سرلشکر سلیمانی:

«کربلای ۴» از منظر دشمن «عملیات فریب» بود

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: وقتی که عملیات کربلای ۵ را انجام دادیم و به «کانال ماهی» رسیدیم، دشمن به این نتیجه رسید که عملیات کربلای ۴ فریب بوده است؛ حتی در کربلای ۵ «تک فریب» انجام دادیم، تا عملیات موفق شود.
کد خبر: ۳۲۵۷۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ - 31December 2018

عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود، نه فریببه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از فرماندهان حاضر در عملیات کربلای ۴ در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» درباره مباحثی که به تازگی درباره این عملیات مطرح شده است، اظهار داشت: در موضوعی که بیان می‌شود، نباید شخصیتی که در طول هشت سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را برعهده داشته است، مورد انتقاد و حتی عقده‌گشایی و شماتت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود؛ نه فرعی، اظهار داشت: ما عملیات‌هایی داشتیم که در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم و در طول حدود شش ماه برای آن کار می‌کردیم، اما به موفقیت نرسیدیم. در عملیات «رمضان» هم تا حدودی به اهداف اساسی رسیدیم، اما به نتیجه نرسید. در «والفجر مقدماتی» هم کار‌های فراوانی صورت گرفت؛ ولی به نتیجه نرسید. ما حدود شش عملیات داشتیم که منجر به موفقیت نشد؛ لذا ما در جنگ، هم عملیات موفق داشتیم و هم ناموفق.

سرلشکر سلیمانی افزود: عملیات کربلای ۴ جزو عملیات اصلی بود، اما درباره اینکه چرا عملیات لو رفت، باید بگویم که جمعی تصمیم‌گیرنده برای جنگ بودند و منطق نظامی وجود دارد و ما در همه عملیات‌ها نسبتی از لو رفتگی را داشتیم؛ مثلا در عملیات والفجر ۸ که غافلگیرانه بود، من در کنار رودخانه بودم و دیدم که وقتی غواصان به آب زدند و دشمن در حال شلیک به رودخانه است؛ لذا اگر ما چنین تصوراتی را مبنا قرار می‌دادیم، هیچ عملیاتی را نمی‌شد، انجام داد.

فرمانده نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: وقتی در حین عملیات کربلای ۴ با مواجهه شدید دشمن روبه‌رو شدیم و فهمیدیم امکان مقابله و عبور از‌ «ام‌الرصاص» وجود ندارد، تصمیم‌ گرفته شد که عملیات متوقف شود.

وی با بیان اینکه وقتی در فاصله کمتر از ۱۵ روز از عملیات کربلای ۴، عملیات کربلای ۵ را انجام دادیم و بزرگترین موفقیت را کسب کردیم، گفت: آن زمان هم ما با عملیات موافق نبودیم و بحث می‌کردیم؛ اما مرحوم آقای هاشمی اصرار داشت که عملیات انجام بگیرد. در عملیات کربلای ۵ تصور این بود که دشمن در آنجا هم هوشیار است و فرماندهان موافق نبودند؛ اما فرماندهی جنگ موافق عملیات بود.

سردار سلیمانی افزود: تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای ۵ که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم، این بود که کربلای ۴ عملیات فرعی بوده و این تصور در دشمن وجود داشت.

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه جنگ به اندازه کافی منطق برای دفاع از خودش دارد، اظهار داشت: جنگ ما مردمی و معنوی‌ترین جنگ بود. من همه جهاد‌ها را دیدم و هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست. ما فرمانده‌ای بزرگ، حکیم و جامع‌الشرایط مثل امام (ره) داشتیم که با کسی رودربایستی نداشت.

وی در جمع‌بندی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: نمی‌توان عملیات را به بهانه اینکه دشمن آن را فهمیده لغو کرد و نمی‌توانیم این را مبنا قرار دهیم، در این صورت هیچ عملیاتی را نمی‌توانستیم، انجام دهیم؛ مثلا عملیات بیت‌المقدس هم لو رفته بود. شب عملیات فتح‌المبین که به پای عملیات رفتیم، مجبور شدیم برگردیم و به همین دلیل بر این مبنا هیچ عملیاتی قابل انجام نبود. وقتی با سرعت، ۱۵ روز بعد از عملیات کربلای ۴، کربلای ۵ را انجام دادیم و ما را به کناره بصره رساند، دشمن متوجه شد که کربلای ۴ فریب بوده و عملیات کربلای ۵، اصلی بوده است.

سرلشکر سلیمانی افزود: وقتی که کربلای ۵ را انجام دادیم و به کانال ماهی رسیدیم، دشمن به این نتیجه رسید که عملیات کربلای ۴ فریب بوده است؛ حتی در کربلای ۵ «تک فریب» انجام دادیم، تا عملیات موفق شود.

فرمانده نیروی قدس سپاه در پایان خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت نگاه نمی‌کردیم که در صحنه مقابل چه اتفاقی می‌افتد. در عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران شاید چندان این عملیات را جدی نمی‌دانستیم، اما وقتی آقای هاشمی گفت که امام به ما فرمودند «به بچه‌ها بگویید که مهران را پس بگیرند»، این انگیزه‌ای برای ما شد و هیچ‌وقت جنگ درگیر موضوعات نفسانی نبود.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
بسیار تحلیل پخته . متینی بود. از این فرمانده سرفراز لشگر اسلام باید قدردانی شود.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار