گزارش از آخرین تحولات ترکیه و کوبانی/

جنگ تن به تن در کوبانی؛ اعلام حمایت نظامی دمشق از کردهای کوبانی

ترکیه درصدد بود با تسخیر شهر کوبانی سوریه توسط گروه تروریستی داعش، راه حمله نظامی به سوریه و ساقط کردن نظام حاکم بر این کشور را باز کند.
کد خبر: ۳۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹ - 29October 2014

جنگ تن به تن در کوبانی؛ اعلام حمایت نظامی دمشق از کردهای کوبانی

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس ، ترکیه درصدد بود با تسخیر شهر کوبانی سوریه توسط گروه تروریستی داعش، راه حمله نظامی به سوریه و ساقط کردن نظام حاکم بر این کشور را باز کند. در همین چارچوب با تصویب ماده واحدهای در پارلمان نیز یک لباس قانونی به مداخلات نظامی بپوشاند. اما مقاومت سرسختانه کردها این نقشه آنکارا را نقش بر آب کرد. این شهر کردنشین سیاست خارجی برخی کشورها بویژه ترکیه را ترسیم میکند. کوبانی از لحاظ ژئوپلیتیک مورد نظر آنکاراست که از طریق آن میکوشد رویای حیاط خلوت خود را محقق کند؛ منطقهای که عاری از معارضان کرد باشد.

در عین حال این شهر در صورت سقوط که رویای آنکارا است، میتواند بهترین و آسانترین مسیر برای ارسال تجهیزات نظامی و نیروهای تروریستی به سوریه باشد که از طریق آن کانالهای فشار بر بشار اسد تقویت شود. دیدگاه دولت آنکارا این است که کوبانی یکی از مراکز مهم فعالیت حزب کارگران کردستان ترکیه (پکک) است و به این بهانه درصدد است از فرصت بهدست آمده جهت مهار کردهای معارض ترکیه استفاده کند.

به این ترتیب ترکیه مهرههای شطرنج را در این بازی طوری چیده است که در جنگ فرسایشی در کوبانی، کردهای این شهر که از حمایتهای نظامی و انسانی بیبهره هستند، سرانجام به دست داعش کشته شوند، در حقیقت ترکیه به جای مبارزه با داعش، به نبرد با گروههای قومی کشور خود افتاده است؛ مردمی که در یک بیان توهینآمیز، رجب طیب اردوغان آنها را اراذل و اوباش نامیده است.

از سوی دیگر، در چارچوب گرایشهای نوعثمانی دولت آنکارا همسایگی بلاواسطه با سوریه واجد ظرفیتهایی است که تنها با استقرار حکومتی همسو یا نزدیک به آنکارا، میتوان این ظرفیتها را فعال کرد. این امر به افزایش امکانات ترکیه در زمینههای ژئوپلیتیک، قومی و اقتصادی میانجامد و این کشور را در رقابت منطقهای در موقعیت بهتری قرار میدهد.


اردوغان دروغ میگوید

 دولت آنکارا حتی با استقرار نیروهای نظامی خود در مرز خود با سوریه، اجازه نمیدهد کمکهای مردمی و بشردوستانه کردها و بویژه نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق به شهر جنگزده کوبانی برسد و در تلاش است تروریستهای بهاصطلاح میانهرو موسوم به «ارتش آزاد سوریه» را وارد این منطقه کند. اردوغان ادعا کرده است حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (که وی آن را حزبی تروریستی توصیف میکند) نمیخواهد با ورود نیروهای پیشمرگ به کوبانی نفوذ خود را در شمال سوریه از دست بدهد و شهروندان کُرد در سوریه نیز با مشارکت نیروهای پیشمرگ منطقه کردستان عراق در عملیات دفاع از شهر عینالعرب در مقابل داعش مخالفند. این در حالی است که ادریس نعسان، عضو شورای روابط خارجی کانتون عینالعرب، ضمن تکذیب این اظهارات رئیسجمهوری ترکیه، تأکید کرد کردهای کوبانی همچنان خواستار مشارکت نیروهای پیشمرگ منطقه کردستان در جنگ علیه داعش در این شهر هستند.

چندی پیش نیز یک مسؤول کرد، ترکیه را متهم کرده بود در اجرای معاهدهای که به نیروهای پیشمرگ اجازه میدهد به سوریه برسند، طفره میرود. صالح مسلم، رئیس حزب کارگران کردستان سوریه در این زمینه گفت: نیروهای پیشمرگ از 3 روز پیش تاکنون آمادهاند وارد کوبانی شوند ولی نمیدانیم بین کردهای کوبانی و سران ترکیه چه میگذرد. ماجرا از این قرار است که اردوغان برای مشارکت در ائتلاف نمایشی علیه داعشیها برای ورود نیروهای پیشمرگ به کوبانی شرط گذاشته است که کردها باید اجازه بدهند نیروهای ارتش آزاد وارد این شهر شوند ولی نیروهای کرد با این مساله مخالفت کردهاند. سیبان حمو، فرمانده کل نیروهای پشتیبانی مردمی گفته است: «ما از ورود نیروهای پیشمرگ کرد استقبال میکنیم... ولی نیروهای ارتش آزاد به فرماندهی عبدالجبار العکیدی میتوانند در طرابلس و منبج با داعش بجنگند (نه در کوبانی)».


اعلام حمایت نظامی دمشق از کردهای کوبانی

 رسانههای سوری گزارش دادند که دمشق به کردها برای جنگ علیه داعش کمک نظامی کرده است. خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک منبع مسؤول گزارش داد: حمایتی که دولت به کردهای سوریه ارائه میدهد شناختهشده و گسترده است و شامل حمایتهای نظامی نیز میشود. وی افزود: این کمکها شامل حمایتهای نظامی مستقیم و غیرمستقیم است اما این مقام سوری گروههای کردی را که از این حمایتها برخوردار میشوند، مشخص نکرد. در واقع سوریه ادعای کردهای سوری را که گفته بودند نظام سوریه هیچ کمکی به آنها نکرده است، تکذیب کرد.

پیشروی مبارزان کرد در محور شرقی کوبانی

 جدیدترین تحولات میدانی شهر کوبانی از تسلط مبارزان کرد بر اغلب مناطق و کویهای محور شرقی این شهر حکایت دارد. به گزارش منابع خبری، کمیتههای مردمی کردهای سوریه در کنار مبارزان بومی و محلی کوبانی، برای چهارمین بار متوالی در ریف شمالی حلب موفق شدند حمله تروریستهای داعشی به تنها گذرگاه رسمی این شهر به ترکیه را که از جنوب، شرق و غرب آن را محاصره کردهاند، دفع کنند.  طبق گزارشهای میدانی رسیده از کوبانی، در حال حاضر درگیریها در محور جنوبی این شهر جریان دارد که کشته و زخمی شدن تعدادی از عناصر طرفین را در پی داشته است. این گزارشها در ادامه از تسلط کمیتههای مردمی کردهای سوریه بر بخشهایی از کویهای شرقی عین العرب خبر میدهد که پیشتر به تصرف داعش درآمده بود. از روستای حجلنج در شرق کوبانی نیز خبر میرسد که درگیریها در این منطقه شدت یافته است بهگونهای که دیگر نمیتوان از تیربار و سلاح سنگین استفاده کرد و دو طرف به اندازهای به هم نزدیک شدهاند که نبرد تنها با استفاده از سلاح سرد و جنگ تن به تن امکانپذیر است. در دیگر محورهای شهر نیز درگیریها میان دو طرف بدون اینکه هیچ یک از دو طرف پیشروی را محقق کنند، ادامه دارد. اگرچه در این میان نیروهای کُرد موفق شدند، پیشرویهایی را در دو محور شرقی و جنوبی احراز کنند. درگیریها در محور غربی نیز ادامه دارد، اگرچه از شدت و حدت آن چه از سوی داعش و چه از سوی کُردها و همچنین نیروهای ائتلاف بینالمللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا کاسته شده است. این پیشرویهای کردها در حالی ادامه دارد که داعش مدعی شده درگیریها در کوبانی به نفع این گروه تروریستی به پایان خود نزدیک شده است.

ادامه موج بازداشتها در ترکیه

 به نوشته روزنامه رایالیوم، صبح روز دوشنبه طی یک عملیات امنیتی در ترکیه شماری از نیروهای تحت تعقیب پلیس دستگیر و شماری از آنها به منظور معاینه پزشکی به بیمارستان انتقال یافتند. اخیرا شمار زیادی از نیروهای امنیتی ترکیه در چارچوب تحقیق درباره دولت موازی و 2 پرونده شنود و جاسوسی دستگیر و توقیف شدهاند. به این افراد 7 اتهام وارد شده که مهمترین آنها تلاش برای براندازی دولت جمهوری ترکیه و ناکام گذاشتن آن در انجام وظایفش است.
 
 
عکس وزیر ترکیهای با حامیان داعش

 در حالی که رجب طیب اردوغان سعی دارد حمایت مستقیم آنکارا از داعش را کتمان کند، وزیر سابق ورزش ترکیه و عضو حزب حاکم آکپ با اعضای یکی از مشهورترین گروههای سلفی در آلمان که از تکفیریها حمایت میکند عکس یادگاری گرفته است. پس از آنکه شورای نگهبان قانون اساسی فدرال آلمان نسبت به فعالیتهای گروههای سلفی در آلمان و افزایش قابل توجه آمار آنها اظهار نگرانی کرد، سرویسهای امنیتی آلمان نیز تصاویری از گروه سلفی مشهور آلمان با نام لایز (دروغها) به دست آوردند. در یکی از این تصاویر سعاد قیلیچ، وزیر سابق ورزش ترکیه با جوانان سلفی عضو این گروه عکس یادگاری گرفته است. منابع اطلاعات آلمان طی گزارشی اعلام کردند که از هر ۵ عضو این گروه یک نفر در قالب داعش و سایر گروههای تکفیری در سوریه و عراق جنگیده است. چندی پیش هانس گورگ، رئیس شورای نگهبان قانون اساسی فدرال آلمان از رسیدن تعداد سلفیهای این کشور به مرز ۷ هزار نفر تا پایان سال جاری میلادی اظهار نگرانی کرده بود. وی درباره سلفیهای آلمانی که در سوریه و عراق حضور دارند نیز گفته بود: «براساس اطلاعات موجود در دست ما تاکنون ۴۵۰ تبعه آلمانی در قالب گروههای معارض در سوریه و عراق حضور داشتهاند که ۷ تا ۱۰ نفر آنان عملیاتهای انتحاری انجام دادهاند. ۱۵۰ نفر از آنان به خانههای خود بازگشتهاند».
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار