محمدحسین نیرومند:

برخی مدیران فرهنگی نمی‌خواهند به «9 دی» بپردازند

کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان گفت: «9 دی» روز بسیار مهمی است که سیستم فرهنگی ما کمتر بدان پرداخته است. فکر می‌کنم بعضی از مدیران فرهنگی ما دوست ندارند در این زمینه کار کنند و بعضی دیگر نیز غفلت می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ - 29December 2018

به گزارش گرروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار کارتون و گرافیک محمدحسین نیرومند با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست برجسته کشور، محمدحسین نیرومند و جمع زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان در نگارخانه فرهنگسرای گلستان افتتاح شد.

در این مراسم، سید مسعود شجاعی طباطبایی درباره آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اظهار داشت: آقای نیرومند، یک هنرمند چند وجهی است. دقت کنید که کاریکاتور، صرفا طراحی اغراق‌آمیز از چهره است و مابقی اتفاقات در هنر کارتون رخ می‌دهد. آقای نیرومند، تسلط بسیار خوبی بر هنر کارتون دارند و از همین منظر، شاید بتوان گفت که ایشان اولین کسی است که بعد از انقلاب، موضوع ایده‌یابی در کاریکاتور را مطرح کرد.

وی گفت: کتاب «فیل آبی برای ایده‌یابی» نیرومند به آیکونیک اشاره دارد. همان‌طور که در آثار این نمایشگاه می‌بینید، اشاره‌های آیکونیک به مسائل با استفاده از هنر گرافیک به تصویر کشیده است و کارها در عین سادگی با فرم بسیار خوبی ارائه شده است. به نظرم، آقای نیرومند، تسلط بسیار کاملی بر موضوع آیکون‌سازی و گرافیک دارند. در این نمایشگاه، ایشان هم از خصلت‌های کارتون و هم از گرافیک به معنای ناب آن استفاده کرده است. علاوه بر این، ایشان به خوبی بر موضوع نماد و نمادسازی تسلط دارد و در غالب کارهای این نمایشگاه، این موضوع را می‌بینیم. این نمادها به شکل‌های مختلف در آثار ارائه شده است و هرکدام حرف خاصی را بیان می‌کنند. برای مثال، یکی از کارهای خوب ایشان، نمادی است که در پرچم عربستان سعودی استفاده کرده‌اند. می‌بینید که امضای ترامپ در کنار شمشیر قرار گرفته است و به صورت نمادین، بیان می‌کند که رژیم آل سعود تا چه اندازه به آمریکا وابسته است.

مدیر هنرهای تسجمی حوزه هنری درباره اهمیت هنر کاریکاتور در بیان مسائل مختلف صحبت کرد و گفت: در جریان انقلاب اسلامی، هنر کاریکاتور، تقریبا بی‌رقیب بوده و به نظرم توانسته است به وظایف خود به معنای واقعی کلمه عمل کند. اولین نمایشگاه بین‌المللی که در این حوزه برگزار شد، نمایشگاهی بود که در نشریه ابرار تحت عنوان «سقوط کمونیسم» گذاشته شد. بعد از آن، نمایشگاه سلمان رشدی برگزار شد و سپس دو سالانه‌های کاریکاتور پا گرفت که بنده همراه با آقای نیرومند، پایه‌گذار این دوسالانه‌ها بودیم. البته ما فقط به این 2 سالانه‌ها بسنده نکردیم و مسابقات مختلفی را با عناوین غزه، فلسطین، میانمار، یمن، استکبارستیزی، مبارزه با تروریسم داعش و ...برگزار کردیم. در حقیقت، شاید بتوان گفت که ما هر سال یکی 2 نمایشگاه کاریکاتور بین‌المللی و نمایشگاه‌های متعدد ملی داریم. دقت کنید که کاریکاتور ظرفیت بالایی دارد و به دلیل ارتباط خوبی که با مخاطب برقرار می‌کند و در عین حال زبان بین‌المللی نیز دارد، بسیار مهم است و به خوبی توانسته است حق هنر را ادا کند.

شجاعی طباطبایی درباره اهمیت به اشتراک‌گذاشتن این آثار در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه، آثار زیادی را با کلیدواژه‌هایی نظیر آمریکا، استکبار، جنگ نرم و ... را می‌بینید. مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود می‌فرمایند که اگر من رهبر نبودم، قطعا مسئولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم. این موضوع بسیار مهم است. به نظرم آثاری که در این نمایشگاه به تصویر کشیده شده است، ظرفیت بسیار خوبی برای نمایش در فضای مجازی دارد. البته بسیاری از این کارتون‌ها در فضای مجازی توئیت شده است اما هنوز هم جا دارد که بیش‌تر دیده شود. اگر ما بتوانیم این چنین آثار را در فضای مجازی منتشر کنیم، مطمئنا اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

محمدحسین نیرومند در اد امه اظهار داشت: این آثار از نظر محتوا، کارتون است و از نظر فرم بصری گرافیک است. در حقیقت، نگاه نقادانه به مسائل مختلف از طریق کارتون معنا پیدا می‌کند و فرم پر انرژی آن با رنگ‌های مختلف به وسیله گرافیک انجام می‌شود. این هنر، تفاوت‌هایی با کاریکاتور دارد. کاریکاتور چهره اغراق شده افراد است در حالی که کارتون وجهه‌ای از یک شخصیت را نشان می‌دهد.

وی درباره محتوای آثار این نمایشگاه و اهمیت آن صحبت کرد و گفت: کسی که هنر کارتون را انتخاب می‌کند، کسی است که دوست دارد اندیشه‌هایش را به صورت صریح و بی‌پرده بیان کند. از همین منظر، تفاوت بین کاریکاتوریست و نقاش در این است که نقاشان خیلی به دنبال بیان موضوع نیستند و بیش‌تر به دنبال نقش‌آفرینی هستند و قصد دارند که با احساس مخاطب درگیر شوند. در مقابل، کاریکاتوریست‌ها به دنبال این هستند که آن‌چه را که در ذهنشان است به دیگران منتقل کنند. بنابراین می‌توان گفت که کاریکاتور دنیای اعتقادی خالقش را نشان می‌دهد. حال اگر می‌بینید که آثار این نمایشگاه بر روی یک سری کلیدواژه‌های خاص است به دلیل اعتقادهای بنده است.

این هنرمند افزود: اتفاقات سال 88 یکی از اساسی‌ترین چالش‌های نظام بود که نظام توانست سرافرازانه از آن بیرون بیاید و از این منظر، 9 دی روز بسیار مهمی است که متاسفانه سیستم فرهنگی ما کمتر بدان پرداخته است. متاسفانه به اندازه عظمت این داستان، برایش هزینه نشده است. من فکر می‌کنم که بعضی از مدیریت‌های فرهنگی ما دوست ندارند در این زمینه کار کنند و بعضی دیگر نیز غفلت می‌کنند. شان 9 دی بسیار بالا است و باید قالب‌های هنری مختلف و هنرمندان مختلف در این زمینه کار کنند.

نمایشگاه آثار محمدحسین نیرومند با عنوان «حق مسلم ماست» تا روز سه شنبه 11 دیماه از ساعت 9 تا 19 در نگارخانه فرهنگسرای گستان واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان دایر است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها