«فتح خرمشهر»؛ در دهمین حراج تهران

«فتح خرمشهر»؛ اثر سعید سعید صادقی در دهمین دوره حراج تهران چکش می‌خورد.
کد خبر: ۳۲۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ - 30December 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سعید صادقی عکاس دفاع مقدس اثر «فتح خرمشهر» را تپش تاریخ می‌داند و می‌گوید: این عکس ماندگارترین قاب عکس فتح خرمشهر است که احساس نشاط و پیروزی یک ملت از فتح خرمشهر را نشان می دهد.

این عکاس جنگ که برای سومین سال در حراج تهران حضور دارد درباره عنوان و ویژگی‌های اثری که امسال قرار است در حراج تهران چکش بخورد، گفت: این عکس «فتح خرمشهر» نام دارد و در واقع تپش تاریخ است؛ این عکس صبح روز آزادسازی خرمشهر ثبت شد، برای ثبت این عکس من 18 کیلومتر پیاده دویدم تا به صحنه برسم؛ این عکس ماندگارترین قاب عکس فتح خرمشهر است که احساس نشاط و پیروزی یک ملت از فتح خرمشهر را نشان می‌دهد.

سعید صادقی درباره حس لحظه ثبت عکس «فتح خرمشهر» و خاطره‌های روز آزادسازی خرمشهر توضیح داد: این یک لحظه تاریخی بود که در واقع من به عنوان شاهد تاریخ یک همبستگی ملی راثبت می‌کردم، همبستگی که در عکس وجود دارد به جان من و عکس هم چسببیده است؛ من شاهد از دست رفتن خرمشهر و ریختن خون‌ها و جان‌های بسیاری بودم، روزی که آن اتفاق افتاد همان نقطه‌ای بود که من روزهای اول وارد شهر شده بودم؛ این مسیر طولانی بود که من سه شبانه روز بدون خواب و خورک از مرز عراق وارد آن شدم و من شهر را خوب می‌شناختم اما روزهای شکست، روزهایی از دست رفتن و تراژدی از دست رفتن همراهم بود، تنها همبستگی ملی در آن لحظات را ثبت کردم؛ تنها عملیاتی آزادسازی خرمشهر است که در هشت سال جنگ نقش نیروهای ملی مردمی با عشق در جهت اتصال خرمشهر به تن ایران تحقق پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: من به عنوان عکاس در روزهای جنگ همبستگی ملی در این مکان و این معماری را در این مرکز دفاع مردمی شاهد بودم و این همبستگی در همان روز آزاد سازی خرمشهر به نشاط ملی تبدیل شد.

این عکاس در پاسخ به این سئوال که ویژگی منحصر به فرد عکس «فتح خرمشهر» چیست؟ گفت: این عکس نشاطی دارد که بعد از دو سال در بدن نیروهای مردمی فوران می‌کند؛ نقطه مرکزی عکس مسجد جامع خرمشهر است و تنها جای شهر است که سالم مانده و دشمن هم به دلیل اعتقاد مذهبی آن را حفظ کرده است؛ تجمع نیروهای دفاع مردمی در مسجد شکل گرفت و در واقع مسجد نقطه فتح خرمشهر بود که بینش اعتقادی ما هم در آن بود، شاخص ترین نقطه احساس نشاط و پیروزی یک ملت که جنبه اعتقادی دارد فتح خرمشهر است.

سعید صادقی درباره آثارش که دو دوره در حراج تهران حضور داشته اند، گفت: اثری سال گذشته مربوط به عملیات کربلای 5 و شلمچه بود، این اثر زیر باران گلوله ها بود اثر پیش از آن هم مربوط به عملیات بدر در سال 63 بود.

این عکاس در پاسخ به این سئوال که ارزیابی تان از حضور آثار جنگ در حراج تهران که جنبه اقتصادی دارد چیست؟ پاسخ داد: این عکس ها را شاید کسانی بخرند و با آن ارتباط برقرار کنند که در آن وقایع حضور نداشتند یا نوستالوژی دارند، اینها اتصال با نسل‌ها و تاریخ پیدا می‌کنند؛ این حراج که بخشی‌اش مقوله مالی و اقتصادی است حرکت می‌دهد به آن اتصالی که نیاز ملی و همبستگی و نیاز درک این جغرافیا و نیاز آن جان‌هایی است که فدا شده‌اند، رشد ارزش‌ها در نگاه نسل‌های بعدی ایران شکل منطقی و درست تری پیدا کند و از آن حالت احساسی خارج شود و در واقع محصول عشق به زندگی ساختن در نسل‌ها ایجاد می‌کند؛ می توان گفت این عکس‌ها تپش تاریخ یک ملت است.

سعید صادقی در پاسخ به این سئوال که آیا حراج تهران می‌تواند یک اتفاق خوب برای حضور آثار عکاسان باشد؟ گفت: حراج می‌تواند اتفاق خوبی باشد که یک بینش ملی و نگاه ملی ایجاد می‌کند، در واقع حراج بینایی بخشی از جامعه را تقویت می‌کند و موجب می‌شود جرقه یک احساس وارد بدنه اجتماعی طبقه‌ای که از نظر اقتصادی تامین هستند بشود، حراج بازار ارتباط فرهنگ و هنر است که فضای بینش و زبان ملی ما را تقویت می‌کند، همچنین ورود نگاه‌های مختلف به بدنه حراج باعث تقویت و گسترش بینش ملی خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار