معرفی کتاب؛

«شهر مورچه‌ها»

کد خبر: ۳۲۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 09January 2019

«شهر مورچه‌ها»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انتشارات هنر دفاع در اداره فعالیت‌های خود در زمینه نشر ادبیات نمایشی در حوزه دفاع مقدس نمایشنامه «شهر مورچه‌ها» را منتشر کرده است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«جنگ که آغاز شد، همه آحاد مردم تحمیل آن را احساس کردند و تئاتر نیز به عنوان یک یار همراه و همراز، همپای مردم کارکردی دفاعی به خود گرفت و گروهی از هنرمندان متعهد و دلسوز پیش‌کسوت با تجربه، با یاری خیل عظیمی از جوانان پر شور، هر چند کم تجربه پر این جنگ نابرابر با هنر تئاتر، راوی بخشی از تاریخ پر افتخار و جاودانه هشت سال دفاع مقدس این و پرچم بیش از پیش قد کشید و محبوب‌تر و کارآمدتر شد و برای خود ماهیت، شخصیت و اعتبار پیدا کرده و فراتر ت. گونه‌ای جدید، در قامت یک مکتب در بدنه تئاتر کشور هویت یافت.
تئاتر دفاع مقدس چند سالی است که عنوان مقاومت را به خود پذیرفته است، با فراز و نشیب‌هایی مسیر دشوار اما تاثیرگذاری را می‌پیماید و البته با موانع و آسیب‌هایی مواجه است. یکی از آسیب‌های مهم در این کارزار، متون نمایشی است که به عنوان نقشه عملیاتی می‌بایست نگاه‌های کارشناسانه و عملیاتی به آن صورت پذیرد تا بخشی از مشکلات این گونه از تئاتر شریف مرتفع گردد.»

قسمتی از متن کتاب:

«ملکه: چه موجود خوبی هستی تو ... ما اجازه می‌دهیم این جا به ما کمک کنی.
مور بچه: ولی ما که خودمون می‌تونیم سقف رو تعمیر کنیم آخه.
وزیر چه: ساکت بچه ... مگه نمی‌بینی ملکه داره حرف می‌زنه؟
مور بچه: آخه بابا جون ما خودمون می‌تونیم. من می‌تونم دستگاهی طراحی کنم که کمکمون کنه.
ملکه: تو نمی‌خواد دستگاه طراحی کنی موربچه مثل بقیه اعضای لانه برو بیرون و در آوردن گندم‌ها کمک کن. یادت باشه غذای زمستان از همه چیز برای مورچه‌ها واجب‌تر است.
کبود عنکبوت: باور کنین هیچ کس مثل من نمی‌تونه سقف لونه شما رو تعمیر کنه.
ملکه: ما کار تعمییر سقف را بر عهده تو می‌گذاریم، فقط باید یک قول بدهی ...
کبود عنکبوت: قول می‌دم، هر چی باشه قبوله.
ملکه: باید قول بدهی با کار کسی کار نداشته باشی.‌فقط به فکر باشی. تو سقف را تعمییر کن، ما هم از غذایی که خودمان می‌خوریم تو را مهمان می‌کنیم.»

«شهر مورچه‌ها» در 63 صفحه به قلم «رضا بیات» تالیف و توسط نشر «هنر دفاع» وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در 2000 نسخه منتشر شده است.
انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار