سردار رضایی:

«کربلای ۴» از ابتدا «عملیات فریب» نبود

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: وقتی در عملیات کربلای ۴ فهمیدیم در شرایط خاصی هستیم، آن را به فریب دشمن تبدیل کردیم، اما اینگونه نبود که این عملیات از قبل، عملیات فریب باشد.
کد خبر: ۳۲۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ - 31December 2018

عملیات کربلای ۴ از قبل عملیات فریب نبودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر «محسن رضایی» فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس صبح امروز در برنامه «حالا خورشید» شبکه سوم سیما درباره توئیت خود در خصوص عملیات کربلای ۴ و حواشی به وجود آمده در پی آن اظهار داشت: وقتی در عملیات کربلای ۴ فهمیدیم در شرایط خاصی هستیم، آن را به فریب دشمن تبدیل کردیم؛ اما اینگونه نبود که این عملیات از قبل، عملیات فریب باشد.

وی ادامه داد: وقتی شرایط را دیدیم به ذهن ما آمد که تنها راه آن است که درگیری‌ها را قطع کنیم و نیرو‌ها را تا حدود ۱۴۰ کیلومتر یعنی تا اهواز عقب‌ بنشانیم؛ به علاوه از شیوه تبلیغات هم استفاده کردیم و آن پخش مارش پیروزی بود در حالی که در کربلای ۴ پیروزی چندانی بدست نیاورده بودیم.

سردار رضایی با رد اظهارات برخی که می‌گویند انجام عملیات کربلای ۴ تصمیم شخصی وی بوده است، عنوان کرد: از انجام این عملیات، همه مطلع بودند؛ امام خمینی (ره)، شورای عالی دفاع و هاشمی رفسنجانی از عملیات خبر داشتند؛ حتی هاشمی رفسنجانی همراه آقای حسن روحانی از بوشهر به صورت زمینی به منطقه آمدند.

وی با تاکید بر اینکه فرماندهان رده بالای جنگ از انجام عملیات کربلای ۴ اطلاع داشتند، اظهار داشت: ما درباره عملیات‌ها با فرماندهان به صورت جمعی تصمیم می‌گرفتیم؛ چرا که اساسا شیوه من در جنگ اقناع‌پذیری بود و دستوری نبود؛ به عنوان مثال تصمیم درباره ساعت و توقف حمله در عملیات کربلای ۴ به صورت جمعی گرفته شد؛ پس همه رده‌های بالا و پایین در جریان عملیات قرار داشتند.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس ادامه داد: زمانی که نیرو‌ها عقب نشینی خود را انجام دادند، از زارعی (مسؤول شنود در دوران دفاع مقدس) خواستم مکالمات عراقی‌ها را شنود و گزارش آن را ارائه کند؛ آن زمان یک دستگاه بی سیم انگلیسی از ارتش صدام غنیمت گرفته بودیم که ضد آن را در دانشگاه صنعتی شریف ساخته بودیم و بوسیله آن از بسیاری از سری‌ترین اقدامات عراق مطلع می‌شدیم.

وی اضافه کرد: در شنود مشخص شد که عراقی‌ها می‌گویند ایرانی‌ها در حال عقب‌نشینی هستند؛ عراقی‌ها تا سه روز اول نسبت به عقب نشینی نیرو‌های ما مشکوک بودند، اما از روز چهارم و پنجم به نیرو‌های خود مرخصی دادند.

سردار رضایی یادآور شد: آن‌جا بود که تصمیم ما برای انجام عملیات کربلای ۵ قطعی شد؛ البته خیلی‌ها جلوی من ایستادند و گفتند که کربلای ۵ همان کربلای ۴ است؛ چرا می‌خواهید از همان جا مجدد عملیات انجام دهید؟ در این رابطه قاسم سلیمانی هم نامه‌ای به من نوشت که اوضاع از چه قرار است؟

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که عملیات کربلای ۵ انجام شد، قاسم سلیمانی که جزو نیروهای خط‌شکن بود، وقتی از «کانال ماهی» عبور کرد، پشت بی سیم به من اعلام کرد که اینجا «فتح المبین» است و تا بصره هیچ نیرویی مقابل ما قرار ندارد.

وی ادامه داد: نزدیک صبح بود که بچه‌ها یکی از سرتیپ‌های عراقی را با زیرشلواری دستگیر کردند؛ این فرمانده عراقی می‌گفت که شب قبل از عملیات در منزل بودم که اعلام کردند ایرانی‌ها خط را شکستند، اما برای حفظ قرارگاه خود باید به منطقه بروی و در غیر این‌صورت اعدام می‌شوی؛ این در حالی بود که رزمندگان ما نه‌تنها قرارگاه فرماندهی او را تصرف کرده بودند، بلکه یک کیلومتر هم جلوتر رفته بودند؛ ولی این فرمانده عراقی اطلاعی از آن نداشت.

سرلشکر رضایی با بیان اینکه شهدای کربلای ۴ و خانواده‌های شهدا درجه عالی دارند، تاکید کرد: اگر کربلای ۴ نبود، پیروزی بزرگ در کربلای ۵ حاصل نمی‌شد. در روز چهارم این عملیات، آمار شهدا ۹۹۱ نفر اعلام شد؛ ولی ۱۴ روز بعد از عملیات، این آمار بعد از بررسی دقیق‌تر به ۹۸۵ نفر کاهش یافت و این آماری قطعی است که هم در بنیاد شهید و هم در سپاه ثبت شده است.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: کربلای ۵ زمانی که به پیروزی رسید، برای اولین بار حامیان صدام متوجه شدند که وی نمی‌تواند دیواری مقابل ایران باشد؛ به همین خاطر قطعنامه ۵۹۸ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید؛ پس اگر کربلای ۴ نبود، کربلای پنجی هم ایجاد نمی‌شد، دشمن به فاو حمله می‌کرد، صدام تا امروز می‌ماند و اختلاف میان کویت و عراق هم به وجود نمی‌آمد.

وی پایان دادن به جنگ را موضوع مهمی برشمرد و گفت: ما در جنگ چند مسأله داریم که یکی از آن‌ها آزادسازی سرزمین است؛ ولی موضوع مهمتر در این جنگ، پایان آن است؛ چون در بسیاری از جنگ‌ها، سرزمین‌ها آزاد می‌شود، ولی جنگ تا ۳۰ سال هم ادامه می‌یابد؛ زیرا طرفین، مرز را به رسمیت نمی‌شناسند.

سردار رضایی ادامه داد: در اینجا باید عنوان کنم که طرح مباحث این‌چنینی درباره جنگ در توئیتر، مناسب نیست و این را قبول دارم؛ اما قصد من از طرح این موضوع آن هم در توئیتر این بود که می‌خواستم عنوان کنم شرایط کشور بسیار حساس است؛ برخی‌ها نباید در این شرایط مهم و حساس حاشیه‌سازی کنند؛ بلکه باید به معیشت مردم برسند و از سوی دیگر باید مراقب دشمن هم بود.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس ادامه داد: ترامپ با طرح فریبی می‌خواهد به ما رودست بزند؛ مانند همان کاری که با کره شمالی کرد که ناو‌های خود را کنار سواحل کره برد و بدین ترتیب با کره شمالی وارد مذاکره شد؛ هرچند که مذاکرات آن‌ها به هم خورد.

وی با اشاره به موضع‌گیری برخی مسؤولان تاکید کرد: از سیاسیون انتظار نداشتم که چنین موضوعاتی را مطرح کنند، ولی با این حال چیزی به آن‌ها نمی‌گویم و قصد رویارویی با آن‌ها را ندارم؛ دست همه آن‌هایی را که نقد کردند و بعضاً فحش دادند، می‌بوسم.

سرلشکر رضایی در ادامه گفت: امروز روز بسیج کشور برای حل مشکلات مردم است و نباید فریب ترامپ را خورد؛ تنها راه نجات ما و تنها راهی که می‌توانیم ترامپ را از منطقه خارج کنیم، این است که دست بر زانوی خود بگذاریم و مراقب فریب‌های او باشیم.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: از توئیت اخیر بنده درباره عملیات کربلای ۴ باید فرامتنی استنباط شود و خواستم توجه دهم که ممکن است ماه‌های آینده مسائل پشت پرده‌ای رخ دهد که البته اینجا نمی‌توانم بگویم؛ ولی بخشی از این موضوع پشت پرده سیاسی است؛ من البته پرهیز دارم که این برداشت شود که ما در ورای این توئیت بخواهیم حرف‌های سیاسی بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه عملیات کربلای ۴ را تبدیل به فریب کردیم نه عملیات فریب، تصریح کرد: پس اگر کلمه «برای» در توئیت قبلی حذف شود، می‌توان گفت که «کربلای ۴ باعث فریب دشمن شد»؛ البته انتقادات من به کسانی است که توئیت دوم بنده را نخواندند؛ چون در توئیت دوم گفتم که وانمود کردیم کربلای ۴ عملیات اصلی بوده است.

سردار رضایی تاکید کرد: من با مسئولان کشور ارتباط دارم؛ لذا بجای توئیت کردن در پاسخ به موضوعی که مطرح کردم، می‌توانستند تماس بگیرند و مطلب خود را بیان کنند به همین جهت این توئیت کردن را قبول ندارم.

فرمانده اسبق کل سپاه گفت: از همه تحلیلگران خواهش می‌کنم که مراقب فریب دشمن باشند. در شرایط فعلی باید ببینیم با چه کار‌هایی می‌توانیم امکانات کشور را برای تولید، اشتغال و نوآوری بسیج کنیم.

وی گفت: هرچند تکنولوژی‌های پیشرفته برخی کشور‌ها را به استثنای چند بخش مانند حوزه موشکی نداریم، ولی با این حال باید به گونه‌ای رفتار کنیم که معنویت‌ها در جامعه حفظ شود؛ بحث‌های سیاسی که باعث شود مسایل روز جامعه منحرف شود را قبول ندارم؛ زیرا نباید پشت آینده‌سازان کشور به لرزه دربیاوریم.

سرلشکر رضایی با تاکید مجدد بر اینکه کربلای ۴ عملیات فریب نبود، بلکه تبدیل به فریب شد، ادامه داد: البته در همه جنگ‌ها عملیات فریب تعیین کننده است؛ بدین صورت که در برخی مواقع، عملیاتی از نقطه دیگری انجام می‌شود تا با فریب دشمن، در نقطه‌ای دیگر عملیات (اصلی) به پیروزی برسد؛ بنابراین وقتی نتوانستیم از اروند عبور کنیم آن را به فریب تبدیل کردیم.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در عملیات والفجر ۸ هم فریب داشتیم، عنوان کرد: پیش از عملیات والفجر ۸ عملیات فریب مانند لشکرکشی داشتیم، اما یک نوع عملیات فریب هم هست که درگیری صورت می‌گیرد و عملیات جدی است؛ نیرو‌های خودی عقب‌نشینی می‌کنند به نقطه‌ای که عمده قوا در آنجا آرایش گرفته‌اند و به دنبال آن دشمن می‌آید در دام نیرو‌های خودی قرار می‌گیرد.

سردار رضایی تصریح کرد: پس آن‌هایی که ابتدا جهت فریب می‌روند، کشته می‌شوند و اجر بالایی می‌برند و ممکن است حتی خودشان آگاه نباشند؛ ولی فرماندهانشان آگاهند؛ یعنی به فرمانده می‌گویند حواست باشد، همین که یک تعداد کشته و زخمی دادیم، باید عقب نشینی کنیم و تا آخر نمانیم؛ البته در هیچ‌کدام از عملیات‌های دفاع مقدس از این نوع عملیات فریب استفاده نکردیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار