بخش دوم/ نژادبهرام در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شاخصه‌های یک مدیر جهادی/ زنان پیشگامان انقلاب اسلامی بودند

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس گفت: زنان پیشگامان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بودند و در ۴۰ سال گذشته دوشادوش مردان برای پاسداری از انقلاب تلاش کردند.
کد خبر: ۳۲۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 05January 2019

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، زنان در ۴۰ سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد در کنار مردان حضور داشته و دارند و هیچ‌گاه در این زمینه پدران‌ و برادران خود را تنها نگذاشته اند و در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز بسیار تاثیرگذار بودند؛ لذا امروز شاهد هستیم که زنان در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... نقش مهمی را ایفا می کنند. در همین زمینه خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی را با «زهرا نژادبهرام» عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است که بخش اول آن را در «اینجا» و بخش دوم آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: انقلاب اسلامی به چهلمین سالگرد خود رسیده است؛ ارزیابی شما در خصوص  ۴۰ سالگی انقلاب چیست؟

عدد ۴۰ در ادبیات دینی ما بار معنوی و خاصی دارد. وقتی فردی به ۴۰ سالگی می رسد، بلوغ فکری پیدا می کند و در واقع فکرش بر احساس درونی‌اش غلبه می‌یابد؛ مثلا پیامبر اسلام (ص) در ۴۰ سالگی مبعوث شد و کلمه ۴۰ به عبارتی روحانیت خاصی دارد. به نظر من همین که انقلاب ما به ۴۰ سالگی رسیده یک اتفاق مبارک است و باید از این جهت نیز به انقلابیون تبریک گفت؛ همچنین به وارثان انقلاب نیز ضمن نوید دادن روزهای خوب و گام‌های ‌رو به جلو برای آینده جمهوری اسلامی باید تبریک گفت؛ روزی که انقلابیون‌ در خیابان‌های کشور در جهت براندازی رژیم پهلوی و در راستای رسیدن به آرمان‌ها و اهدافشان به خیابان‌ها آمدند، شاید فکر نمی‌کردند که ۴۰ سالگی انقلاب را ببینند و یا حتی بتوانند تغییر شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی چه در داخل ایران و چه در جامعه جهانی را هدف خود قرار دهند. آنچه که مهم جلوه داده می شود، این موضوع است که یک سری مبانی خاص در جامعه وجود دارد و این مبانی‌ را باید همیشه حفظ کرد؛ این مبانی بر اساس سه شعار اصلی انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است و در این مسیر پیشرفت های زیادی داشته ایم. دهه اول انقلاب دهه تثبیت، دهه دوم دهه سازندگی،‌ دهه سوم دهه اصلاح و دهه چهارم دهه عقلانیت بوده است.

دفاع پرس: نقش زنان در ۴۰ سال انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

زنان پیشگامان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بودند و در این ۴۰ سال دوشادوش مردان برای پاسداری از انقلاب تلاش کردند؛ بعنوان مثال در هشت سال جنگ تحمیلی می توان به نقش ویژه زنان اشاره کرد که در مناطق جنگی در کنار پدران و برادرانشان دست از دفاع و مقاومت نکشیدند؛ چرا که دفاع فقط سلاح به دست گرفتن نیست در واقع پایداری است و زنان ایرانی در زمینه دفاع از ارزش هایشان و حفظ کشور همیشه موفق عمل کرده اند. اگر زنان ایرانی نبودند فکر نمی کنم مردان می توانستند به راحتی به میدان‌های مبارزه بروند، شاید تعداد زنان شهید بیش از پنج هزار نفر باشد و کمتر از مردان، اما جنگ تحمیلی منجر به دفاع مقدس شد و هشت سال دفاع مقدس را زنان پیشگامی کردند؛ زیرا اگر زنان پشت جبهه ها و شرایط زندگی را مهیا نمی کردند و صبر به خرج نمی دادند و اگر در حوزه‌های اقتصادی و زمینه‌های سیاسی و فرهنگی امکان  دفاع برای مردانشان را  در جبهه ها فراهم نمی کردند، مردان هرگز نمی توانستند در جبهه ها به خوبی عمل کنند، هرچند که زنان در پشت جبهه‌ها و در بیمارستان ها و مراکز‌ تامین و پشتیبانی فعالیت بسیار چشمگیری داشتند، امام خمینی (ره) نیز در این زمینه گفتند: «از دامن زن مرد به معراج می رود» و همچنین در بخشی دیگر گفتند که «زنان پیشگامان انقلاب هستند»، من نیز به این نظر امام معتقد هستم.

موفقیت انقلاب در ضریب باسوادی بانوان/ زنان پیشگامان انقلاب اسلامی بودند

البته زنان نسل انقلاب هیچگونه ادعایی نداشته اند و ندارند، باید به زنانی اشاره کنیم که در میدان ژاله (شهدا) شهید شدند،‌ آنها پیشگامان صفوف اولیه تظاهرات بوده و در جریان پیروزی انقلاب و جبهه بیشترین هزینه را دادند. زنان همیشه در کنار مردانی بودند که در دفاع مقدس جنگیده اند؛ یا پرستاری آنها را بر عهده گرفته اند و یا یک همدم خوب برای مردانشان بودند. همچنین زنان مجبور بودند با شرایط بد اقتصادی مبارزه کنند و خانواده هایشان را در نبود همسر مدیریت کنند. زنان و مردان در کنار هم انقلاب را به ۴۰ سالگی و شکوفایی رسانده اند.

دفاع پرس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش زنان را در جامعه کنونی چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر انقلاب را خوب بررسی کنیم نیازمند این هستیم که حتما به دهه دوم آن توجه ویژه داشته باشیم،‌ یعنی دهه سازندگی چراکه بار این دهه را زنان به دوش کشیدند،‌ درست است که از نظر مدیریتی حضور زنان کم رنگ بوده است، اما جریان سازندگی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  بوده است و کسانی که در این جریان بیشترین فعالیت را داشته اند زنان بودند که می توان به سوادآموزی زنان اشاره کرد که از دستاوردهای انقلاب اسلامی حساب می شود به صورتی که پیش از انقلاب ضریب باسوادی زنان در ایران ۲۵ درصد بود که این ضریب پس از انقلاب به ۸۴ درصد رسیده است.

موفقیت انقلاب در ضریب باسوادی بانوان/ زنان پیشگامان انقلاب اسلامی بودند

دفاع پرس: بسیاری از مدیران کشور خود را انقلابی معرفی می کنند، به نظر شما مدیر انقلابی کیست؟

مدیر انقلابی بر اساس تجربه ای که ما داریم کسی است که  که از بچه های نسل انقلاب باشد و از شاخصه‌های اخلاقی یک مدیر انقلابی این است که جهادی رفتار کرده و خدمتگزار ملت ایران و جمهوری اسلامی باشد. من تصورم از مدیر انقلابی، تلفیقی است و فکر می کنم هم خاستگاهش انقلاب باشد و هم از نظر عملکردی به صورت جهادی عمل کند و در واقع جز دستور رهبر معظم انقلاب منتظر دستور کسی برای سازندگی و خدمت به مردم نماند.

دفاع پرس: پس از هشت سال دفاع مقدس، مردم و سیاستمداران چه وظیفه‌ای در قبال خانواده شهدا و ایثارگران و بازماندگان دفاع مقدس دارند؟

باید حفظ ارزش های دفاع مقدس را به ۲ دسته تقسیم کنیم، یکی نماد‌ها و دیگری ارزش‌ها که باید حفظ شوند. نمادها می توانند نامگذاری اسامی خیابان ها باشد و حفظ حرمت خانواده شهدا، دیدار با خانواده شهدا، حفظ جایگاه شهدا اما از نماد‌ها مهمتر ارزش‌هاست، یعنی‌ تمام آنهایی که متعلق به خانواده جنگ و دفاع مقدس هستند؛ مانند ایثارگران و جانبازان و یا خانواده‌هایشان ‌تا آخر عمر این عزیزان باید کشور به آنها احترام بگذارد و حق و حقوق متناسب آنها را بدهد. مثلا در کشوری مانند آلمان که درگیر جنگ جهانی بود، نشانه هایی به افرادی که در جنگ حضور داشتند داده شده که بتوانند از حمل و نقل درون شهری به صورت رایگان استفاده کنند و این یک اتفاق طبیعی است؛ من نیز تمام تلاشم را می کنم که این کار در تهران صورت بگیرد. وظیفه شورای شهر و مدیریت شهری به سهم خودش این است که به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا خدمت‌رسانی کند.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار