلاب به شکلی بزک شده و مردم پسند به مردم القا می‌شود.

اینکه گفته می‌شود ما باید به خارج از کشور تکیه کنیم اتفاقی است که قبل از انقلاب هم وجود داشت و امروز متاسفانه دست‌هایی در کشور یا عامدانه یا از روی جهالت یا نادانی تلاش می‌کنند این ما فرهنگ «ما می‌توانیم» را از بین ببرند. امروز نسخه تحقیرآمیز «ما برای اداره کشور باید مدیر وارد کنیم»، نه در جلسات خصوصی بلکه از پشت تریبون‌های عمومی برای ملت پیچیده می‌شود.

ما می‌توانیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی/ هرجا با دشمن سازش کردیم عقب‌گرد داشتیم

امروز متاسفانه دست‌هایی در داخل به دنبال این هستند که عدم کارایی مدیران را نشان دهند و تحقیر را به کشور برگردانند؛ لذا شاهد به وجود آمدن یک مثلث ناکارآمدی در کشور هستیم؛ ناکارآمدی در دولت، مجلس و در شورای شهر که این پیام را می‌دهند که ما نمی‌توانیم و باید همه تکیه خودمان را بر عوامل خارجی و ظرفیت‌های خارجی داشته باشیم.

دفاع پرس: پس از پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی دشمنان همواره به دنبال سرنوگونی نظام جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های مختلف بودند و هم‌ اکنون نیز هستند و در همین راستا اقدامات زیادی را انجام داده‌اند؛ ارزیابی شما از فعالیت‌های ایران در واکنش به این حربه دشمنان چیست؟

امروز در کشورمان 2 رویکرد وجود دارد؛ رویکرد اول سازش و رویکرد دوم مقاومت است. ما هر جا با رویکر مقاومت عمل کردیم کاملا با پیروزی مواجه شدیم؛ اما هر جا با رویکرد سازش وارد عمل شدیم، پس‌رفت داشتیم. امروز با رویکرد مقاومت آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی‌های مکرر از منطقه کردیم، امنیت کشورمان را تثبیت کردیم، و کشورمان را به عنوان یک کنش‌گر فعال و موثر و به نوعی مدیر در منطقه معرفی کردیم.

مثلا در ماه گذشته حماس که یک جریان محدود با نیرو‌های محدود است، توانست ظرف 48 ساعت ارتش چهارم یا پنجم غرب آسیا را مجبور به عقب‌نشینی کند و از سوی دیگر مشاور اوباما هم اعلام کرده که ایران در عراق آمریکا را به زانو درآورد و شاهد بودیم که داعش در منطقه علی‌رغم حمایت‌های آمریکا و پشتیبانی دلار‌های سعودی از بین رفته و در همه این عرصه‌ها با رویکرد مقاومت پیروز شدیم.

ما در طول هشت سال دفاع مقدس با شعار «ما می‌توانیم» و رویکرد «مقاومت» پیروز شدیم؛ دلار‌ها و حمایت‌های دنیا از رژیم بعث نتوانست کاری از پیش ببرد؛ در موضوع هسته‌ای زمانی ما به پیروزی رسیدیم که رویکرد مقاومت را در پیش گرفتیم و دوربین‌های آژانس را جمع کردیم و گفتیم که به این رویکرد یک طرفه باید پایان داد و ما به ظرفیت تولید غنی سازی 20 درصد رسیدیم و دنیا را مجبور کردیم که گدایی مذاکره با ما را بکنند و همه این‌ها به دلیل این است که هرجا با موضع قدرت و رویکرد مقاومت وارد شدیم پیروز و سربلند بیرون آمدیم.

امروز در داخل کشور متاسفانه هر جا با رویکرد سازش وارد شدیم دائما در حال عقب گرد و پس‌رفت هستیم و داستان برجام این را نشان می‌دهد که ما مجبور به دادن امتیاز مکرر و نگرفتن امتیاز هستیم؛ آمریکایی‌ها امروز عصاره برجام را بردند و اروپا با تفاله آن ما را سرگرم کرده و با ما بازی می‌کند. خیلی عجیب است که امروز به وسیله برجام، بدهکار، طلبکار شده و متهم مدعی شده و اروپایی‌ها برای ما شرط تعیین می‌کنند، در حالی که اگر اروپایی‌ها همه تعهداتشان را انجام دهند به نظر من باز هم هیچ کاری انجام نداده‌اند، چون موضوع مهم، تحریم بوده است که آن را آمریکایی‌ها دارند، تشدید می‌کنند. امروز به تعبیری تفاله برجام در دست اروپایی‌هاست، اما اروپایی‌ها همان روند آمریکا را مد نظر دارند و نقش پلیس خوب و بد اجرا می‌شود. آمریکایی‌ها پلیس بد شدند و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند نقش پلیس خوب را بازی کنند.

لذا می‌بینیم که رویکرد‌ها و عملکرد‌ها در برجام یکی است، آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ما را به ذلت بکشانند و ما را مجبور کنند فرآیند توسعه موشکی را متوقف کرده و از بین ببریم و همینطور نقش فعال خودمان در منطقه را نادیده بگیریم و در موضوع حقوق بشر هم همچون نظر آمریکایی‌ها پیش برویم، آمریکایی‌ها با طولانی کردن مذاکرات تا مدت‌ها تلاش کردند اقتصاد ایران را راکد کنند؛ اروپایی‌ها هم به دنبال همین موضوعات هستند و با بازی با اصطلاحات به دنبال طولانی کردن مذاکرات هستند که نتیجه آن شرطی شدن اقتصاد ایران به برجام است و در این معامله ما ضرر می‌کنیم و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کار خودشان را می‌کنند.

البته اظهارت برخی از مقامات هم جای تعجب دارد؛ آمریکایی‌ها هر روز به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و به گفته خودشان این تحریم‌ها فلج کننده است، بعد یکی از مقامات ما در جلسه بین‌المللی می‌گوید برجام به نتیجه نرسید در کشورهایتان آشوب بپا خواهد شد و یا دیگری در مصاحبه با رسانه‌ای خارجی می‌گوید که حقوق سه هزار دلاری اش شده 700 دلار! این صحبت‌ها به دشمن این پیام را می‌رساند که تحریم‌ها موثر بوده است و فشار‌ها را بیشتر کنید. یا اینکه شخصی می‌گوید پولشویی در کشور وجود دارد این موضوع را در هیچ جای دنیا نمی‌بینید، این‌ها همه هزینه برای کشور و فرصتی برای دشمن است.

ما می‌توانیم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی/ هرجا با دشمن سازش کردیم عقب‌گرد داشتیم

امروز یکی از برنامه‌های مهم کشور دور زدن تحریم‌هاست و نباید هیچگونه اطلاعاتی به دشمن بدهیم؛ FATA نقاط مثبت زیادی دارد و مبارزه با پولشویی یکی از اهداف مهم ماست؛ اما دور زدن تحریم‌ها طبق نظر FATF ‌مصداق پولشویی است، لذا وقتی بخواهیم دشمن را دور بزنیم متهم می‌شویم، یعنی (از نظر آنها) اگر امروز نفتمان را می‎فروشیم داریم پولشویی می‌کنیم!

از سوی دیگر با یک جهت‌گیری متنافر مواجه هستیم یعنی از یک طرف هر روز در حال پیشرفت، شکوفا شدن بوده و قدرت ایران را به رخ نظام سلطه می‌کشیم و از طرف دیگر در حال پس‌رفت هستیم و جهت گیری‌های داخلی و خارجی ما هم‌افزایی نداشته و شکلی واگرا دارد که باید برای آن فکری کرد؛ اگر بخواهیم امروز در برابر برنامه‌های دشمنان ایستادگی کنیم نیاز به هم‌افزایی در بین سه قوه داریم.

دفاع پرس: دستاورد‌های ایران در حوزه نظامی بخصوص در حوزه موشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صهیونیست‌ها نشان دادند که به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیستند و اگر امروز آنها در مقابل ما دست‌بسته هستند و جرات نمی‌کنند به مرز‌های ما نزدیک شوند برای این است که می‌دانند در آن واحد تمامی اسرائیل را زیر برد موشکی خودمان داریم و می‌توانیم خاک اسرائیل را به توبره ببریم. آن‌ها می‎بینند که ما امروز به مرز‌های اسرائیل چسبید‌ه‌ایم و از اطراف، اسرائیل را به محاصره خودمان درآورده‌ایم و همه این‌ها به دلیل این است که شعار «ما می‌توانیم» را باور داریم.

ایران همان کشوری است که روزی توسط کشور‌های عربی «مقل الیهود» نامیده شده بود و در جنگ شش روزه اسراییل و اعراب نیز، فرودگاه هواپیما‌های اسرائیلی بود، اما امروز ایران برای اسرائیلی‌ها به یک کابوس تبدیل شده است و همه این‌ها نمایانگر این است که ما توانستیم شعار «ما می‌توانیم» را در عرصه نظامی متجلی کنیم.

ایران کشوری است که از ظرفیت‌های آفندی به صورت پدافندی و ظرفیت نظامیانش را برای صلح استفاده کرد. از این رو امروز موشک برای ما یک سلاح آفندی است، اما ما امروز از موشک به عنوان یک سلاح پدافندی استفاده می‌کنیم و آن را برای امنیت خودمان می‌خواهیم.

اما دشمن تلاش می‌کند که ما را یک کشور جنگ طلب، متجاوز و یک تهدید معرفی کند به همین دلیل به دنبال پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی است.

در طول 40 سال، انقلاب اسلامی ایران همواره مدافع صلح بوده و از ظرفیت‌ها آفندی در حوزه بازدارندگی استفاده کرده است، در حالی که در منطقه هیچ کشوری نمی‌تواند هم‌آوردی با کشور ما داشته باشد، اما ما هرگز هیچ کشوری را تهدید نکردیم و از تجهیزات نظامی خود در جهت مقابله با کشور‌های منطقه استفاده نکردیم و فقط به دشمنان این هشدار را دادیم و می‌دهیم که کوچکترین تهدید علیه نظام با بالاترین سطح واکنش مواجه خواهد شد که به نظرم این عین صلح است و ما قدرتمان را در حوزه پدافندی و آفندی افزایش دادیم که خود تولید صلح کرده است و اگر این قدرت نباشد این امنیت پایدار را نخواهیم داشت.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها