سردار تقی‌زاده:

بهره‌گیری از «پدیده نوآوری باز» در زمینه ساخت تجهیزات دفاعی/ زنجیره تأمین دفاعی همسو با اقتصاد مقاومتی است

جانشین وزیر دفاع گفت: در دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدیم که در زمینه تولید تسلیحات، باید از سایر ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم؛ لذا «پدیده نوآوری باز» را در دستور کار خود قرار دادیم.
کد خبر: ۳۲۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ - 31December 2018

بهره‌گیری از «پدیده نوآوری باز» در زمینه ساخت تجهیزات دفاعیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «قاسم تقی زاده» جانشین وزیر دفاع روز دوشنبه در همایش تأمین زنجیره دفاعی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس بنا به نیاز عملیاتی، برای مقابله با توان زرهی رژیم بعثی تصمیم گرفتیم تا موشک‌های «تاو» آمریکایی را بسازیم.

وی افزود: برای این کار پنج نفر انتخاب شدند و مقرر شد تا ظرف شش ماه این پروژه به نتیجه برسد؛ اما کار به جایی رسید که در این پروژه هزار و ۵۰ نفر کار کردند و این پروژه در طول ۱۲ سال به نتیجه دلخواه رسید، تا جایی که کیفیت آن در تست‌ها از قابلیت انهدامی و دقت اصابتی بالایی برخوردار بود.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: فعالیت ما در دهه ۶۰ در حوزه تجهیزاتی به مهندسی معکوس، وارد کردن تجهیزات و جذب نیروی انسانی خلاصه می‌شد و در دهه ۷۰ نیز همین مسیر را ادامه دادیم.

سردار تقی زاده با تاکید بر اینکه در دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدیم که باید در کنار فعالیت‌های گذشته، از دیگر ظرفیت‌های داخلی نیز بهره‌برداری کنیم، گفت: در همین رابطه «پدیده نوآوری باز» را در دستور کار خود قرار دادیم؛ بدین ترتیب ضمن توجه به نیاز‌های عملیاتی نیرو‌های مسلح، شناسایی ظرفیت‌های متناسب و امکان‌سنجی ساخت تجهیزات در وزارت دفاع مورد توجه قرار گرفت و بخشی از این پروژ‌ه‌ها نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی مرتبط واگذار شد.

وی ادامه داد: تجربه کار با مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان سبب شد تا با ۴۸ دانشگاه و مرکز علمی و حدود سه هزار شرکت دانش‌بنیان تعامل موثر برقرار کنیم که امروز قادرند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود، قطعات موشکی پیچیده را بسازند.

جانشین وزیر دفاع بیان کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در سال ۸۸ هسته علمی را با اسم «دانا» ایجاد کرد که نخبگانی از وزارت دفاع در آن عضو بودند و این گروه عملکرد موفقی داشت.

سردار تقی زاده گفت: هنگامی که از طریق دادگاه لاهه به دنبال احقاق حقوق ملت ایران و بازپس‌گیری تجهیزات خریداری شده از آمریکا بودیم، متوجه شدیم که آن‌ها جهت طراحی و ساخت موشک تاو ۲۸۰ شرکت دانش‌بنیان را دخیل کرده بودند و این امری شایع در حوزه دستیابی به تجهیزات پیچیده و نوآورانه در سطح دنیاست.

وی تصریح کرد: بدون تردید امروز زنجیره تامین دفاعی همسو و همگرا با «اقتصاد مقاومتی» است و توجه به این مسأله رسیدن به اشتغال و بی اثر شدن تحریم‌ها را در پی دارد.

جانشین وزیر دفاع افزود: امروز ورود صنایع دفاعی به کارخانجات صنعتی ضمن ایجاد اشتغال موجب ارتقای سطح علمی صنایع کشور هم شده است.

این مقام ارشد نظامی با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در پروژ‌ه‌های دفاعی وزارت دفاع گفت: برای پیشرفت و توسعه در این مسیر باید زمینه اعتباری لازم را جهت ورود شرکت‌هایی معتبر و قابلیت‌ساز آماده کنیم.

سردار تقی زاده در پایان با بیان اینکه تمامی پروژه‌های وزارت دفاع در حوزه بازدارندگی و دفاع انجامی می‌شود، تأکید کرد: ایران اسلامی هیچ‌گاه آغازگر جنگی نخواهد بود، اما اگر دشمنان بخواهند خطایی مرتکب شوند، ما با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و استعداد‌های فکری و تجهیزاتی خود، آماده دفاع هستیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار