دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عقب‌نشینی کشور‌های عربی از سرنگونی «بشار اسد»/ پیروزی نظام سوریه قطعی می‌شود

پس از 8 سال بحران سوریه، کشورهای عربی در تلاش‌ هستند تا سفارتخانه‌های خودشان را مجددا بازگشایی کنند؛ موضوعی که نشان از پیروزی دیپلماتیک سوریه و «بشار اسد» دارد.
کد خبر: ۳۲۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 30December 2018

اذعان کشور‌های عربی منطقه به پیروزی دیپلماتیک «بشار اشد»به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، 8 سال از بحران در سوریه و جنگ بشار اسد با تروریست‌هایی که نماینده برخی از کشور‌های مرتجع عربی و غربی به شمار می‌رفتند، زمان می‌گذرد. کشور‌های عربی که در عنفوان بحران سوریه در سال 2011 تحریم این کشور را در سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده بودند و در اولین اقدام هم سفارتخانه‌های خود را تعطیل کردند؛ حال قصد دارند درب‌ سفارتخانه‌های خود را در دمشق پایتخت سوریه باز کنند.

امارات متحده عربی، اولین کشور عربی و یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، سفارتخانه‌اش در دمشق را طی هفته گذشته (پنج‌شنبه) بازگشایی کرد. این اقدام امارات در حقیقت به عنوان یک پیشرفت و پیروزی بزرگ در عرصه دیپلماتیک مهم برای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه قلمداد می‌شود. دولت‌های عربی که زمانی به دنبال ساقط کردن نظام سوریه و از حامیان سرسخت دشمنان سوریه بودند، حالا قصد دارند سفارتخانه‌های‌شان را در سوریه بازگشایی کنند.

بنا به اذعان تروریست‌های تکفیری نقش امارات متحده عربی در مقایسه با سایر کشور‌های ائتلاف عربی و شورای همکاری خلیج فارس در سوریه کمرنگ‌تر بوده است. امارات اکنون به این نتیجه دست یافته است که نظام سوریه به‌طور قطع تغییر نخواهد کرد و بشار اسد نیز همچنان در سکان قدرت باقی خواهد ماند. در همین راستا «انور فرقاش» وزیر خارجه امارات در صحبت‎هایی برای توجیه این اقدام امارت اظهار داشت: «نقش اعراب در سوریه برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه در این کشور لازم است. امارات از طریق حضور خود در دمشق برای فعال‌سازی این نقش، تلاش می‌کند تا اعراب نقش مثبتی در پایان دادن به پرونده جنگ و تقویت فرصت صلح و ایجاد ثبات داشته باشند.»

بحرین هم فردای بازگشایی سفارت امارات در دمشق، اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌اش گرفت. کویت هم سومین کشور عربی منطقه خواهد بود که طی ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر، پس از هفت سال سفارت خود را در دمشق بازگشایی خواهد کرد. در ابتدای این ماه نیز «عمرالبشیر» رئیس جمهور سودان و اولین رئیس جمهور یک دولت عربی بود که برای دیداری رسمی با بشار اسد رهسپار سوریه شد.

در حقیقت می‌توان گفت که سوریه به مرحله پساتروریسم رسیده است و کشور‌های مختلف درصدد هستند که روابطشان را با دمشق احیا کنند. این موضوع برای بعضی از کشور‌های متمول حاشیه خلیج فارس جنبه دیگری هم دارد؛ کشور‌هایی نظیر امارات در تلاش هستند که بتواند از طریق مشارکت در امر بازسازی سوریه، منافع اقتصادی خود را هم تأمین کنند.

«اسکای نیوز عربی» در گزارشی پیرامون بازگشایی سفارتخانه‌های کشور‌های عربی نوشت: «تمامی سیگنال‌های ارسالی از دولت‌های حاشیه خلیج فارس حکایت از شکست تمام عیار پروژه تغییر رژیم و تعیین راهبرد نوین در قبال سوریه دارد.» کشور‌های عربی در حقیقت قصد دارند که مقدمه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را فراهم بیاورند. حتی در نشست اخیر اتحادیه عرب که در قاهره برگزار شد، موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه بررسی شد.

سوریه با پایداری توانست بر جبهه باطل و تروریست‌ها فائق بیاید. کشور‌هایی که دیروز شمشیر به قتل رژیم حاکم بر این کشور دست گرفته بودند حال به دنبال بازگشایی سفارتخانه‌های‌شان هستند. بازگشایی سفارتخانه‌ها از دید کشور‌های عربی، تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم دور کردن ایران از سوریه است. نکته حائز اهمیت این است که در ابتدای بحران سوریه، کشور‌های عربی پیشنهاد پرداخت ده‌ها میلیارد دلار به سوریه در ازای تبری جستن از ایران را پیشنهاد کردند؛ ولی سوریه در همان ابتدا این پیشنهاد را رد کرد و گفت: «ایران هم پیمان قدرتمندی برای سوریه محسوب می‌شود.»

خروج نظامیان آمریکایی از سوریه هم باعث شده است که پیش از پیش صهیونیست‌ها نگران و نسبت به آینده بیمناک باشند. صهیونیست‌ها که می‌دانند سوریه همانند کشور‌های دیگر حاشیه خلیج فارس اقدام به عادی سازی روابط نمی‌کند در تلاش است تا با واسطه قرار دادن کشور‌های عربی منطقه در سیاست‌های آتی سوریه تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار