کرسی آزاداندیشی در شب 9 دی در «بدون توقف»/ در فتنه 88 دموکراسی در حال اضمحلال بود

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در فتنه 88 دموکراسی در حال اضمحلال بود، گفت: اولین چیزی که داشت در فتنه 88 قربانی می‌شد دموکراسی بود.
کد خبر: ۳۲۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ - 30December 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، قسمت شصت و سوم برنامه «بدون توقف» در شب 9 دی در فضایی آزاداندیشانه به بررسی جریانات و فتنه انتخابات سال 88 پرداخت.

این برنامه با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور دکتر محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و دکتر لاریجانی در این برنامه در خصوص اجازه ندادن به درخواست تجمع در سال 88 و اجازه دادن به تجمعات 9 دی در همان سال که موجب بروز برخی حوادث و اختلافات شد اظهار داشت: آن چیزی که در کشور تضمین شده است تجمعات قانونی است که باید باشد. اگر آمدن در خیابان برای این است که ما بانک ها را آتش بزنیم و پلیس بکشیم و فضای کشور را به آشوب بکشیم این 100 درصد خلاف قانون و شرع است و باید جلوی آن گرفته شود. آیا مردم در 9 دی و 22 بهمن بانک آتش می زنند و آدم می کشند؟ حالا گیرم که به تجمعات اجازه هم داده نشد آیا باید مردم به خیابان بریزند و بانک آتش بزنند؟

لاریجانی در پاسخ به اینکه مردم چگونه اعتراض خود را نشان دهند بیان کرد: در فتنه 88 دموکراسی در حال اضمحلال بود. عده ای می گفتند چون ما معتقدیم تقلب شده شمارش آرا را کنار بگذارید و تظاهرات کنیم تا تعیین شود و یکی از کاندیدها رسما اعلام کرد من پیروز انتخابات هستم و خلاف این هم نباید باشد و این به معنای مرگ دموکراسی بود. اولین چیزی که داشت در فتنه 88 قربانی می شد دموکراسی کشور ما بود.

وی ادامه داد: بحث اصلی فتنه 88 این بود که مکانیزم قانونی انتخابات کنار گذاشته شود و شمارش آرا انجام نشود. حتی شورای نگهبان اعلام کرد که 10 درصد آرا شمارش شود و اگر 20 درصد اختلاف وجود داشت همه آرا را از ابتدا شمارش می کنیم اما آنها قبول نکردند و این شرایط را کسانی درست کردند که خود مدعی بودند. لذا در فتنه 88 قربانی اصلی دموکراسی بود.

وی با بیان اینکه این تجمع نبود یک شورش بر علیه حکومت مشروع بود تصریح کرد: چطور می توان به عده ای که تئوری آنها براندازی ساختار حکومتی و دموکراسی که دستاورد مهم انقلاب ما است، اجازه داد به خیابان ها بریزند؟ این تجمع نبود یک شورش بر علیه حکومت مشروع است. در کشور ما انواع تجمعات برگزار می شود و حتی در مساجد هم بر علیه حکومت خیلی حرف ها می زنند از رهبری گرفته تا بقیه و کسی هم جلوی آنها نمی گیرد. اما همین ها اگر بخواهند از مسجد بیرون بیایند و ماشین پلیس آتش بزنند و مساجد و بانک ها را آتش بزنند پلیس این ها دستگیر می کند.

دبیر ستاد حقوق بشر تجمعات اعتراضی را برای کشور ضروری دانست و عنوان کرد: تجمعات بسیار ضروری هستند اما باید توجه کنیم که امریکا برای این کار پول گذاشته است و استراتژی مصوب آنهاست و رسما هم اعلام می کنند که اگر جایی در ایران شلوغی شود بریزند و هدف شان هم خون ریزی است.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که مردم اگر حرفی دارند بزنند و ملاحظات امنیتی هم انجام شود. ما باید از اینکه حق مردم زیر پا نماند پاسداری کنیم. مثلا در همین موضوع کامیون داران که اعتصاب کردند. یک سری از آنها دیگران را با تیر می زدند و کسانی بودند که حتی صاحب ماشین هم نبودند و پلیس با آنها برخورد کرد.

لاریجانی در پاسخ به یکی از مهمانان که گفت اعتراض مردم بخاطر فشار معیشت صورت گرفت و همه چیز از قبیل برجام و تحریم و غیره به گردن اعتراضات مردمی انداخته شد اظهار کرد: اتفاقاتی که در سال 88 افتاد و کسانی که بر علیه ما توطئه کردند یعنی آمریکا اسرائیل و اروپا و منافقین اصلا تصور نمی کردند شورش 88 شکست بخورد و همه شکم های خود را صابون زده بودند که کار تمام است و دوباره یک سیستم سکولار دیکتاتوری دست نشانده روی کار می اید و از این جهت شکست این توطئه برایشان چیز بسیار عجیبی بود.

وی ادامه داد: موسسه هاتسون بعد از مدتی مامور شد که تحقیق کند و ببیند اصلا چرا این اتفاق افتاد. اینها سه چیز مهم پیدا کردند اول اینکه گفتند رهبر اینها آدم شجاعی بود و فرار نکرد و مردم را روشن کرد و مردم به حرف رهبرشان توجه کردند. دوم این که دستگاه های امنیتی نسبتا موثر وارد کار شدند و سوم که از همه مهمتر است اینکه مردم ایران بسیار آگاه هستند و متوجه شدند که کاسه ای زیر نیم کاسه است و چیزهایی که دارد اتفاق می افتد چیزهایی که مردم می خواهند نیست و اتفاقا هرسه را مورد تهاجم قرار دادند.

وی افزود: یعنی استراتژی غرب حادثه ای نبود و بعد از فتنه 88 تحلیل کردند و گفتند هر سه مورد را باید هدف قرار دهیم و مردم ما را بمباران کردند. دولت آمریکا یک موسسه ای را با 400 میلیون دلار و 20 نفر آدم تشکیل داده که فقط احکام قضایی دادگاه های ما را مانیتور کنند و نمایش دهند. و این یکی از اهداف آنها برای بمباران ماست.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع پرونده قضایی سکینه محمدی بیان کرد: مثلا همین موضوع سکینه محمدی که قاضی ما جایی حکم اولیه داده بود که این آدم که شوهر خود را کشته باید اعدام شود. ستاد حقوق بشر اولین کاری که کرد این بود که گفتند ما رفتیم وساطت کردیم و از اولیای دم رضایت گرفتیم و از حکم اعدام رد شد. این یکی از کارهای قوه قضاییه بود. بعد از آن تهمت های غیر اخلاقی زدند و بازهم این را گزارش کردیم و به رئیس قوه قضاییه دادیم و گفتیم حکم اشکالاتی دارد و بعد از تجدید نظر شد. حالا ببینید اینها با یک حکمی که نهایی هم نبود چه تبلیغاتی بر علیه ما راه انداختند.

وی ادامه داد: من رفته بودم ایتالیا و تمام مجلس های آنها گفته بودند ما همه سکینه محمدی هستیم چون قسمت دوم کار را نمی دانستند. در حالی که ما به فشار آنها توجه نکردیم و سکینه محمدی الان دارد در تهران راه می رود. این تهاجم عظیم برای چیست؟ این الم شنگه استراتژیک، دنباله همان بحث اهداف فتنه 88 است که همان براندازی حکومت بود.

وی افزود: امروز در مسائل اقتصادی ما هم یک رکن فقنه ای وجود دارد و دقیقا همین را می‌گوید. آنها هم در تحریم های سال 88 و این سال ها گفتند که حالا که اوضاع ایران تنگ افتاده است و نامیزان است ایران را ول نکنیم که دوباره سر زنده شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا سران فتنه 88 محاکمه نمی شوند و این معلق بودن حقوق بشر را درگیر نمی کند گفت: آنها 100درصد مسیر غلطی را رفتند و به صورت روشن در جهت سیاست های دشمنان ملت ما بود. اتفاقا از لحاظ حقوق بشری وضعیت الان آنها بهتر است. چراکه شورشی به آن عظمت و کودتا بر علیه یک نظام تنبیهات سختی در پی دارد.

در ادامه یکی از مهمانان برنامه از حق مردم پرسید و گفت پس سختی ها و ضررهایی که مردم طی این 10 سال کشیده اند چه می شود و لاریجانی پاسخ داد: رویکرد نظام ما رویکرد بسیار اخلاقی و متعادلی است. این ها به هر صورت در این کشور خدماتی انجام داده بودند و بخاطر احترام به رای کسانی که به آنها رای داده بودند اول انها محصور شدند. چراکه خطای بسیار نابخشودنی را مرتکب شده بودند و من اسم آن را خطا می گذارم چون در برخی اشتباهات عمدی هم وجود دارد. برخورد ما از لحاظ حقوق بشر بسیار هم خوب است. و حق مردم هم پاسداری از جمهوری اسلامی است.

دبیر ستاد حقوق بشر در توضیح اینکه آیا زمینه عذرخواهی برای لیدرهای فتنه 88 فراهم شده است یا خیر عنوان کرد: زمینه عذرخواهی برای آنها همیشه فراهم بوده است. آدم که برای انتخابات کاندید می شود امضا می کند که من در چهارچوب قانون عمل میکنم و هرچیز که سیستم قانون تعیین کرد را قبول می‌کنم. و ما بیشتر از قانون از کسی انتظار نداریم. اگر کسی در چهارچوب قانون رعایت نکند به میزان عدم رعایت توبیخ می شود. آنه ابه دشمن امید دادند که فشار را بیشتر کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: سران فتنهه 10 سال فرصت داشتند اعلام برائت کنند و به زندگی عادی برگردند و کسانی امروز در راس امور هستند و تمام دغدغه آنها رفع حصر سران فتنه است در حالی که بسیاری از تحریم ها و مشکلات امروز کشور ما بخاطر اتفاقات سال 88 است و هیچکس به اینها اهمیت نمیدهد.

برنامه ترکیبی _ چالشی «بدون توقف» با تهیه کنندگی رضا غلامحسین نژاد از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ساعت 19 از شبکه سه سیما پخش می شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار