سردار وحیدی:

باید در تامین زنجیره دفاعی متکی به خود باشیم

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با تأکید بر اینکه در تامین زنجیره دفاعی باید متکی به خود باشیم، گفت: زنجیره تامین دفاعی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که یکی از این عوامل محیط به شدت متغیر و مشحون از فناوری‌های نوین است.
کد خبر: ۳۲۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ - 31December 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ پاسدار «احمد وحیدی» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در اولین همایش ملی زنجیره تامین دفاعی اظهار داشت: اگرچه این بحث فنی و تکنیکی قلمداد می‌شود، اما اساسا نگاه ما به این موضوع نگاهی معرفتی و بر پایه جهان‌بینی است. یک نظام علت و معلولی حاکم بر هستی است که هر کدام از اینها به طور مستقیم به منبع اصلی قدرت ارتباط دارند. این نوع نگاه می‌گوید کشف حقیقت کشف این زنجیره‌هاست. علم اساسا به دنبال کشف این خصیصه است.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: ما از طرف خدا آمدیم و به سوی خدا باز می‌گردیم و همه چیز در قالب این زنجیره قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه با علم جدید حیات جدید تعریف می‌شود و جریان علمی باید حیات‌بخش و تعقل‌پذیر باشد، افزود: وقتی در یک زنجیره جریان دانشی وجود نداشته باشد در واقع فرایند نوآوری و ساخت و تولید از بین می‌رود و ساختار پویایی لازم را ندارد. شرط تکاملی زنجیره علمی پویایی و نوآوری است.

سردار وحیدی با بیان اینکه ارزش ذاتی هر چیزی به نقش‌هایی است که ایفا می‌کند، تصریح کرد: با عنایت به رویکرد معرفتی انسان تنها موجودی است که می‌تواند براساس نقشی که می‌پذیرد، ارزش ذاتی‌اش را هم تغییر و ارتقا دهد. زنجیره تامین دفاعی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که یکی از این عوامل محیط به شدت متغیر و مشحون از فناوری‌های نوین است. در تقابل دیگر استراتژی و راهبردها کسی نمی‌تواند ادعا کند که این محیط در زنجیره ما اثر نمی‌گذارد؛ لذا باید محیط را شناخته و درک کنیم و اگر محیط را نشناسیم در تحلیل دچار مشکل می‌شویم؛ لذا این زنجیره در تقابل دیگر استراتژی و خط مشی‌ها به یک موضوع راهبردی تبدیل می‌شود.

وی گفت: هنگامی که جریان قدرت را از غرب به شرق مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که یکی از مسائل انتقال محور قدرت، مباحث اقتصادی است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: امروز زنجیره تامین دفاعی در رقابت استراتژیک با دیگر کشورها تعریف می‌شود، و تلاش در این رابطه ارزشی را می‌آفریند که این ارزش با زنجیره تامین دفاعی قابل ترکیب و تجمیع است.

وی بیان داشت: ما امروز در حوزه تامین زنجیره دفاعی به بازار جهانی دسترسی نداریم؛ لذا باید زنجیره تامین دفاعی را مستقلانه تامین و در این رابطه به خود اتکایی برسیم. اگر بخواهیم زنجیره دفاعی پایداری داشته باشیم، باید طبق نظام آینده‌پژوهی، نیاز سنجی و تحقیقات پیش برویم.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه باید ضعف‌های زنجیره دفاعی را پیدا کنیم، افزود: در دفاع همه جانبه که دکترین جمهوری اسلامی است، باید همه عناصر قدرت را بشناسیم و خلاها را درک کنیم.

وی گفت: امروز اگر بخواهیم در تامین زنجیره دفاعی موثر باشیم، باید در حوزه هوشمندسازی، جریان تامین سرمایه، نظام تحقیقات، نظام جایگزین سازی و نظام نوآورانه و فناوری گام‌های خوبی برداریم. امروز بدون داشتن یک زنجیره تامین دفاعی پویا، پایدار و متکامل حمایت از نظام دفاعی کشور میسر نیست.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار