در نشست خبرنگاران حوزه جهاد و حماسه؛

نیازمند خبرنگار کارشناس در حوزه جنگ هستیم/ رسانه‌های بیگانه در تحریف و عملیات روانی کاملا آماده‌اند

در نشست خبرنگاران حوزه جهاد و حماسه به لزوم تربیت خبرنگار کارشناس در حوزه دفاع مقدس و آگاهی از جنگ روانی دشمن تاکید شد.
کد خبر: ۳۲۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ - 01January 2019

نیازمند خبرنگار کارشناس در حوزه جنگ هستیم/ رسانه‌های بیگانه در تحریف و عملیات روانی کاملا آماده‌اندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سومین نشست خبرنگاران حوزه جهاد و حماسه با موضوع «دفاع مقدس و روایت‌های واقع بینانه» امروز سه شنبه 11 دی با حضور خبرنگارانی از خبرگزاری‌های دفاع مقدس، ایسنا، تسنیم، سایت خبری مشرق و روزنامه رسالت در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

میثم رشیدی خبرنگار سایت مشرق با اشاره به بحث چند روز اخیر در محافل و رسانه‌ها پیرامون عملیات کربلای 4 گفت: در قبال این موضوع با رویکردهای احساسی مواجه شدیم و برخی رسانه‌ها فریب فضای مجازی را خوردند و اتفاقا رسانه‌هایی که سابقه روشنی در موضوع دفاع مقدس ندارند به غلط به موضوع پرداختند. در این بین برخی کارشناسان نیز در این فضا مطالبی منتشر کردند که به فهم موضوع کمک نکرد.

سیده فاطمه سادات کیایی خبرنگار حوزه حماسه و جهاد خبرگزاری دفاع مقدس نیز در اشاره‌ای به اهمیت رسانه‌ها در فضای امروز جامعه و استفاده درست از آن گفت: موضوع مهمی که در بحث‌های مطرح شده در خصوص عملیات کربلای 4 پیش آمد، اهمیت رسانه‌ها و فضای مجازی در پرداختن به موضوعات دفاع مقدسی بود. نکته دیگری که در این خصوص کمتر به آن پرداخته شد، اصول استفاده از ادبیات متناسب در نقل مباحث جنگ تحمیلی بود. این موضوع نشان داد که مفاهیم جنگ و ارزیابی عملیات‌های آن باید درست و دقیق منتقل شود.

نیازمند خبرنگار کارشناس در حوزه دفاع مقدس هستیم

«نجمه مولایی» از خبرگزاری تسنیم در ادامه بحث بیان کرد: درس‌های گرفته شده از ماجرایی که در رابطه با عملیات کربلای 4 پیش آمد مهم است. ما خبرنگاران باید این را قبول کنیم به عنوان کسانی که دغدغه دارند آمادگی مواجهه با این موضوع را نداشتیم و این اشکال ماست. در مقابل رسانه‌های معاند که بنا دارند تحریف و عملیات روانی ایجاد کنند، کاملا آماده بودند.

وی افزود: متاسفانه امروز خبرنگاران کلیشه‌ای کار کرده و خود را به مصاحبه‌های سطحی و پوشش و انتشار خبر محدود می‌کنند. در دفاع مقدس به عنوان یک بحث تاریخی مهم است که سواد خبرنگاران به روز باشد و مطالعه داشته باشند تا از دانسته‌های خود در تحلیل‌ها استفاده کنند. کارشناس خبرنگار، نویسنده و پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس کم داریم، خبرنگاران یا محدودیت دارند، یا توانایی ندارد و یا سیاست‌های رسانه‌ای آن‌ها اجازه پیگیری مسائل تاریخی را نمی‌دهد. اینکه بخواهیم تنها به فرماندهان جنگ تکیه کنیم هم درست نیست و تحلیلگران باید وارد موضوعات شوند.

مولایی تصریح کرد: فارغ از بحث شهدای عملیات کربلای 4 که به نظر می‌رسد دشمن می‌خواهد آن را پررنگ کند، مسئله مهم چگونگی لو رفتن عملیات و حمایت دشمنان ایران از جمله آمریکا در حمایت از عراق و تجهیز امکانات جاسوسی آنان است. مهم نتیجه کلی دفاع مقدس و برتری ما در این میدان است.

شهدا و خبرنگاران مامور به انجام تکلیف هستند

کریم باباخانیان از روزنامه رسالت گفت: هیچ مسئله‌ای از ارزش‌های دفاع مقدس و شهدای ما کم نمی‌کند. آن‌ها مامور به انجام وظیفه بودند و امروز ما تکلیف داریم که ویراستار موضوعات مربوط به دفاع مقدس باشیم.

وی افزود: در همه دنیا مرسوم است که بعد 30 سال از یک ماجرا اسناد تاریخی را منتشر می‌کنند تا از موضوع درس گرفته شود. واقعیت‌ها اگر گفته شود نه‌تنها تهدید نیست، بلکه فرصتی برای نسل آینده است که با بینش بازتری راه آینده را پیدا کنند. باید تا زمانی که افراد موثر در دفاع مقدس حضور دارند، و حافظه آن‌ها یاری می‌کند جعبه سیاه دفاع مقدس باز شود.

رشیدی تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند ذائقه مردم برای حفظ دفاع مقدس را تقویت کنند. رسانه‌ها باید فضایی را به وجود آورند که مردم نسبت به مسائل دفاع مقدس کسل نشوند و حساسیت به خرج دهند و پیگیر باشند.

بختیاری خبرنگار ایسنا گفت: دفاع مقدس یک واقعه ایستا نیست. حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود آن را به پدیده‌ای پویا تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد می‌توانیم روی آن کار کنیم.

وی افزود: ما با 2 مخاطب رو به رو هستیم، کسی که جنگ و انقلاب را درک کرده و دوست دارد مسائل را از طریق روایت‌های تاریخی درک کند و نسل پیشه رو که جنگ را از پیامدهای آشکار درک می‌کند. نسل قدیم تصویر سیاه و سفیدی از دفاع مقدس دارند؛ اما نگاه نسل امروز خاکستری است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار